שיעורים אזוטריים
רודולף שטיינר
GA266
תרגם מאנגלית: דניאל זהבי
עריכת תרגום: עציון בקר
תיקונים: דליה דיימל
לספר ראו כאן
כרך א'
פרק מספר 51
מתכני השיעורים האזוטריים
אין מקום או תאריך
צמחונות שאיננה מבוססת על כמיהה לרוחניות מובילה למחלות. אין כאן עניין של חזרה לטבע, אלא שבאמצעות הטבע נשוב לרוח.
נכון שתרגילי מדיטציה ותרגילי ריכוז יהיו העיקר בשאיפתנו הרוחית אך כאשר יתחיל הפיתוח של הגוף האסטרלי, תהיה חשיבות מסוימת לתזונת תלמיד תורת הנסתר.
חשוב במיוחד להימנע מאלכוהול בכל צורה. ההשפעה הרעה של אלכוהול על תפקוד המוח הוכחה באופן מדעי, והידע על דברים רוחיים נעשה בלתי אפשרי לחלוטין באמצעות השימוש בו. לא מומלץ לאכול בשר ודגים.
פטריות מזיקות מאוד; הן מכילות כוחות ירח מעכבים, וכל מה שעלה על הירח הקדום מסמל התקשות. כמו כן, קטניות אינן מומלצות במיוחד מכיוון שהחנקן שלהן מזהם את הגוף האתרי. חלבונים מקשים על השליטה בתשוקות המיניות. סוכר מקדם עצמאות, ואנשים אגואיסטים צריכים להימנע ממנו. אנשים הנוטים לקנאה, רמאות ורצון רע צריכים להימנע מדלועיים וצמחי גפנים באופן כללי. הניחוח המתוק והמשכר של המלונים מכהה את התודעה האינטלקטואלית הבהירה ואנשים רגשניים צריכים להימנע ממנו. תפוחים מעצימים את הדחף לשלוט אצל אנשים מסוימים, ולעיתים קרובות מובילים לגסות וברוטאליות. תכולת הברזל הגבוהה בדובדבנים ובתותים אינה טובה לכולם.
אם מישהו רוצה לעבור הכשרה בחשיבה, הוא צריך בעיקר מנגנון מוח בריא הבנוי היטב. מכיוון שההורים בימינו לעיתים רחוקות מורישים לילדיהם מוח שכזה הבנוי היטב, האדם צריך עזרה כדי לחזק את מנגנון המוח שלו. וכאן אלו בעיקר אגוזי לוז המספקים את החומר בונה המוח. כל שאר האגוזים הם בעלי ערך נמוך יותר ויש להימנע לחלוטין מבוטנים. חמאת חלב היא השומן הטוב ביותר. קפה תומך בחשיבה לוגית, אך אינו הופך את האדם לבעל מחשבה הגיוני מכוח עצמו. שתייה מרובה של קפה מובילה להיסטריה אצל אנשים שלא חושבים הרבה. אפשר לקבל רעיונות טובים על ידי שתיית תה או על ידי ביצוע תרגילים מיוחדים.
חשוב במיוחד לתלמיד תורת הנסתר לנהל חיים של מתינות. חכם קדום אמר: מתינות מטהרת רגשות, מעוררת יכולות, מעודדת ומחזקת את הזיכרון; הנפש מאבדת את רוב משקלה הארצי ובכך נהנית מחופש גדול יותר. אדם לא יוכל לחולל מחשבות פוריות אם הוא יאכל יותר מדי ולעיתים קרובות מדי, כי הכוחות שלו ישמשו לעיכול, ולא יישאר שום דבר לחשיבה. שילר, שייקספיר וסופרים רבים אחרים, חיו על מעט מאוד אוכל. הנפש צלולה ביותר לאחר צום ארוך. הקדושים הגדולים ביותר חיו על פירות, לחם ומים, ומעולם לא התבצעו ניסים על בטן מלאה.
כשאדם עובד על עצמו הוא מביא את הטמפרמנט שלו להרמוניה, אבל עד אז על התלמיד המלנכולי לאכול פירות, כדי שכוחות השמש שלו יחדרו ליסוד הממצֵק והמקשיח שבמלנכוליות. על התלמיד הפלגמטי לא לאכול שורשים שחורים כי הם רק יגבירו את האהבה הפנימית שלו לנוחות. בעוד שלתלמיד סנגויני תועיל אכילת ירקות שורש. אפשר כמעט לומר: הסנגויני חייב להיות כבול לגופו הפיזי באמצעות המזון, אחרת הוא עלול לרחף. ה'אני' דומיננטי אצל הכולרי, ולכן עליו להימנע מתבלינים חמים ומאוכל מעורר.
המאסטר אינו זקוק למזון מוצק, והטמפרמנטים אינם משפיעים או שולטים בו. הוא משתמש בטמפרמנט הכולרי כדי לעשות את מעשי הקסם שלו, הוא נותן לדברים שבעולם הפיזי לחלוף על פניו כמו סנגויני, הוא יתנהג כמו פלגמטי בהנאתו מהחיים ויהרהר על ממצאיו וחוויותיו הרוחיים כמו מלנכולי. אך ייקח לנו זמן להגיע כל כך רחוק, כך שעלינו לנסות להביא את כל חיינו להרמוניה עם שאיפתנו הרוחית. אתה מקבל מהחיים רק עד כמה שאתה מכניס לתוכם.
