החייאת הצ’אקרה של הלב -הקדמה

החייאת הצ’אקרה של הלב -הקדמה

החייאת הצ'אקרה של הלב - הקדמה

תרגילי הרוח הבסיסיים של

של רודולף שטיינר

מאת: פלורין לאונדס

Florin Lowndes

תרגום מאנגלית: יוחנן מרגלית

עריכה והגהה: דפנה ענבר

תיקונים: דניאל זהבי

לספר ראו כאן

הקדמה

אופי הצ’אקרות, והשימוש בהן לטובת האדם, הינן נושא לעניין נרחב בתנועת העידן החדש מזה זמן מה: למשל התעוררות הצ’אקרות באמצעות מדיטציה או שימוש בהן לצורך ריפוי. רובה של עבודה זו, אם לא כולה, היא חידוש שיטות עתיקות של אימון ותרגול הבאות מן המסורת האזוטרית המזרחית, במיוחד זו של היוגה. מכל מקום, עולה כאן שאלה מכריעה, גם אם אולי בתחילה לא באופן מפורש. שאלה המתייחסת לשיטות תרגול אלו: האם שיטות מסורתיות, גם אם היו מתאימות, בטוחות ויעילות בעבר, באמת עדיין נכונות למטרות הרוחיות הנוכחיות של האדם ולתודעה מודרנית של ההווה?

כיום כל מבקש רציני אחר הרוח המעוניין בעבודת צ’אקרה, צריך לשאול שאלה זו למרות הקבלה הנרחבת של שיטות מסורתיות אלו – או מוטב דווקא בגללה.

כפי שמוכיח ניסיון מכלי ראשון, תרגול יוגה מסורתי יכול לטעון ליתרונות מסוימים; מכל מקום, הניסיון מראה גם כן שצורות עתיקות שכאלה, גם אם עברו ‘מודרניזציה’, אינן מתאימות לגמרי לתודעה מודרנית באמת וכתוצאה מכך אינן, כדרך דיבור, בחוד החנית של העידן החדש. אנו יכולים למצוא דרך מודרנית אותנטית של עבודה על הצ’אקרות בתרגילים שנוצרו ע”י רודולף שטיינר (1861 – 1925), אשר, על הבסיס של סוג חדש של תהליך חשיבה, עיצב מחדש תרגילי יוגה מסוימים בצורה מתאימה להתפתחות (הרוחית) המודרנית ואפילו לשלבים עתידיים של התפתחות. בדרך זו הוא פיתח ענף קטן ולא ידוע של יוגה מדיטטיבית, הגאיאטרי – סדהנה, באופן נבואי, משום שהתמקד בקונדאליני הפוך (עירוב האנרגיה של כל שבע הצ’אקרות מלמעלה למטה במקום השיטה הרגילה הפועלת מלמטה למעלה) בדרך שנהייתה אפשרית רק בתקופה היסטורית מאוחרת זו.

ספר זה עוסק בראש וראשונה בקבוצה של תרגילים שרודולף שטיינר יצר עבור החייאת הצ’אקרה של הלב, הידועים כ’משניים’, ‘תומכים’, ‘תרגילי ההכנה’ או ‘מלווים’. אלו הם תוכנן של סדנאות של החייאת צ’אקרת הלב שנתתי בארצות הברית ובגרמניה. התחלתי סדנאות אלה רק עם כמה דפים עבור המשתתפים. דפים אלה התרבו בהדרגה ונעשו מפורטים יותר ויותר עד שלבסוף הפכו לחוברת דקה על השיטות שפיתחתי לביצוע תרגילים אלה. ואז עודד אותי המוציא לאור שלי, שהיה מודע לכך שלא ניתן היה להשיג גישה שיטתית לתרגילים אלה, להכין מהדורה המתאימה לציבור הכללי. וכך, במיטב יכולתי, רעננתי והרחבתי את החומרים מן ההרצאות החיות שנתתי בסדנאות שלי, לספר הנוכחי. אבל זה לא נעשה בקלות, כי כל שיטה של תרגול, מיועדת למתרגל אינדיבידואלי וצריכה כמעט תמיד ללבוש אופי מיוחד ביותר, המתאים ביותר לאינדיבידואל המיישם אותה. ועדיין כל שיטה, כאשר היא נכתבת לקהל רחב של קוראים, לובשת באופן בלתי נמנע אופי יותר כללי ותיאורטי וכתוצאה מכך עלולה להתקבל כצירוף של הנחיות קשוחות ודוגמטיות.

תמיד ניסיתי בסדנאות שלי לפתוח את עצמי לשאלות ולצרכים המיוחדים של המשתתפים האינדיבידואליים, וכך לאפשר לסדנה להתפתח בהתאם. ולכן אני מבקש מהקוראים שלי לראות תיאורים אלה בעיקר כהצעות וכתמריץ, ולהתאים אותם לתנאים המיוחדים שלהם ולאפשרויות שלהם. השיטה המתוארת כאן תהא חסרת ערך אם תיושם באופן מופשט, חסר חיים, או דוגמטי. אני רואה את הספר הנוכחי כמין ספר של ‘עשה זאת בעצמך’ עבור אלו שבאמת יעשו את התרגילים, ולא עבור אלו שרק מעוניינים באיסוף ידע אודותם – כמאמר הפתגם, ‘אם אינך עושה את אשר אתה יודע, אינך יודע אותו’. דבר לא יביא לי סיפוק רב יותר מכך שספר זה יעזור לקוראיו לפתח את הטכניקות האינדיבידואליות שלהם.

מה שיכולתי לתת בסמינרים הוא תוצאה של עשרות שנים של מעורבות גם עם התרגילים וגם עם העקרונות הרוחיים המונחים ביסודם, כמו גם עם החוקים הפועלים בדרך שהם מבוצעים בה. מתחילת עבודתי נתמזל מזלי ללכת בעקבות הכיוון הבהיר וההחלטי שניתן לי ע”י ג’ורג’ אוניל (George O’Neil 1906 – 1988). בהולכי בשביל זה, הכרתי בכך שתרגילים אלה נוצרו באמצעות סוג חדש של חשיבה, כזה שבסופו של דבר מציע לנו רק אמצעים להחייאת צ’אקרת הלב בדרך התואמת בשלמות לתפקיד המהותי שלה עבור זמננו. רודולף שטיינר עיצב תרגילים אלה עבור החייאת צ’אקרת הלב כך, שבעשותנו אותם, נרכוש גישה לכוח היוצר של תהליך חשיבה מודרני באמת, המכונה, ‘חשיבה עם הלב’ או חשיבת-לב. בביטוי זה, איני מתכוון לסוג של חשיבת רגש שעולה דבר ראשון במחשבה, אני משתמש בו יותר כמונח טכני (מכאן בא המקף המחבר), משמעותו תורחב ותקבל צידוק בחלק האחרון של ספר זה. די אם נאמר, שזהו סוג החשיבה שאנו צריכים נואשות כיום וע”י החייאת צ’אקרת הלב נפתח למעשה את האיבר הפיסי הדרוש לו. כי האיבר האמיתי עבור חשיבת-הלב הוא באמת הלב (לא שריר הלב ככזה, אלא הזרם הריתמי של הדם המווסת על ידו), בדיוק כפי שהאיבר העל-חושי שלו הוא צ’אקרת הלב.

ספר זה נועד במקורו להיות השני משני ספרים אודות חשיבת-הלב. הראשון נועד לתאר את טבעה וקוויה העיקריים ואת המתודולוגיה ההולמת אותה. מכל מקום, ספר זה, השני בסדרה, הופיע כעת לפני הראשון, אשר ייצא לאור בגרמנית בשנה זו (1998). ועדיין רצף זה הוא הנכון: מכיוון שתרגילים אלה ידועים טוב יותר לקוראים רבים מאשר סוג החשיבה המונח ביסודם, יכול ספר זה לשרת כהכנה טובה עבור הספר ה’בסיסי’ יותר. זה היה עניין חשוב עבורי למקם את התרגילים המתוארים כאן בתוך ההקשר של העניין הנרחב בצ’אקרות, וכך להראות שהגישה של רודולף שטיינר היא באמת מודרנית והיא מתאימה לקשת רחבה של אנשים. אני מקווה, אם כן, שספר זה יהיה בעל ערך של ממש לאלו אשר ברגע זה מחפשים אחר תרגילים מדיטטיביים שכאלה מכל מיני מסורות שונות, במיוחד משום שהוא מנסה לגלות את סוג החשיבה החדש מיסודו, שעליו צריכה להיות מבוססת כל עבודה רוחית מודרנית כיום כדי שתהא באמת נושאת פירות.

פלורין לואדנס נולד ברומניה בשנת 1938. הוא פיתח קריירה בינלאומית באמנות העיצוב והאדריכלות. ב-1970 הוא היגר לארצות הברית ושם הוא לימד בקולג ובבתי ספר וולדורף של רודולף שטיינר. מאז 1971 הוא לומד אנתרופוסופיה וכתב מאמרים רבים למגזינים שונים וכן כתב את הספר ‘החיים האנושיים’ וייסד את המרכז לחשיבת הלב בבוסטון. בהווה הוא מנחה ומאמן בסמינרים בארצות הברית וברחבי אירופה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *