שיעורים אזוטריים – כרך 1 – פרק 32

שיעורים אזוטריים – כרך 1 – פרק 32

שיעורים אזוטריים

רודולף שטיינר

GA266

תרגם מאנגלית: דניאל זהבי

עריכת תרגום: עציון בקר

תיקונים: דליה דיימל

לספר ראו כאן

כרך א’

פרק מספר 32

מתכני השיעורים האזוטריים

שטוטגרט, 5.8.1908

כל תלמיד תורת הנסתר שמנסה לפתח את עצמו באופן פנימי, חייב לדעת על הקשר שלו עם כוחות רוחניים החיים בעולם שמסביבו, וזורמים ללא הרף פנימה והחוצה ממנו. כאשר אנו מסתכלים על אדם, יש לנו תחילה את הגוף הפיזי שלו. זה מחמת פעולתם של ישויות רוחניות שהגוף הפיזי מורכב כפי שהוא. הארכאי פועלים באדמה, במים, באוויר ובאש. הם זורמים פנימה והחוצה מהגוף הפיזי של האדם. כמו כן מלאכי-עליון פועלים בגופו האתרי, ומלאכים בגופו האסטרלי. על נפש-התחושה, שהתפתחה מתוך האחרון, פועלים האקזוסיאי; הדינאמיס פועלים על הנפש-האינטלקטואלית והקיריוטטס על נפש-התודעה. אפילו ישויות גבוהות פועלות על האיברים הגבוהים של האדם: שרפים על רוח-העצמיות, כרובים על רוח-החיים והכתרים על אדם-הרוח.[1]

כאשר תלמיד תורת הנסתר רצה לדעת את מהות התורות הכריסטיאניות, היה עליו להסתכל בתמונה זו של האדם המעוצב בצורת עץ הנטוע ברוח. זו הכוונה בבודהה היושב מתחת לעץ הבודהי, או נתנאל היושב מתחת לעץ התאנה. עץ העולם[2]: יגדראסיל, הוא גם תיאור של עץ זה. [ash wood]

D:\Pictures\19080805-1.gif

הכוחות הפועלים על הגוף הפיזי הם ארכאי. יש ארבעה סוגים של ישויות כאלה. הן לא קשורות בגופים פיזיים, יש להן גופניות רק עד לאתר. אלו ארבעת המלכים הפועלים על האדם באתר. האדם חייב את גופו הפיזי לישויות אלו שחיות באתר. אם חושבים על חומרים ההולכים ומתעדנים ממוצק ועד נוזל, גז, חום ואתר, מקבלים את הרעיון השגוי לגבי האתר, שכן הוא שונה לגמרי מחומרים פיזיקליים.

יש להסתכל על ארבעת הכוחות באתר, הפועלים על גופו הפיזי של האדם, כעל ארבעת הטמפרמנטים. החומרים של ארבע הישויות הם ארבעת הטמפרמנטים. ישויות הקשורות בטמפרמנט הכולרי, פועלות ביסוד החום של האדם, אלו שבסנגויני באוויר, פלגמטי במים, ואלו הקשורות בטמפרמנט המלנכולי, פועלות על חלקיו המוצקים או הארציים. המזג המלנכולי מאפשר לאדם ליצור מושגים מוצקים שנשארים אותו הדבר, כך שאם היום הוא חושב סוס, גם למחרת זה יישאר אותו מושג עבורו; היכן שהטמפרמנט הפלגמטי שומר על מושגים זורמים כך שהוא תמיד יכול לקלוט דברים חדשים. כשאדם חושב, מחשבותיו הן חלקים מוצקים יותר מהמסה האחידה של ההילה שלו. אצל אנשים מסוימים צורות מחשבה נוטות להישאר מוצקות; אצל אחרים הן משתנות כל הזמן. אם לאדם יש צורות מחשבה גמישות, מחשבות חדשות יכולות להיכנס לתוכן והשתיים מבינות היטב אחת את השניה. תלמיד תורת הנסתר חייב לטפח את הגמישות הזו של צורות מחשבה. יש לכך חשיבות רבה עבורו. זה שאדם יכול לעשות זאת מבוסס על phlegma [ליחה/נוזל]. זוהי טעות לומר שלאדם יש טמפרמנט כזה או אחר, כי יש לו גוף פיזי זה או אחר. גופו הפיזי נוצר מתוך הטמפרמנטים על ידי הרוחות הפועלות בו.

———————————————-

  1. להרחבה ראו את הספרים הבאים מאת רודולף שטיינר: מדע הנסתר בקוויו העיקריים – הוצאת תלתן * ישויות רוחיות בגופים השמימיים ובממלכות הטבע – הוצאת שוני תובל * רוחות הטבע – הוצאת חירות * פעולתן של ישויות רוחיות אל האדם – הוצאת תלתן * מחשבות אנושיות וקוסמיות – הוצאת חירות * ההיררכיות הרוחניות ופועלן בעולם הפיזי – הוצאת כחותם * האבולוציה מנקודת המבט של הממשויות – הוצאת תלתן.
  2. במרכזן של דתות ומיתולוגיות רבות ניצב עץ העולם, עץ המקשר בין האדמה לבין השמיים, או שעליו ניצב העולם; העץ נמצא במרכז העולם, ציר העולם. במיתולוגיה הנורדית קרוי העץ יגדראסיל, (Yggdrasil) עץ תשעת העולמות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *