דברי פתיחה לספר: דברי הקדמה לאוריתמיה

דברי פתיחה לספר: דברי הקדמה לאוריתמיה

דברי פתיחה

מאת קארי ון אורדט

לספר

דברי הקדמה לאוריתמיה

מאת רודולף שטיינר

לספר ראו כאן

נאמרו לפני 16 הופעות של אוריתמיה

בין השנים 1913-1924 GA277

תרגם מאנגלית: עלי אלון

עריכה: דניאל זהבי

תיקונים: דליה דיימל

במהלך השנים, כשהאוריתמיה היתה צעירה עדיין וידעה אך מעט, נתן רודולף שטיינר כשלוש מאות שיחות הקדמה אודות האמנות החדשה ומהותה לקהל מגוון. שיחות אלה שופעות היו חיים ויצירתיות, כשהן מגלות את העושר שבבסיס החוקים הרוחיים של האמנות המתפתחת. למרות שעברו שישים שנה כמעט מאז שניתנה השיחה האחרונה מהן, עדיין יש בהן משמעות רבה לקוראים בימינו כפי שהיתה למאזינים בעת ההיא.

כדי שמילותיו של הדובר תוכלנה להמריץ אותנו מחדש נבחרו 16 שיחות בקפידה מתוך האוסף השלם והן מוצגות כאן לראשונה באנגלית (וכעת בעברית). היות ושטיינר ביקש לפתח רגש מהותי עבור החידוש היוצא מגדר הרגיל של אמנות זו – השיחות מבהירות יותר ממסבירות. בתחילה דיבר רודולף שטיינר רק אל החברים בחברה האנתרופוסופית ואחר כך גם אל הציבור ודבריו נאמרו בכל הזדמנות ומנקודות ראות שונות, מתוך הארה ובגיוון רב על דברים שנעשו ונעשים.

היה זה בתגובה לבקשה לאימפולס חדש באמנות-התנועה, שהוגשה לשטיינר בשנת 1912, שהאוריתמיה החלה את צעדיה הראשונים והאמנות החדשה נולדה. יתר על כן – מריה שטיינר נמשכה עד מהרה להרפתקה ועל ידי מאמציה היא פיתחה אז את הגישה החדשה לעיצוב הדיבור והדקלום-בקריאה שכה חשוב הוא כשהאוריתמיה מוגשת כהופעה. עם התוספת הזאת נעשו ההופעות יותר בלתי רגילות והיה צורך להכין את הקהל לפגישתו עם הדרך הזאת, החדשה כולה, להצגת דרמה, שירה (poetry) ומוזיקה.

יש לזכור את אי-רשמיותם של שיחות קצרות אלה. לא היתה כוונה שהן תראינה אור בדפוס, אולם חיים רבי עוצמה שולטים במילה המודפסת. אם נרצה נמצא כאן את החוקים הקוסמיים של האמנות החדשה כשהם מוגשים מאספקטים שונים. אין ספק שלדברים אלה שיש לרודולף שטיינר לומר כאן, קיים גמול לאלה המבקשים להבין את הרקע לאוריתמיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *