הכרת הנפש והרוח – 01

הכרת הנפש והרוח – 01

הכרת הנפש והרוח

רודולף שטיינר

GA56

תרגם מאנגלית: דניאל זהבי

עריכת תרגום: עציון בקר

תיקונים: דליה דיימל

לספר ראו כאן

הרצאה מספר 1

שליחותו של מדע הנסתר בימינו

10.10.1907     ברלין

מי שמדבר על מדע הנסתר בימינו, או אפילו על שליחותו של מדע הנסתר בזמננו, כדאי שיכין את עצמו לפגישה עם הגישות השונות ביותר. מצד אחד, עלינו להודות שהמונח “מדע הנסתר” מחולל אצל בני דורנו את הדעה שהוא מתייחס למשהו אפל ביותר או משהו מיסטי מפוקפק, שרק יכול לעורר או לגרות עניין אצל אנשים עם חשיבה מעורפלת, לפחות רק לגבי אנשים שאין להם מושג אודות ההתקדמות הגדולה בתחום הידע. הרבה אנשים אומרים לכם: משתמשים במונח “מדע נסתר” רק בני אדם כאלה אשר עומדים בנפרד מההתקדמות הגדולה של מדעי הטבע או ידע אחר של זמננו.

מצד אחד אם כבר בהגיית המונח “מדע הנסתר” מתעוררת התנגדות כלשהי, איננו רשאים כלל להכחיש שהתנגדות כזו מוצדקת במידה ניכרת. מכיוון, עד כמה שזה ייראה מוזר, יש לומר את הדברים הבאים. מדען הנסתר האמיתי המודע להתקדמות של מה שמכונה המדע או הידע בזמננו ורוצה רק לחרוג מתחום השטחיות המסוימות, חייב לומר שמתנגדים כאלה עשויים להיות בעבורו פחות מסוכנים, פחות מזיקים מאשר אחרים המונים את עצמם בין החסידים, אפילו בין השליחים של מה שמכונה מדע הנסתר. זה מוזר לבטא דבר שכזה, האין זאת? עם זאת, זה נכון. במונח מדע הנסתר יש משהו מפתה עבור אנשים רבים. המתנגדים נוזפים באוקולטיסט על הקלות הרבה שבה אנשים באים במרוצה אם מדברים על משהו מסתורי, כך שאלו שדעתם לא ברורה או עצלנית מכדי להעמיד את עצמה על קרקע הידע או חלשה מכדי להיפתח לידע, יגלו את מלוא העניין אם הדיבור הוא על כל דבר שהוא אפל ומלא בסוד. לפיכך, אומרים שהאוקולטיסט הוא כה פופולרי, ובמובן מסוים, הוא סומך על האינסטינקט המוזר הזה בטבע האנושי, על החתירה לרוח במובן הגרוע של המילה.

אינני מכחיש שיש אנשים רבים בתקופתנו הכאוטית שמונעים רק על ידי האינסטינקט האפל הזה של הטבע האנושי למדע הנסתר. אם מתנגדי מדע הנסתר יראו אז לְמה חסידים לכאורה כאלה גורמים, מה הם טוענים לעיתים קרובות וכיצד הם מתייחסים לידע של זמננו, אז אין צורך להיות מופתעים אם יריבינו יגיעו לשיפוט שבדיוק אפיינתי. אם חוקר הנסתר עלול היה לחשוש, אפשר היה אולי לטעון את הטענה האבסורדית, אך האמיתית, שעליו לחשוש הרבה יותר ממספר גדול של חסידיו מאשר ממתנגדיו. שכן המתנגדים הללו יצטרכו להגיע למהפך שכזה שאותו אני אאפיין אולי כבר במהלך ההרצאה הזו, עם זאת, במיוחד בהרצאה הבאה על מדעי הטבע. משימתי היום היא להבהיר את המשמעות והשליחות של מה שנקרא מדע הנסתר בזמננו. אעשה זאת באופן סיפורי.

אם תראו את התוכנית של הרצאות החורף, תראו את המונח משתנה. בכמה הרצאות תקראו מדע “נסתר”, באחרות מדע “רוח”. זה קרה בכל מקום בתשומת לב רבה, למרות שמדע-הרוח, כפי שאני מייצג אותו כאן, הוא שם נרדף למדע הנסתר. אל תבינו את המילה “נסתר” בהרכב של מדע הנסתר בצורה כזו, כאילו אני מתכוון בזה למשהו סודי ואפל. ההרצאה עצמה תראה לכם מדוע אני פשוט משתמש במונח הזה ‘מדע נסתר’ עבור כל האמת והידע שעליהם אנו רוצים לדבר במהלך החורף.

אם ברצוננו לומר על מה מבוסס מדע הנסתר, עלינו לתת בהתחלה תשובה פשוטה למדי. עלינו לומר, מדע הנסתר נשען על שתי אמונות: ראשית על האמונה שמאחורי מה שחושינו מראים בעולם החיצוני, אשר תודעתנו יכולה לתפוס בתפיסה-חושית ובהתנסויות, מאחורי מה שהעיניים יכולות לראות והידיים יכולות לתפוס, יש עולם עליון, על-חושי ובלתי נראה. זו אמונה אחת. האמונה האחרת היא שהאדם המסוגל לתפוס ולהתבונן בעולם העל-חושי, הבלתי נראה, מפתח את הכוחות ויכולות ההכרה שלו. אם אנו מבטאים שני דברים אלו, אמרנו על מה מבוסס כל מה שנקרא מדע נסתר.

אך בני דורנו ישר מעלים כאן התנגדויות חשובות. ראשית, לחינוך שלנו יש כיוון האומר: כלל אין לנו צורך לדבר על עולם על-חושי כלשהו, על עולם בלתי נראה; אלו הדעות הקדומות של פעם – תודה לאל! אנשים רבים דיברו כך עד לא מזמן. אכן, קולות כאלה הופכים נדירים למדי – אלו שחשבו את עצמם לנאורים ביותר, למתקדמים ביותר אמרו בקשר לכיוון הבלתי נראה, לרקע העל-חושי של הדברים, שזה שייך לילדותי, לגיל הנאיבי של ההתפתחות האנושית. באותם ימים האדם עדיין לא עמד איתן על קרקע הידע המדעי, כאשר הוא עדיין האמין בפתרון חידות הקיום על ידי כל מיני בדיות ודמיונות.

עם זאת, הזמן החדש לימד את בני האדם שהמחקר תוך שימוש בחוויית החושים החיצוניים, אינו צריך להסתמך על כוחות או ישויות על-חושיות כאלה, אלא שהעולם, כפי שאנו רואים אותו על ידי החושים, ניתן להסבר על ידי תנאיו שלו. אם נוכל להסביר את העולם מעצמו – כך אומרים המטריאליסטיים והמוניסטים ורבים מבני דורנו הם כאלה – אם נוכל לגלות את הסיבות החושיות בתוך העולם החושי, אין לנו סיבה להתייחס לישויות שמעבר לתפיסת החושים. כיוון רדיקלי זה בדרך כלל רוצה לשבור את כל הדעות לגבי העל-חושי. אי אפשר להכחיש שיש לייחס להשקפה זו סיבות כבדות משקל. מי רוצה לשפוט באופן לא נכון את ההתקדמות העצומה של מדעי הטבע החיצוניים במהלך המאות האחרונות ובפרט במאה האחרונה? מי לא מתפעל מתוצאות המחקר הללו, כאשר מצד אחד עולים אל תופעות השמיים זרועי הכוכבים, ומצד שני צוללים אל סודותיהם של היצורים החיים הקטנים ביותר, אל סודות החומרים והקיום החושי? מי לא עומד ומתפעל אפילו מול הספקולציות השאפתניות, כשהן יוצאות מגילויים כה גדולים של חוקרים בודדים כמו אלו של הרדיום? יתרה מכך, מי לא יראה שיש בזה משהו מבריק אם כעת יגידו העומדים על קרקע של פוזיטיביזם או מטריאליזם רדיקליים שכאלה: החוקר עדיין רחוק מלפתור את כל חידות הקיום על ידי חקירה חושית. עם זאת, התאזרו בסבלנות; יבוא הזמן שבו מדעי הטבע יבהירו את מה שעד ימינו מכסה צעיף עבה. יגיע הזמן שבו המדענים יפרמו את עולם העבר דרך שכבות האדמה וכאשר יזהו את הטבע ביצירתו, כאשר המחקר החושי יאיר לחלוטין את העבר.

ובצדק יאמר מישהו העומד על קרקע המחקר, שיגיע גם הזמן שבו במעבדה יוסיפו חומרים מסוימים לחומרים לא חיים, כדי שיצליחו לייצר חומרים חיים במעבדה. אולי כיום זה עדיין נראה רעיון נועז; עם זאת, ההתפתחות הולכת בכיוון הזה, ואז אתה, מדען נסתר, יכול לארוז את חפציך וללכת הביתה כי אין לך יותר את הזכות לדבר על דברים על-חושיים כשהראינו שאפילו החיים מקורם בשילוב של חומרים וכוחות.

כל סדרת ההרצאות צריכה לתת תשובה להתנגדויות שכאלה. זה עלול להיות חוסר אחריות לנסות לענות כבר עכשיו. אני רוצה לומר רק דבר אחד שאמור להראות באופן טיפוסי עד כמה מעורפלות ההתנגדויות שמשמיעים נגד מדע הנסתר הסודי הזה לכאורה. בעוד שמדעי הטבע טוענים בצדק מסוים, שברגע שיבוא היום שבו ייווצרו חיים מחומרים חסרי חיים בלבד, והמחקר הזה מאמין בכך שהוא קובע משהו שמפיל את מדע הנסתר לגמרי, זה נכון שמדע הנסתר תמיד ידע זאת! כן, בגלל שהוא ידע את זה, יכול היה לעמוד על מקומו בנחישות! אדם טועה לגמרי בשיפוט אופיו האמיתי של מדע הנסתר אם מעלים כנגדו טענות כאלה. התשובה בכללותה תיחשף במהלך ההרצאות.

ומבני זמננו יבואו אחרים שיאמרו: אולי זה די טוב שיש משהו על-חושי מאחורי עולמנו החושי; אך האדם עם כישרונותיו ויכולותיו אינו יכול לדעת דבר על עולם על-חושי שכזה, ומכאן, מוטב עבורו שלא לדבר על כך כשיש צורך לדבר על מדע.

זוהי דעה שנפוצה מאוד. בדרך כלל לא רוצים להכריע בשאלת העל-חושי, ורוצים להשאיר אותה לא מוגדרת, להפוך אותה למושא של אמונה סובייקטיבית ושרירותית לחלוטין לגבי השאלה אם יש חושים המסוגלים לתפוס את העל-חושי. אם האדם מנסה לחרוג מגבולות הטבע החיצוני אזי הוא לא יכול להסתכל מאחורי הטבע החיצוני כי הוא יעזוב את קרקע הידע, ויעבור לתחום האמונה העיוורת.

מדע הנסתר מתמודד עם השקפה זו בדרך הבאה: הוא אומר, בדקתם את היכולות הקוגניטיביות של האדם. הראיתם שהוא לא יכול להגיע – באמצעות יכולותיו הקוגניטיביות – אל מאחורי הטבע שבו מתחיל העל-חושי. עכשיו אתם אומרים שבגלל שהוכחנו זאת, מדע הנסתר או המדע העל-חושי הוא לא מתקבל על הדעת. מישהו שמדבר בצורה כזו מניח שמדע הנסתר חולק עליו. אולם, אין זה המקרה. מדע הנסתר מסכים איתו לחלוטין, הוא עומד בדיוק באותה נקודת מבט. מדע הנסתר אומר: בדקתם את היכולות הקוגניטיביות שלכם; הראיתם בדיוק עד כמה רחוק אפשר להגיע איתם. הראיתם שאי אפשר להגיע איתם לתחום העל-חושי. אתם צודקים לחלוטין; אך אתם עושים רק טעות אחת, הטעות שאינכם נצמדים לעובדה שאתם לא רק טוענים לגבי מה שאתם יודעים, אלא גם לגבי מה שאינכם יכולים לדעת, יחד עם הטענה שאף אחד לא יכול לדעת זאת.

כאן אנו פוגשים מאפיין של בני דורנו העומדים כביכול על בסיס מדעי שאינו מגיע מהמדע, מהידע, אלא מהרגשה כללית, מאינסטינקט לא מדובר של זמננו. אין ספק שאינסטינקט זה מתגלה רק אם בודקים מעט את אירועי זמננו כמתבוננים דוממים וחסרי פניות. תסתכלו בכל כתב עת, בכל עיתון, ובכל ספר פופולרי או אפילו אקדמי העוסק מכיוון כזה או אחר בשאלות כאלה, כפי שהעליתי אותן. לעיתים קרובות יותר לא תמצאו דבר מאשר האמירה שהיא מנקודת מבט רוחנית גבוהה יותר הרת גורל: אנו מסוגלים לדעת רק את זה ואת זה. אי אפשר לשפוט את זה או את זה. שכנעו את עצמכם אם אתם לא תמיד יכולים למצוא את ה”אחד” הזה או ה”אנחנו” הזה אם מדברים על הדברים האלה! זה די חסר חשיבות, אבל זה בא מאינסטינקט עמוק מאוד. זוהי האמונה שלכל אחד יש ידע שבלתי אפשרי שהוא שגוי, כי לא רק הוא עצמו יכול להבין, אלא בדרך כלל גם בני האדם, את מה ש”אנחנו” יכולים לדעת ולא יכולים לדעת. מתוך אינסטינקט זה, בני דורנו אינם יכולים להביא את עצמם להאמין שיכולה להיות התפתחות אמיתית של הבחנה. ובכל זאת, כמה אבסורדית היא השקפה זו אם האדם מתבונן בה ביחס לחייו שלו! רק תארו לעצמכם, מתי מתרחשת נקודת הזמן עבור האדם הבודד שבו הוא יכול להחליט היכן נמצאים גבולות יכולת ההבחנה שלו?

האם הוא מסוגל להחליט היכן גבולות יכולותיו הקוגניטיביות בגיל 25, 36, 60 או אפילו כבר בגיל 10 שנים? האם אין כלל התפתחות בחיים? האם אנחנו לא מעלים טענות אחרות בילדות מאשר בחיים המאוחרים יותר? האם מותר לנו לחשוב שאנחנו לא יכולים ללמוד שום דבר מאף אחד בעולם, שאף אחד בעולם לא יכול לדעת יותר מאיתנו? אף על פי כן, זהו אינסטינקט בטבעם של בני דורנו שכל אחד קובע את גבולות היכולות הקוגניטיביות שלו מרצונו החופשי. קביעה זו לא נובעת רק מהאינסטינקט הזה, אלא יצירות רבות עוסקות בו על פני אלפי עמודים. הן מתחילות, אם מסתכלים מאחורי הקלעים, מלא כלום מלבד האמונה שהאדם חי באינסטינקט זה.

עם זאת, איש הנסתר מתנגד לדברים הבאים. הוא אומר: לגבי הידע הזה שממנו אתה חושב שזה ברור לך, אתה צודק לגמרי, אתה לא יכול להבחין שם יותר. עם זאת, יש התפתחות של היכולות הקוגניטיביות. אם אתה רוצה לחדור לתוך העולם העל-חושי, עליך לפתח את היכולות הקוגניטיביות החוץ-חושיות שלך. זה אפשרי! לפיכך, נקודת המבט של מדע הנסתר אינה סותרת כלל את מה שאנשים אלה אומרים. היא מסכימה איתם. היא רק אומרת: לאדם עדיין יש יכולת קוגניטיבית נוספת בתוכו שהיא ללא גבולות אלה, והיא יכולה להתפתח. כעת, האם למישהו יש את הזכות לומר שכל דבר כמו התפתחות היכולת הקוגניטיבית הוא בלתי אפשרי אם נבחן זאת מנקודת המבט של חשיבה לוגית ברורה? מה הוא יכול להגיד? הוא יכול רק לומר: אני לא מכיר זאת, זה לא ידוע לי. הוא יכול להציב לעצמו את הגבול שדרכו הוא לא יכול להתבונן בהתפתחות שכזו.

אם הוא אומר, גבול היכולות הקוגניטיביות שלי אינו מספיק כדי לעשות זאת, הוא חייב לומר, אינני יודע. אז גם אסור לו להחליט דבר על עובדות כאלה. מי שאינו יודע דבר על העולם החוץ-חושי אינו רשאי לומר אם הוא קיים או לא, אלא רק מי שיודע משהו ממנו. מדע הנסתר עומד רק על נקודת המבט של הפוזיטיביזם בכל האוניברסאליות שלו. איש הנסתר אומר: אף אחד לא צריך להחליט על מה שמישהו יכול לדעת או על מה שמישהו לא יכול לדעת, אלא כל אחד צריך להחליט רק על מה שהוא עצמו יודע.

יחד עם זה, במדע הנסתר שלנו ישנה נגיעה בהיבט של רגש שיש לו משמעות. מישהו אומר, מדע הנסתר מוביל לשחצנות רוחית מכיוון שאנשי מדע-הרוח טוענים שהם יכולים להתנשא מעבר לידע הרגיל. עם זאת, בדיוק ההיפך הוא המקרה. אין יהירות גדולה מזו הרוצה להחליט על דעת עצמה לא רק על מה שמותר לה לדעת, אלא גם רוצה להחליט על מה מותר לבני האדם לדעת או לא לדעת. יהירות זו מציבה את עצמה כנורמה לכל בני האדם. כנגדה, תהא זאת ענווה רוחית אם כל מי שעומד על הקרקע של מדע הנסתר רוצה להחליט רק על מה שהוא יכול לדעת. אנחנו לא מדברים על מה שנמצא מעבר לגבולות הידע שלנו. זוהי הגישה המובילה לענווה אמיתית. לפיכך, למדע הנסתר חייב להיות תמיד אופי אישי. זהו לא חיסרון. זה גם לא מבטא צד נגד תקפותן של האמיתות הרוחניות-מדעיות. עלינו להבהיר את העובדה שהאדם צריך למצוא בנפשו הפנימית ביותר את מה שהוא רוצה למצוא תמיד במאמציו שלו וצריך למצוא את הדברים העליונים והעל-חושיים באמצעות הכוח שהוא מפתח בחיי הרוח. כך שאם זה נכון, על כל מי שרוצה לראות את העובדות של מדע הנסתר לפנות לפנימיותו. מתנגדים רבים שואבים מכך את התנגדותם, בעודם אומרים שדבר החודר לעומק רק בפנימיות האנושית ניתן להשאיר רק לאמונה, ואין רשאים לטעון לגביו לתוקף כללי.

מסקנה זו נראית צרת אופקים למתבונן חסר הפניות. אין ספק שיש משהו שהמעטים ביותר יכולים להשתמש בו כהשוואה המציעה דוגמה טובה מאוד למי שיכול לעשות זאת. זהו משהו שעלינו לחוות בדיוק כמו את האמיתות הרוחניות-מדעיות שבפנימיותנו; כל דבר חיצוני אינו יכול להיות אלא כדוגמה, כהצעה לגבינו: אלו הם מעמקי המתמטיקה. בו בזמן אלו הן האמיתות הנפוצות ביותר. מי שיכול להשתמש בהן בדרך השוואתית ימצא השוואה זו מתאימה לחלוטין. האמת המתמטית היא משהו שהאדם לעולם לא יכול למצוא על ידי החושים החיצוניים. אתה יכול למדוד את שלוש הזוויות של משולש בכל תדירות שתרצה, לעולם לא תוכל למצוא את האמת המוחלטת ששלוש הזוויות הללו הן יחד 180 מעלות. אתה חייב לזהות זאת בתוכך. כך זה עם כל האמיתות הגיאומטריות והמתמטיות.

יש לקחת בחשבון שני דברים בהשוואה לאמיתות כאלה שמזהים בתוכנו. הראשון הוא כיום משהו לא פופולרי באופן מוחלט. אומרים: איך אפשר להתחשב במשהו שחי רק בתוך האדם באישורו של אותו אדם? איך אנחנו יכולים להאמין שמשהו הוא נכון כשאנחנו מזהים אותו רק בתוכנו? עם זאת, בדיוק ההיפך הוא הנכון. הרוב לא מחליט כלום לגבי האמת. אם שכנעתם את עצמכם במשפט מתמטי כלשהו, אז שני דברים תקפים עבורכם. ראשית, גם אם מיליון בני אדם סותרים אתכם ואינם בדעה שלכם, זה כלל לא מטלטל אותכם. שנית, ברור לכם שכל מי שמייצר בתוכו את אותם תנאים כמוכם חייב להיות בעל אותה דעה כמוכם, למרות שמצאתם את האמיתות בתוככם. כפי שנכון שהרוב אינו מחליט דבר על אמיתות מתמטיות, כך נכון הוא שאם התנאים מיוצרים כראוי – וניתן ללמד זאת את כולם – הרוב אינו יכול להחליט דבר על תוצאותיו של מדע הנסתר.

אנחנו יכולים למצוא אותם בתוכנו, ושום דבר חיצוני לא יכול להניא אותנו מהם אם זיהינו אותם פעם אחת בתוכנו. בימי קדם, חסידי מדע הנסתר, הגנוסטים, קראו למדע נסתר זה מתמטיקה, לא בגלל שהם הבינו אותו כמתמטיקה, אלא בגלל שלמדע נסתר זה יש אופי של אמת מתמטית. עם זאת, כבר עבר זמן רב מאז שהסתכלו על אופיו של מדע הנסתר בטוהר שכזה. מצער שהצטברו שם דברים רבים המעיבים על המראה, כך שאלו הניצבים בנקודת המבט של המדע יתמלאו בחרדה אם יפגשו משהו כמו מדע הנסתר.

כך, אנו מגיעים לשאלות המכוונות אותנו לשני מושגים, שבני האדם אינם יכולים ליישם בדרך כלל כעת: ידע ואמונה. ייתכן לומר שאפשר לדעת משהו לגבי העניינים עליהם עובד המדע, ולגבי שאר הדברים אפשר רק להאמין בהם, זהו עניין אישי. אנשים יכולים לומר זאת רק בגלל שהם לא רואים איך מייצרים את התנאים, כדי שכל אמונה תוכל להפוך לידע. מי שלא יכול להוכיח מתמטית ששלוש הזוויות של המשולש מגיעות ל-180 מעלות חייב להאמין בזה. מי שלא מסוגל להוכיח את חיי האדם בין המוות ללידה חדשה, צריך להאמין בעניינים האלה. עם זאת, הוא גם ימצא את האפשרות להוכיח זאת לעצמו כפי שאנו עדיין נראה במהלך השיחות.

אנשים רבים מתנגדים לחקירת האובייקטים של העולם העל-חושי באומרם שזה חטא, שזה משהו שלעולם לא יכול לבוא מהטבע האנושי, האדם חייב לסמוך על התגלות עליונה, וזה יומרני להבין זאת. ועל זה יש להשיב שזה חטא לתת לשקר לפרש את מה שקיים בעולם במצב מכונן. כי האדמה האלוהית הבראשיתית זרעה את הזרעים בעולם, כדי שינבטו, כדי שילבלבו ויעלו פירות. למי שרוצה להגביל את כוח ההכרה האנושי באומרו שהאדם לא צריך להיות כל כך יומרני, אפשר לענות שזה פשוט חטא למחוק את כוח ההכרה. לא נמחק אותו, אלא נפתח אותו; זוהי הסיבה שיש לנו אותו. מישהו שיכול להעלות בדעתו איזה חטא זה כלפי טבע האדם כאשר לא מפתחים כוחות אלו, לבלום את העולם העל-חושי, יכיר במהרה בהתנגדות זו כבלתי אפשרית לחלוטין. לפיכך, מדע הנסתר עם גישתו ממקם את עצמו בזרמי התקופה.

היום, אני לא רוצה להוכיח, אלא לספר איך מדע הנסתר מציג את עצמו בזמננו. מטרתו ובסיסו די לא ידועים בחלקים נרחבים של האוכלוסייה. לא ידוע שתמיד היו אנשים בודדים בהתפתחות האנושית שהתמסרו למדע הנסתר הזה ברצינות רבה, אשר מהתנסות עצמית הכירו את החוויות היכולות להיות לאדם בעולם העל-חושי, שלגביהם התנסות אישית הוא מה שאני רוצה להראות בשיחות אלה. לא ידוע גם שעדיין היום ישנם אנשים המסוגלים להתבונן בעולם הרוח בדרך זו.

כעת אפשר לשאול מדוע הוסתר דבר כזה מההמונים, למה יש משהו שלא פורסם לכלל הציבור? אם נדבר על הסכנות של מדע הנסתר אנו נראה מדוע העיקרון של אנשי הנסתר האמיתיים היה להעניק את מדע הנסתר רק למי שהבשילו על ידי תכונות מסוימות בחייהם. אולם כיום, יש דעות שונות בתכלית לגבי הפצת הידע מההשקפות שתמיד היו רגילות במדע הנסתר. אם מישהו יודע משהו היום, קשה לו להתאפק ולא להפיץ זאת בעולם בדפוס. עם זאת, לאנשי הנסתר היו סיבות משלהם מדוע למסור את הידע שלהם רק למי שהכינו לכך את עצמם.

מדוע מופיעים היום בני אדם בודדים ומדווחים על תוצאות מדע הנסתר? יש סיבות טובות לכך. זה קשור לכל ההתקדמות הרוחית של האנושות. מה שכולם יכולים לדעת לפי כתבים פופולריים המבוססים על הידע החושי הרגיל שלנו הוא, ביישום נכון, הכנה טובה למדע הנסתר. מצד שני, אדם לא מבין לחלוטין את העובדות אם הוא מאמין שמדעי הטבע שלנו חייבים להוביל להכחשת העל-חושי. במקום זאת, מדעי הטבע הללו, המובנים כהלכה, מובילים להכרה מלאה של העל-חושי! מי שמקבל כראוי את העובדות המדעיות, הנגישות לכולם, ועוקב אחריהן מגיע ישירות לתחום העל-חושי והבלתי נראה. עם זאת, מי שממשיך את האמת המדעית הזו באופן מוטעה משתקע בחומרנות שכרגע לא כל כך מטרידה כעת את כלל האנושות, אך בהחלט את האנושות העתידית.

לכן, יש צורך היום להראות כיצד להשתמש באמיתות המדעיות, ככל שהן נגישות. במאות קודמות, זה לא היה בצורה כזו. כל אחד היה צריך לעבור הכנה ארוכה שבה הוא אימן את כוח ההיגיון שלו, שיקול הדעת שלו ואת האופי שלו. כיום, החשיבה המדעית, המיושמת כהלכה, היא כבר הכשרה להבנת הפרסומים של מדע הנסתר. חשיבה מדעית זו יכולה להפוך לברכה עבור האנושות.

נכיר בהדרגה שלוש דרכים לעולם העל-חושי. אם אני מדבר על שלוש הדרכים הללו, אני חושף את עצמי לסיכון שאנשים יתייחסו אלי כחולם וכטיפש ובמיוחד בתארי את הדרך השלישית, למרות שמי ששופט בצורה כזו אין לו שום מושג בכך. מוצגות שלוש דרכים: אימגינציה או ראייה על-חושית, אינספירציה ואינטואיציה (המושגים הרוחיים-מדעיים מודגשים כדי להבדיל אותם מהרגילים). שלוש הדרכים הללו כבר קיימות אלפי שנים בהתפתחות האנושית ודבקו תמיד בהן. תמיד היו בני אדם שיכלו ללכת בדרך לעולם העל-חושי באמצעות השיטות שאותן לימדו.

מי הם החניכים האלה? תארו לעצמכם שיש בני אדם שחיים באזור מרוחק שאין בו מסילות ברזל ואין מכונות. עכשיו אחד מהם מגיע בדרכו לאירופה ורואה שיש רכבות ומכונות. הוא חוזר הביתה ומספר את חוויותיו, את מה שהוא עצמו ראה. אזי הוא מהווה חניך בעניינים האלה. יש גם מתקדשים כאלה לגבי דברים על-חושיים. הם מובלים בבתי הספר הסודיים לתובנה לגבי העולם העל-חושי, הבלתי נראה ויכולים לספר על מה שהם גילו שם.

מחלקים את המתקדשים הללו לשני מעמדות: למתקדשים אמיתיים ולרואים על-חושיים. כעת מה זה התקדשות במובן הצר יותר? כאן עלינו להתוודע לאיכות של מדע הנסתר שלא תוכר באופן כללי ושעדיין קיימת. שכן אין צורך להיות עם ראייה על-חושית על מנת להבין את האמיתות הרוחיות-מדעיות לאחר שהוכרו לבני האדם.

שכן ראייה על-חושית הכרחית לחשיפה, אך לא להבנת אמיתות הנסתר. כל מה שייאמר בקורס החורף הזה כתוצאה מהמחקר בעולם העליון לא היה יכול להתגלות ללא ראייה על-חושית, לא מבלי לפתח את העיניים והאוזניים הרוחיות הרדומות בכל אדם. אני אתן כאן פרטים נוספים בהקשר להתקדשות. עם זאת, אם התוצאות הללו הובעו פעם אחת והולבשו בצורות כאלה שהן תואמות את החשיבה של ימינו, אז כולם יכולים להבין אותן. אל למתנגדים לחשוב שצריך להיות בעל ראייה על-חושית כדי להבין את הדברים שמדע הנסתר מלמד. הם בלתי מובנים לא למי שאינו בעל ראייה על-חושית, אלא למי שאינו רוצה ליישם לגמרי את ההיגיון התודעתי. אפשר לראות הכול אם מבטאים אותו פעם אחת, עד לרמות הגבוהות ביותר.

מישהו שמבין את כל מה שמדע הנסתר אומר מבלי להיות בעל ראייה על-חושית הוא חניך. עם זאת, מי שיכול להיכנס לעולמות הבלתי נראים הללו הוא בעל ראייה על-חושית. בתקופות קדומות, לא כל כך מזמן, התקיימה הפרדה קפדנית בין אנשי ראייה על-חושית לבין חניכים בבתי הספר של תורת הנסתר. בתור חניך היה האדם מסוגל לעלות להכרת העולמות העליונים מבלי להיות בעל ראייה על-חושית רק אם יישם את תודעתו באופן הנכון. מצד שני, אפשר להיות בעל ראייה על-חושית מבלי להיות חניך ברמה גבוהה במיוחד. מייד יתברר לכם למה אני מתכוון בכך. תארו לעצמכם שני אנשים, אדם מלומד שיודע את כל מה שיש לפיזיקה ולפיזיולוגיה לומר על האור ותופעותיו, אבל הוא כל כך קצר רואי שהוא בקושי יכול לראות עשרה סנטימטרים ממנו. הוא לא רואה הרבה, עם זאת, הוא חניך העקרונות של האור. לפיכך, מישהו יכול להתקדש לתוך העולם העל-חושי ולהתבונן בו בצורה לא טובה. אחר יכול לראות מצוין בעולם החושי החיצוני, אך לא יידע כמעט דבר על מה שהאדם המלומד יודע. לפיכך, יכולים להיות גם בעלי ראייה על-חושית המתבוננים בעולמות הרוח אך אין להם מדע, אין להם ידע לגביו. זוהי הסיבה מדוע הבדילו בין ראייה על-חושית וחניכות במשך זמן רב. על מנת להכיל את מלאות החיים, לעיתים קרובות נזקקים לא לאדם אחד אלא לבני אדם רבים. חלקם לא קיבלו ראייה על-חושית כדי להתקדם הלאה. האחרים קיבלו את העיניים והאוזניים הרוחיות. מה שהתקיים במדע הנסתר נוצר על ידי תקשורת וחילופי רעיונות בין חניכים לרואים על-חושיים.

בזמננו לא ניתן עוד לקיים את ההפרדה הקפדנית הזו בין בעלי ראייה על-חושית לחניכים. כיום, הכרחי שלכל מי שהגיע לדרגת חניכה מסוימת תהיה לפחות אפשרות להגיע לדרגה מסוימת של ראייה על-חושית. וזה מכיוון שבזמננו אין אמון מלא בין אדם לאדם. היום, כל אחד רוצה לדעת ולראות בעצמו. אותה אמונה עמוקה ומלאת דבקות, כפי ששררה פעם מאדם לאדם, אפשרה שאדם שמע מסוג מסוים של רואים על-חושיים את מה שהם תפסו בעולמות העליונים. אחר כך אחרים הורו באופן שיטתי את מה שאלו קלטו. כיום נוצר סוג של הרמוניה בפיתוח יכולות החניכה והראייה העל-חושית. לפיכך, סוג שלישי, מורי החכמה עשויים לפרוש לגמרי. זמננו עוין את מורי החכמה באופן קיצוני. אתם יכולים לקבל מושג על ההבדל בין מורה חכמה לחניך אם תדמיינו את הדברים הבאים: דמיינו אזור שבו יש מסילות ברזל וראיתם אותן. עכשיו אשאל אתכם: האם אתם מסוגלים להקים מסילת רכבת לאחר שהשתכנעתם מההתבוננות שלכם שדבר כזה קיים? יש צורך בתרגול ועדיין בעוד כמה דברים אחרים כדי לבנות אותה.

בניגוד לרואה על-חושי, מורה החכמה רכש לא רק ידע מראייה על-חושית אלא גם טיפול מעשי בכוחות רוחיים על-ידי תרגילים שלאדם המודרני אין כמעט מושג עליהם. על מורה החכמה לעבור הכנה הרבה יותר ארוכה מאשר אפילו לראייה על-חושית. בנוסף, ההתפתחות התרבותית הנוכחית שלנו עדיין מתייחסת בעוינות רבה כלפי השימוש בכוחות רוחיים מאשר את השאיפה לחדור לעולם הרוח על ידי ידע.

זוהי משימתו של מדע הנסתר ליצור מודעות לאפשרות לחדור בשלוש הדרכים הללו אל העולמות העליונים, להשיג ידע עמוק יותר מהרגיל ולהרחיב אותו. אם נשאל את עצמנו, האם זו סקרנות, האם זה רצון לידע בלבד המוביל אותנו למדע הנסתר? לכך עלינו לענות: לא, זה לגמרי נוגע למשהו אחר! זה נוגע למשהו הרדום עמוקות במדע החושי של זמננו ושלעולם לא יכול לצאת לאור. עם זאת, נוכל לדבר על כך בהרצאה על מדעי הטבע. בני אדם רבים המגיעים למדע הנסתר אינם יודעים זאת בבירור, אך יש להם מושג עמום לגביו. זה נוגע לא להכרה, אלא לחיים, להמשך ולהתגברות החיים. אנשים רבים חוששים שמדע הנסתר מרחיק אותם מהחיים הממשיים. עם זאת, בדיוק ההיפך הוא הנכון. הוא הופך את בני האדם למוכשרים ומשלב אותם בחיים. חייבת להיות להם רק את היכולת והכוח להיכנס למדע הנסתר.

כבר שנים רבות קיימתי כאן שיחות על נושאים מגוונים. לשיחות אלו הצטרפו ויכוחים. אני לא מגביר את הוויכוחים האלה. עם זאת, אם מדברים על משימת מדע הנסתר בזמננו, עלי להזכיר תופעה משום שהיא אופיינית במיוחד. זה התייצב מולנו באופן מלא חיים כשדיברנו על תנ”ך וחוכמה. שם היה זה לא רק אדם אחד, אלא רבים שהתנגדו איכשהו לעניינים הללו מתוך עומק ליבם. ההתנגדויות הללו הגיעו מתחושות עמוקות. ביניהם, אחד היה בדיוק כמו התיאור הבא: מדע הנסתר מספר הרבה על הטבע האנושי בן שבעת האיברים, על גלגול נשמות וקארמה, על השהות של בני האדם בעולם העל-חושי בין מוות ללידה חדשה, על התפתחות האדם דרך המצבים הפלנטריים השונים וכן הלאה; דרישות מוטלות על תודעתנו, על חשיבתנו. עם זאת, אנו מחפשים לא כל כך סיפוק של התודעה, אלא העמקה של הנפש, של החיים הפנימיים. אנחנו רוצים למצוא את האלוהי ברגש, בתחושה.

התנגדות זו נעשית מתוך עומק התחושות, ורק בני האדם העומדים איתן במדע הנסתר יכולים להעריך לחלוטין את המשמעות של התנגדות כזו האומרת שם: תן לנו נפש! אנו יודעים שהאלוהי החי בנו מוביל אותנו אל ליבנו, אך אינו מביא תמונות נפשיות של האדם והעולם, של לידה ומוות; אנחנו לא מחפשים את הרוחי.

לאותם בני אדם שאומרים זאת אין מושג שהם אפילו המכשולים הגדולים ביותר לפתרון השאלה היקרה מאוד לליבם. אין להם מושג שבאמצעות מה שמדע-הרוח נותן לתודעתם הנפשות שלהם מקבלות את מה שהם דורשים. אין להם מושג שכאשר הם מדברים בצורה כזו הם דוחים בדיוק את מה שנפשם צריכה. שום דבר אינו מחדיר את האלוהי לנפשות יותר מהידע על האבולוציה העולמית. אם אנו יודעים שכפי שלקשת יש שבעה צבעים, כך לאדם יש שבעה איברים ואיננו מתקשים מול הרעיונות הללו, הרי שרק הרעיונות הללו מחיים את נפשנו כדי להתגבר על מה שעולה כהתנגדות להתבוננות ברוח. בעיקר פוגשים התנגדויות מסוג זה עם אותם אנשים המתכוונים לזה בדיוק כפי שהם רוצים למצוא את העמקת הנפש בצורה נוחה ונמנעים מלחדור לעומק האמיתי של נפשם.

איש הנסתר אינו יכול להוציא את התחושה מנפשותיהם של בני האדם, אלא עליו להוביל אותם לעולם הרוח על ידי ידע, עליו להראות להם כיצד הם יכולים להגיע להתעמקות הנעלה ביותר שאליה אפשר לכוון על ידי ידע. כמיהה לסיפוק הנפש היא האויב הגדול ביותר של האדם המחפש משמעות. עם זאת, בדיוק דבר זה הרתיע אנשים רבים מהתיאוסופיה וממדע-הרוח; הם לא רוצים להיות שקועים בעבודה הנפשית הנמרצת המהווה בו זמנית רענון של הנפש. שום דבר לא מעלה את הנפש אל האלוהי יותר מהידע הזה, מההתעמקות בעולם הרוח. עם זאת, אנחנו נמצאים בנקודה שבה הידע מתערב באופן מיידי בחיים, שם באים לידי ביטוי ההיבטים הרוחיים-מדעיים של הנפש והלב. אנשים רבים מתייסרים בספקות, מתענים רבות ביחס לשאלות הקיום וחידות העולם. אפשר אז לקרוא בכתבים מטריאליסטים שהנפש איננה מסוגלת להגיע להשקפות של מדע הרוח ללא שינויים חולניים במוח. מנקודת המבט של הפסיכיאטר, אפשר להצביע בדיוק על מחלת הנפש המובילה להסברים כאלה כפי שאני נותן אותם כאן. אם היינו רוצים לתת לעצמנו את העונג לעבוד כפי שעושים הפסיכיאטרים, היינו יכולים גם להרחיב את עצמנו כך שהמלומד העושה זאת באופן אחר עשוי להתמלא בשמחה רבה מאיתנו. אתם יכולים לקנות ספרון בזול, שמדווח על משהו שהוא נכון. זה נוגע לדברים הבאים: במספר כתבות בעיתונים טופלה טרשת עורקים וניתנו התסמינים שבעזרתם תוכלו להבחין במחלה זו בעצמכם.

מחבר הספרון, רופא, נאלץ לחוות אנשים רבים שבאו אליו בהעמידם פנים שיש להם תסמינים של טרשת עורקים. מה נגזר מזה עכשיו? העובדה שאנשים רבים נמצאים במצב – בגלל התנאים הכאוטיים של הציוויליזציה שלנו, אפילו אם הם מדמיינים שיש להם עצבי פלדה – שהם מייד מפחדים אם הם שומעים על מחלה כזו. הם נהיים חולים, גם אם באופן נפשי. אומרים גם שאנשים רבים שרק שומעים שיחות של פרופסור פלוני או של נטורופת פלוני מקבלים את המחלה שעליה הם דיברו. עם זאת, מה שלא מתייחסים אליו הוא שכבר צורה מסוימת של מחלת נפש שייכת למי שבדרך כלל חושב בדרך זו! זוהי תכונה פתולוגית הנראית כבלתי מזיקה יחסית גם כיום אשר עם זאת הופכת מזיקה יותר ויותר. אנחנו עדיין נדבר על שאלות ועובדות כאלה בשיחות אודות האובססיות לגבי חולי ובריאות.

ההיגיון הוודאי שעליו האדם יכול להתבסס חייב לבוא תמיד מתוכו. עם זאת, הרוח חייבת להיות שם חזקה יותר. חייבת להיות לו יכולת למצוא ודאות בתוכו. חולשה נפשית היא לא להאמין בעצמו, לא להאמין שאפשר למצוא את ההיגיון בתוכו. חולשה נפשית היא להאמין רק במה שהעיניים רואות והידיים תופסות ולהיות מסוגל לתפוס את האמת רק עם הידיים. המטריאליזם הוא סימן לניוון רוחני, פנימיות חלולה. אם זה היה רק ריקנות תיאורטית, זה עדיין יחסית לא היה מזיק. אולם, הריקנות התיאורטית הזו מערערת קודם את הבריאות הנפשית ולאחר מכן את הבריאות הפיזית. האמת של הדוגמה הזו היא שמחשבות חולות ושגויות יוצרות מחלות אמיתיות. בשיחות לגבי האובססיה לחולי ולבריאות נשמע כיצד בריאות ורווחה גופנית תלויים במחשבות האמיתיות או השגויות שלנו.

נשמע כיצד תיאוסופיה צריכה להפיץ מחשבות בריאות וכיצד תיאוסופיה צריכה לחלק חיים בריאים וליצור בני אדם מועילים לעולם. כבר כאשר נישאר בתוך חיי הנפש, נבין שאדם אינו מסוגל לעבוד כאשר הוא מתייסר ללא הרף בספקות מחוסר יכולתו להשיג ידע על השאלות הנוגעות לצרכי נפשו העמוקים ביותר. לבסוף, נפש כזו אינה מסוגלת לשמור על בריאות הגוף. מדע הנסתר רק משנה זאת לפעולה, למציאות, שגם מדעי הטבע צפו אותה. לדוגמה, מדען כמו קרל ארנסט פון בר[1] אמר: מחשבה החודרת לכל העולם היא זו שמסדרת את כוכבי הלכת שגרמו לישויות החיות להופיע מהחומר המופיע בתנועותיו ובצורות החיים המגוונות והם החיים עצמם. ואז אפשר להוסיף: אם את המחשבה הזו שאפשר למצוא רק בעולם העל-חושי ניזונה ומטופחת, אם היא מוצאת כניסה מודעת לטבע האנושי, היא הופכת את בני האדם לבריאים, חזקים ומוכשרים. האם זה לא מפיג קודם את הספקות, מרגיע את המוח, מרומם לבבות והופך את הטבע האנושי לבריא? זוהי משימה עמוקה יותר של מדע הנסתר בזמננו. יש לייחס למדע שנשאר על פני השטח של החושי שהאדם חלול בפנימו, ושעידן המטריאליזם הוא עידן העצבנות וחוסר הריכוז. מצבים אלה עדיין יחמירו אם אלה ימשיכו להחזיק בגישה השולטת הנאחזות באופן חזק בקיום החיצוני בלבד. מדע הנסתר יוצר ודאות לגבי חידות הקיום הגדולות ביותר. לכן קוראים לו מדע נסתר, לא בגלל שהוא מסתיר משהו, אלא בגלל שהתלמודים חייבים להיות במרכז. זהו מדע נסתר בדיוק כמו שמתמטיקה היא מדע נסתר.

בהרצאה מקדימה זו יכולתי רק להסביר את הגישה והשליחות של מדע הנסתר. מדע הנסתר אינו נותן מחסה לאשליות לא לגבי חסידיו ולא לגבי מתנגדיו. הוא חייב להבריש את כל האשליות הצידה. בכך הוא נותן לאדם מכל הכיוונים את הבריאות ההרמונית הגדולה. גישה זו מהווה את הבסיס לאמיתות הבודדות. גישה זו היא החשובה. מה משיגה גישה זו בהצטרפות למדע הנסתר האמיתי? הרצאות החורף יראו זאת, ההרצאה של היום צריכה להיות רק סוג של ההכרזה, סוג של תוכנית.

כעת ייטענו דברים רבים כנגד מה שאמרתי היום, אולי רק מאלה שרואים את עצמם כחכמים מאוד. אולי אחד מהם יאמר: תסתכל על אלו העוקבים אחריך! הם אינם מעודכנים במדע המודרני! לפני שיש לך אנשים שמתעדכנים במדע המודרני, אנחנו לא נאמין בעתיד ובשליחות של מדע הנסתר. המדבר בצורה כזו אינו יודע את הדרכים הסודיות והאינטימיות, אשר רוח האנושות הולכת בהן. מי שעומד איתן על הקרקע שאפיינו אותה כקרקע של מדע הנסתר, שמודע לכך שיש למצוא את האמת בנפש ושאישור לכך אינו משנה, יכיר במשפט שאמר חבר גדול וחוקר אמת. חוקר אמת כזה היה ליאונרדו דה וינצ’י שהיה חוקר גדול, צייר ואמן גדול שהכיר את הזרמים והעקרונות המסתוריים הזורמים בעולם. אף אדם חושב לא יאמין שבלבו לא שררה גישת מדע-הנסתר האמיתית.

בפיסקה מסוימת הוא מתוודה לגבי האמת הבודדה שנמצאה, שמצאה את שליחותה בעולם. הפיסקה מכילה את הווידוי: “השקר הוא כל כך בזוי, שאם הוא מספר דברים גדולים על אלוהים הוא גוזל את החסד של אלוהותו, והאמת היא כל כך נשגבת שהיא הופכת דברים נמוכים למדי ליקרים אם היא משבחת אותם.” הבה נהפוך עיקרון כזה למניע הפנימי ביותר של חיי נפשנו, ואז נבין איך מי שעוסק במדע הנסתר חושב על משימת מדע הנסתר בעידננו.

איש הנסתר מתמודד עם שתי תמונות. מי שסוקר את היצירה התרבותית הגדולה של הכריסטיאניות כיום ורוצה להעריך את מה שהכריסטיאניות עשתה בעולם, מניח שתי תמונות לפני נפשו: ראשית, רומא האימפריאלית העתיקה במאות הכריסטיאניות הראשונות. הוא מסתכל שם על חורבות רומא העתיקה המספרות על האירועים בעולם המשכיל לשעבר. הוא יכול למצוא נחמה מהתמונה הזו אם מישהו יאמר שהחוקרים והמשכילים לא רצו לדעת דבר על תיאוסופיה או מדע-הרוח. מה רצו אלה שגרו פעם בבניינים המפוארים האלה, שכעת הרוסים? הם רצו להסתכל על ההופעות בקולוסאום! מה הם חשבו על הכריסטיאניות? הם קשרו את הכריסטיאניים ושרפו אותם! הבה נזכור זאת היטב.

אנחנו מפנים את מבטנו לתמונה השנייה. אך עלינו לחפש אותה במקום אחר. עלינו לחפש אותה מתחת לאדמה בקטקומבות הנרחבות של רומא, שם חיו אנשי עמל ויגע שהיו מנותקים מהחינוך ומהעולם השולט. שם הם הקימו את מזבחותיהם, שם הם קברו את מתיהם והקריבו את קרבנותיהם הקדושים, ולשם נפנה את מבטנו.

לאחר שעוררנו את התמונות הללו בנפשנו, אנו שואלים את עצמנו, כיצד השתנתה התמונה במהלך המאות? אלה שהיו למטה, נשאו בנפש את מה שכבש את העולם ומה שקרה למעלה התכלה. היה עליו לסגת ממה שעלה מלמטה, מהאתרים הנסתרים. מהלך הדברים היה כך, וזוהי נחמה ותקווה בעבורנו. אנו יודעים בוודאות שאיננו יכולים לקבל דבר מלבד בוז ולעג רק בגלל תנאי הזמן המיוחדים. אנחנו מבינים שעלינו רק לעבוד באופן דומה, בשקט ובפשטות עם הנאורים כביכול שאולי בזים לנו. עם זאת, אנו גם יודעים שהתמונה תהיה דומה לאותה התקופה. אנו יודעים שמה שהיה ללעג בזמנים קודמים יתפוס את האחרים או ילך איתם, או שיעבור מעליהם. נקודת מבט נכונה לגבי מדע הנסתר משנה את הגישה שלנו, את הרגשות והתחושות שלנו. לפיכך, התבוננות ראשונה זו נותנת לנו כבר משהו לגבי בריאות רוחית, העולה מהכוונה לפעול בעולם, במובן של מגמת העלייה של האנושות. זוהי משימתו של מדע הנסתר לבצע עבודה זו במובן של זמננו.

—————————————————————-

  1. Karl Ernst von Baer 1792–1876, חוקר טבע גרמני-בלטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *