דניאל זהבי

כניסה לארכיב כותבים אחרים

כניסה לארכיב כותבים אחרים

 

חברים יקרים!!

ממשיך פרויקט גיוס הכספים כדי לקיים את הארכיב החינמי המקוון העברי לכתבי רודולף שטיינר וכותבים אחרים. מדובר על מאות הרצאות שמחכות לעלות (חוץ מקרוב  ל-1000 הרצאות וספרים שכבר קיימים לקריאה חינם באתר זה).

אלא שהפעם הגיוס הוא ישירות אלי ולא דרך אתר גיוס המון שגובה כ-10% מהתרומה. כל תרומה תתקבל בברכה. ואפשר גם בהורדת קבע בבנק.

סכום של 250 ₪ מאפשר להעלות בערך הרצאה אחת.

מי שירצה ניתן יהיה לרשום את שם התורם בארכיב. כל תורם/ת יקבלו תעודת הוקרה ומתנות בהתאם לתרומתם ולרצונם.

 פרטים לתרומה :
הוראת קבע לחשבון: דניאל זהבי, בנק פועלים, סניף 719, חשבון: 290805
או צ’ק לפקודת דניאל זהבי לכתובת: ת.ד. 1321 קרית טבעון
או דרך אפליקציית פייבוקס/ bit – לנייד 0544556414
לתיאום ולקבלת קבלה/חשבונית מס – נייד: 0544556414

לתשומת לב הקורא מאמרים אלה – חשוב לקרוא!!
מאת: בן ציון פורת ז"ל

המאמרים להלן תורגמו ומתפרסמים מתוך התלבטות לא קלה. לרוב הכותבים הם סופרים וסופרות מחוננים בני ימינו ודבריהם צפויים לעורר עניין רב אך ייתכן שגם ביקורת נוקבת. בפני כל כותב ומתרגם בן ימינו בנושאים אנתרופוסופיים, ניצבת שאלת הדיוק והנאמנות למורשתו של רודולף שטיינר.

כל אדם חופשי, יכול וצריך להביא דברים בשם רודולף שטיינר ואף לחקור ולהגות מעל ומעבר למחקריו, ולהביע את דעותיו, בין אם הוא עצמו הינו בעל יכולת חקירה רוחית אמיתית אמינה, ידע ממקור אחר כלשהו או מחשבה עצמית. לכן כל אמירה המתייחסת לאנתרופוסופיה באה מתוך חירותו ובאחריותו המוחלטת של האומר או הכותב. כול אחד מאתנו נאלץ לצבוע את האנתרופוסופיה בצבעיו, לפי נקודתו במרחב ובזמן. כתוצאה מאין סוף נקודות המבט האנושיות, עלול להתהוות מיד ספק רב בנכונות הדברים ואמינות הדוברים. נפוצות מאד מחלוקות והתלבטויות קשות המלוות הבאת דברים בתחום האנתרופוסופיה לידיעת הזולת והתעמקות בתוצריהם של אנשים, הפועלים כיום או שפעלו בעבר לאור האנתרופוסופיה. המצב המתמשך הזה מפיל אחריות כבדה גם על הקורא או המאזין עצמו, לא פחות מאשר על הכותב והדובר. על מקבל המידע להיות קשוב תמיד ומודע לחלוטין לריבוי ההיבטים האפשריים, להיותו מחויב לזהירות רבה עקב היותו שואב ממקורות משניים.

מחד, אי אפשר להמשיך ולדבוק אך ורק במה שהיה ולצטט תמיד רק את רודולף שטיינר ולא להתקדם ולהתפתח בחיים ברוח הזמן. אפילו שטיינר טעה לא פעם (אלא שטעיותיו אינן מפורסמות בדרך כלל). מאידך, ככול שמתרחקים מהמקור, הנאמנות לו פוחתת והולך וגדל החופש היצירתי של הכותב. באופן מעשי, לאף אחד בעולמנו אין את היכולת להיות רודולף שטיינר.

הקושי הרציני הוא עם אנשים שמצטטים את רודולף שטיינר, שכביכול או באמת, מערבבים את דעותיהם וידיעותיהם עם דבריו, וגם מצטטים מספרים וממקורות שונים אחרים בלי לדייק. בנוסף על כך קיים הקושי הטכני לאתר את המקורות והאסמכתאות שהם מספקים, מימי רודולף שטיינר ועד היום, ולבטח לאמת את אמינות הציטוטים. למרות החברה הגלובאלית כיום, כאשר מדובר בכותבים בני ימינו קשה מאד לברר את הדברים עם בעליהם – גם אם הקורא מופנה לאסמכתאות שונות במאות הערות שוליים. כאמור, המצב הזה מחייב את הקורא והכותב כאחד בזהירות מופלגת.

חירות האדם מחייבת שככל הנראה כל יצירה חדשה, פרשנות אקטואלית או הסבר חדש כלשהו בתחום האנתרופוסופיה, יהיו מועדים לסטות מהקו המקורי של שטיינר – שאין לאף אחד מאתנו בלעדיות עליו. כי כאלו הן דרכיהן של התחדשות והתפתחות. אם לא כן, הכול יתנוון, לפחות עד שיבוא המשיח ו/או רודולף שטיינר ישוב ויתגשם בהקדם בימינו אמן ויסביר בדיוק למה שטיינר התכוון כששטיינר אמר. כורח ההתפתחות גובר על הדיוק ההיסטורי של הדברים. יתרונם של הכותבים בני זמננו הוא שלרוב הם מודעים היטב למתרחש בעולם ואף מציעים לעיתים ידע ופרשנויות משלהם לתכנים אנתרופוסופיים. חסרונם הוא שהם לא רודולף שטיינר, אלא רק אנשים נבונים ויצירתיים, בדרך כלל. הדברים הנאמרים ונכתבים כיום יכולים להשתלב להפליא במאורעות הימים הללו בחיינו האישיים וחברתיים, במזרח התיכון בפרט ובאנושות בכלל, ולהאיר את המשך דרכנו והתפתחותנו. יתר על כן, אנו זקוקים להתחדשות ויצירה מתמדת, לחקירה רעננה המתמודדת עם אתגרי תקופתנו. מכיוון שיש לנו כבוד ואמון לכולם, אנה אנו באים?

התוצאה היא שיש להיזהר אף בכשרים ביותר אשר בינינו, ולקבל בזהירות את דבריהם, תוך שאנו מנסים לסנן את המועיל מהתפל בעינינו. אין גורו באנתרופוסופיה ואין סמכות יחידה של יודע כול ואם גם רודולף שטיינר נתפס לעיתים בטעויות ואי הבנות ר"ל, הרי שהסתמכות שיטתית על "מאורות", "מקורות מוסמכים", בקיאים ולמדנים של אנתרופוסופיה, מביאה אותנו לקוטב המסוכן השני: סמכותיות ושלילת החירות. כפי שרודולף שטיינר אמר  בתיאוסופיה של הרוזנקרויצרים (GA99):

"…..נקודה שניה העוסקת ביחסים שבין מורה ותלמיד ברוזנקרויצריזם היא, שהיחס שבין התלמיד ל"גורו" (כפי שמורה נקרא במזרח), שונה במהותו מזה הנהוג בשיטות אחרות של התקדשות. ברוזנקרויצריזם, היחסים הללו אינם יכולים בשום אופן להיות מבוססים על אמונה באוטוריטה.

הרשו לי להבהיר את הנושא בעזרת דוגמא מחיי היום יום. המורה הרוזנקרויצרי שואף לעמוד ביחס לתלמידו באופן שאינו שונה מעמדתו של המורה למתמטיקה ביחס לסטודנט שלו. האם אפשר לומר שהסטודנט למתמטיקה תלוי במורה שלו בפשטות ע"י אמונה באוטוריטה? לא! והאם אפשר לומר שהסטודנט למתמטיקה אינו צריך את המורה? כמה אנשים עשויים לטעון כך משום שהסטודנט למד כיצד ללמוד לבד מספרים טובים. אבל זהו מצב שונה לחלוטין מהמצב שבו סטודנט ומורה יושבים פנים אל פנים. …"

הנתיב לחניכה כיום עובר בהכרח דרך האלמנט החברתי והעשייה החברתית, כולל השתתפות ביצירת ופרסום מאמרים וספרים בתחומים אנתרופוסופיים שונים. כול האחריות מוטלת על הכותב וגם הקורא, כאחד(!). כול אדם המפרסם ביודעין או שלא ביודעין דברים שגויים בכלל ובשם רודולף שטיינר בפרט, נכשל. אבל גם המאזין או הקורא או המתרגם והמוציא לאור של הדברים חייב להיות מודע לכך שמתוקף היותו מממש בכך את חירותו, הוא גם שותף מרצון לכישלון אפשרי. לכן, עלינו להתמיד בהתחדשות, תוך כדי התלבטות מתמדת והתבוננות זהירה לכל עבר, לבחון ולאמת שוב ושוב כל ידע המגיע אלינו ועובר דרכנו. להתפתח אך גם להיזהר מאשליות ותרמיות. לממש את חירותנו וגם לשמור על מורשתנו. נקווה שהמאמרים להלן ייתרמו להתפתחותנו ואם נפל בהם מום, רצוי להודיע על כך למתרגם כדי לתקן את הטעון תיקון.

לראש הדף

_____________
לתרומות או הזמנת הספרים יש לשלוח צ'ק לפקודת דניאל זהבי
(לציין איזה חלק הוא תרומה ואיזה ספרים יש ברצונכם לרכוש, יש להוסיף במקרה זה דמי משלוח)
לכתובת:
דניאל זהבי
ת.ד. 1321 קרית טבעון

אפשר לתאם טלפונית : דניאל 0544556414