תרגילים יומיים עבור ימי  השבוע

תרגילים יומיים עבור ימי השבוע

תרגילים יומיים עבור ימי השבוע

רודולף שטיינר

תרגום מגרמנית: אלקה וולקוביץ

 תיקונים: דניאל זהבי, יוסי פלג

יום שבת

סטורן, אוריפיאל, U, איזמרגד, עץ אשור, עופרת, טחול, רוח-העצמיות

לשים לב לדימויים. לחשוב רק מחשבות חשובות. במשך הזמן ללמוד להפריד במחשבות בין  המהותי ללא-מהותי, בין הנצחי והחולף, בין האמת ולבין ‘הכוונה הטובה’.

‘הכוונה הטובה’: בעת האזנה לבני אדם, לנסות לשמור על שלווה בפנימיות ולוותר על כל הסכמה ובעיקר על כל שיפוט שלילי, ביקורת, דחייה – גם במחשבות.

 

יום ראשון

שמש, מיכאל, AU, זהב, עץ מילה – Fraxinus, לב

לקבל החלטה רק מתוך שכנוע מוחלט שהסיבה מוצדקת, אפילו ביחס לדבר שאינו משמעותי! יש להרחיק מהנפש כל עשייה ללא מחשבה וכל פעולה שאיננה משמעותית. לכל דבר צריכות להיות סיבות טובות [עליהן חושבים שוב ושוב ולא באופן ספונטאני]. צריך להימנע בכל תוקף מעשיית דברים שאינם חשובים. השיפוט הנכון הוא זה שאינו תלוי בסימפטיה או אנטיפטיה.

כאשר מגיעים ‘להחלטה נכונה’ יש לדבוק בה בהתמדה.

יום שני

ירח, גבריאל, EI, כסף, עץ דובדבן, מוח

הדיבור! רק מה שיש לו משמעות וחשיבות, מותר לצאת משפתי מי ששואף להתפתחות רוחית. כל דיבור סתמי מזיק במובן זה. יש להימנע מדיבור ללא סדר. עם זאת, אל יוציא עצמו אדם מיחסים עם זולתו. דווקא ביחסים אנושיים, יש לשאוף להתפתחות הדיבור המשמעותי. מדברים עם כל אחד ועונים לו, אבל על הדיבור להיות מלא מחשבה ושקול מכל ההיבטים. אף פעם אין לדבר ללא סיבה. צריך ללמוד לאהוב לשתוק. לדבר לא יותר מידי או פחות מידי מילים. התרגיל נקרא: ‘המילה הנכונה’. קודם כל מקשיבים ואחר כך מגיבים.

יום שלישי

מרס, שמעאל, E, ברזל, עץ אורן, גרנאט, מרה

המעשים החיצוניים! שלא יפריעו לאנשים אחרים. היכן שהמצפון הפנימי גורם לפעולה, יש לחשוב בקפדנות איך ניתן לתאם את הטוב עבור כולם, למען האושר של האנושות, עבור הנצחי. כאשר פועלים מתוך דחף פנימי, מיוזמה עצמית, צריך לחשוב בקפדנות על השפעת המעשים אותם מבצעים. קוראים לזה גם: ‘המעשה הנכון’.

 

יום רביעי

מרקורי, רפאל, I, כספית, עץ בוקיצה, ענבר, ריאות

לחיות את נסיבות החיים בדרך הטבע ובדרך הרוחית. לא לשקוע בזוטות החיצוניות של החיים. יש להימנע מכל המביא אי-שקט ובהילות לחיים. לא למהר יותר מידי, אבל גם לא להתעצל. יש לראות בחיים אמצעי לעבודה והתפתחות עילאית – ולפעול בהתאם. אפשר לקרוא לכל זה גם: ‘נקודת המוצא הנכונה’.

יום חמישי

יופיטר, זכריאל, O, בדיל, עץ אדר, רובין, כבד

השאיפה האנושית צריכה להיות לא לעשות דברים מעבר לכוחות, ולא להימנע מעשיית דברים שבתחום הכוחות. יש להסתכל מעל היום-יומי ולהציב יעדים ואידיאלים שמתקשרים לחובותיו הגדולות של האדם; למשל, לרצות להתפתח במובנם של אימונים אלה, על מנת להיות מסוגלים בעתיד לייעץ לזולת באופן טוב יותר, גם אם לא בהווה המיידי. ניתן גם לומר: להפוך את כל האימונים כאן ‘להרגל’.

יום שישי

ונוס, ענאל, A, נחושת, עץ לבונה, ספיר, כליות

השאיפה ללמוד עד כמה שאפשר מהחיים עצמם. עלינו לאסוף ניסיונות שימושיים לחיים, וכל ניסיון צריך לשמש לנו כאימפולס. בעשותנו משהו לא נכון, או בלתי מושלם, יתעורר בנו אימפולס לעשות זאת בעתיד בצורה נכונה או מושלמת יותר. בהביטנו בפעולתו של אדם אחר, מסתכלים עליו למען רכישת יעד דומה, אבל לא מתוך מבט חסר אהבה. לא עושים דבר מבלי להסתכל אחורה, על התרחשויות העבר, שיכולות לעזור בעת קבלת החלטות ומעשים. אפשר ללמוד הרבה מכל אדם, אפילו מילדים, כשמתייחסים בתשומת לב. קוראים לזה גם: ‘הזיכרון הנכון’, כלומר: נזכרים בהתנסויות העצמיות ובמה שנילמד בעבר.

סיכום

מזמן לזמן יש לערוך התבוננות פנימה, ולו רק לחמש דקות ביום. יש להתבונן בפנימיותנו, להתייעץ עם עצמנו בקפדנות; לבדוק את יעדי חיינו וליישמם. צריך להעביר דרך המחשבה את הידע שרכשנו וגם את מה שעדיין לא רכשנו; עלינו לשקול את חובותינו ולחשוב על התוכן והמשמעות האמיתית של החיים; להרגיש חוסר שביעות רצון לגבי חסרונותינו ולגבי חוסר השלמות שלנו. בקצרה: עלינו להשתדל למצוא את המהותי ואת זה שיישאר (הנצחי) ולתכנן יעדים בהתאם. למשל, רכישת תכונת אופי טובה (לא לטעות ולחשוב שנעשה משהו טוב, אלא להמשיך לשאוף לאידיאלים נשגבים). קוראים לתרגיל הזה גם: ‘ההתבוננות הנכונה’.

————————————————————————–

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *