רישום אלכסוני

רישום אלכסוני

רישום אלכסוני

שיטת הרישום האלטרנטיבית לרישום הרגיל הנובעת מהמחקרים האנתרופוסופיים.

דניאל זהבי

לספר ראו כאן

הקדמה

במשך יותר מ-15 שנים תרגלתי את שיטת הרישום האלכסונית שפיתח רודולף שטיינר. התרגול היה לפי הנחיות של Valerie gacies שבנתה את הקורס לפי הקורס שערכה אסיה טורגנייב[1] בגיתהאנום בשוויץ. קורס שהיה פיתוח ההוראות שנתן רודולף שטיינר.

כאמן שהיה מתורגל בשיטת הרישום הקונבנציונלית הופתעתי לגלות כי ישנה אלטרנטיבה רוחנית לרישום. באותו זמן הכרתי כבר כ 10 שנים את האמנות האנתרופוסופית ובייחוד את הגישה הרוחנית בעבודה עם צבעי המים וציירתי בשיטה זו מספר שנים יחד עם עוד קבוצה של אנשים. פרי העבודה רבת השנים בא לידי ביטוי גם בספרים שכתבתי.[2]

לראשונה נתקלתי בשיטה בספרי ילדים שהיו בהם רישומים אמנותיים בשחור לבן בשיטת הרישום האלכסוני. נפעמתי עד עומקי נפשי לנוכח התנועה המסתורית שהיצירות היו רוויות בה. לאחר חיפוש מצאתי ספרון של Valerie gacies שבו היא בונה קורס שלם, מהבסיס ועד לעבודה אמנותית, להתנסות בשיטה. במשך מספר שנים תרגלתי את הקורס כשלאט לאט פיתחתי תרגילים נוספים שעלו מתוך ההתנסות האתרית שהיתה לי בזמן עבודתי. גיליתי כי בשיטה זו טמון סוד שקשור לעבודה עם הגוף האתרי מתוך איזון של גוף ונפש. הריתמוס, שאכתוב עליו בהמשך, חדר לתוך תנועות הגוף האתרי ויצר הלך נפש ייחודי בעבודה בשיטה זו. בעצם הבנתי כי רודולף שטיינר נתן הנחייה ליצירת אמנות שעולה מתוך התנועה של אור וחושך, ומתוך ההוויה הפנימית של האדם. הרישום החדש שבו עסקתי הבהיר לי ללא ספק כי מדובר בדרך התומכת בהתפתחות רוחנית אמיתית ומהווה סעד אמיתי במחקר של העולם האלמנטלי.

כשיוצרים בשיטה זו נכנסים למעיין מצב מדיטטיבי שנושא פרי במשך הזמן גם בחיים הרגילים. שיטת הרישום האלכסוני תומכת באיזון הפעילות המדיטטיבית ובבניית המצע להתגברות על האמנות החומרנית שחדרה בעוצמה לרישום הקונבנציונלי.

בספר זה אנסה כמיטב יכולתי לבנות קורס – שחלק נכבד ממנו בנוי על הקורס של אסיה טורגנייב שצוטט בספרה של Valerie gacies,[3] – שיוביל את המתנסה באיטיות לאותה חוויה רוחנית/אמנותית העולה מיצירת יצירות בשחור לבן. עיקר הספר הוא ההתנסות עצמה ובמלל התיאורטי ניסיתי להתמקד בהסברים מפורטים לתרגיל עצמו ולא בכתיבה הספרותית.

הסיבה העיקרית לרצון שלי להוציא ספר זה לאור הוא ההיכרות המעטה שיש לאנשים עם השיטה הזו. גם בתוך היצירה האנתרופוסופית הרישום האלכסוני תופס מעט מאוד מקום. תחושתי היא שמשהו חמק מרוב האמנים שהכרתי שבאו להתנסות או לצייר בשיטה זו. אני מקווה שאכן ספר זה יתפח פתח חדש להתמודדות עם הרישום המוצלל בשחור ולבן.

מבוא

כבכל אמנות, גם באמנות הרישום האלכסוני טוב היה אם היתה הדרכה אישית בעבודה עם מורה מיומן. אך לא תמיד זה מתאפשר. לכן בספר זה אנסה לבנות קורס לאלו המעוניינים להכיר את האמנות הזו ואין להם גישה למורה שמכיר את השיטה.

האימפולס הראשון לרישום האלכסוני (רישום בהצללה בשחור ולבן) ניתן בתחילת המאה הקודמת על ידי רודולף שטיינר שהעניק השראה ליצירות אלה במישורים רבים.

הכיוון החדש של הרישום עלה מתוך פנייתה של האמנית ברישום וגילוף – אסיה טורגנייב. היא הפנתה אליו שאלות ועוררה את התעניינותו באשר לצורך לחפש צורה חדשה של רישום הנובע מהאיכויות של אור וחושך. מתוך הפנייה הזו התפתחה שיטה של הצללה, תוך שימוש במשיכות אלכסוניות, ריתמיות. וכך, מתוך משחק הדדי של משטחים הנוצרים על ידי המשיכות האלכסוניות, האמן מובל לצורה שעולה ביצירה.

גם ברישומים שרודולף שטיינר עשה בהרצאות שהוא העביר, הוא השתמש ברישום האלכסוני המוצלל. אפילו ביצירת קווים בתוך הרישום הוא עשה אותם בתנועות קצרות מאוד של משיכות אלכסוניות.

בסוף הספר תמצאו דוגמאות של רישומים של רודולף שטיינר שנעשו על הלוח בזמן ההרצאות.

שיטת הרישום הרגילה בקווים, הביאה לעולם יופי ושלמות גדולים. השיטה החדשה מובילה אותנו לתקופה חדשה שתניב פירות בעתיד. ביוצרנו כך שהקו – שיש בו אמירה אינטלקטואלית – לא משחק תפקיד ביצירה ולא מפריע לאמן לחדור בחופשיות לאיכויות החיות של אור וחושך בדרך טבעית. כך, כמו שאנו נושמים, אנו מותירים מקום לביטוי מלא השראה העולה מתוך ההצללה עצמה.

השיטה מציבה דרישות שונות מאלו שניתנות בהוראת הרישום הרגיל שבו מתבוננים ואז מציגים את האובייקט ברישום קווי. בהחלט אפשר לומר ששיטת הרישום האלכסוני היא אלטרנטיבה לשיטות השמרניות.

הנה מספר דוגמאות ליצירות אמנותיות שנעשו בשיטה המדוברת:

C:\Documents and Settings\Owner\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\CCE00000.jpg

C:\Documents and Settings\Owner\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\ציור כריכה למיסטריית מיכאל.bmp

C:\Documents and Settings\Owner\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\CCE00000 (1).jpg

C:\Documents and Settings\Owner\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\CCE00000 (2).jpg

——————————————————————————————-

  1. Assia Turgenieff 1980-1966 אמנית מרוסיה שפיתחה את הטכניקה של רישום מוצלל לפי הנחיות של רודולף שטיינר. היא גם היתה האמנית שחרטה את הזכוכיות במבנה של הגיתהאנום לפי השיטה שפיתח רודולף שטיינר לעבודה בזכוכית. דוגמאות לעבודות שלה ברישום מוצלל יש בסוף ספר זה.
  2. הספר: דרך הצבע – התפתחות רוחנית נפשית דרך חווית הצבע. וכן הספר: ציור עם ילדיםיצאו בעברית בהוצאת חירות – פרטים על המחבר ועל דרכו באתר: www.daniel-zahavi.co.il
  3. יצא בעבר בעברית כחוברת A4 בהוצאה פנימית של קבוצת האמנות הראשונית ללימוד מדע הרוח – בשם: רישום צללים בשחור ולבן – Valerie gacies – חלקים נרחבים מהספרון, כולל רוב התרגילים שמופיעים בו, מצוטטים בספר זה הכולל גם מספר תרגילים חדשים והכוונה תיאורטית שעלו מתוך התנסותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *