1000 הרצאות בארכיב כתבי רודולף שטיינר!!

1000 הרצאות בארכיב כתבי רודולף שטיינר!!

1000 הרצאות בארכיב כתבי רודולף שטיינר!!

הארכיב העברי החינמי של כתבי רודולף שטיינר

עם הגיעו ל-1,000 הרצאות!

daniel-zahavi.co.il

מאת דניאל זהבי

החלום-חזון

האימפולס המעשי שהוביל ליצירת הארכיב החל רק בהיותי בן 42 בשנת (2002), אך בחרתי להתחיל מאמר זה, אי-שם בתחילת שנות העשרים של חיי, כאשר פקד אותי חלום-חזון שטמן בתוכי את הזרע למה שינבוט בהמשך. באותה תקופה הייתי חבר ושותף במספר דרכים רוחניות: קבלה, יוגה, גנוסיס ואנתרופוסופיה. זמן מה לאחר חוויה זו, התמקדתי רק באנתרופוסופיה מתוך הבנה עמוקה שזו הדרך הרוחנית המתאימה לאדם בן ימינו.

בחלומי, חזוני, ראיתי את עצמי ואת מי שהיה המורה שלי בגנוסיס באותה תקופה, צועדים ברחוב הומה אדם, ולעיני כולם מתחילים לפתע לכרוע ברך ולהשיל מעלינו פסולת הנערמת בערמות מאחורינו. ההמון הרב סביבנו החל לזעום כלפינו ולרדוף אחרינו. במנוסתי איבדתי את אותו מורה והתרחקתי מההמון. לפתע ראיתי חמור נרקב מוטל מת, אך במקום להתמלא בגועל לנוכח המראה, התמקדתי בקרן זהובה מדהימה שזהרה בין עיניו. רכנתי בתשוקה להרים את הקרן, אך היא התמוססה בידיי למשהו נוזלי ודוחה; השלכתי אותה ממני. ההמון שוב הגיע אלי והמשכתי לברוח. עליתי בסמטאות צרות ומפותלות, בעוד ההמון הולך ומתקרב אלי. לפתע ראיתי נער דתי לבוש בכל הלבוש היהודי המסורתי השחור, נער שלמעשה היה נערה. היא/הוא אמרה לי לעמוד לידה, וכהרף עין גם אני הייתי לבוש בלבוש היהודי השחור המסורתי (כולל הכובע). כל ההמון חלף עבר לידי, כאשר פניי מורכנות מבלי שזיהו אותי. אז השתררה דממה עמוקה, הנערה הסתכלה עלי והצביעה על דלת עץ כבדה כשעל פניה נסוכה הבקשה שאכנס.

נכנסתי לחדר. שקט עצום אפף אותי. שלוות נפש בל-תתואר! תחושה שהגעתי הביתה. לא ניתן לתאר את האושר שחוויתי באותו חדר שהיה מואר באור הקורן מאדם מבוגר מאוד עם זקן לבן שישב ליד שולחן מלא ספרים. לידו ישבה אישה מלאת חוכמה ושלווה, וסרגה. היא הביטה עלי במבט כה אוהב שמאז ועד היום לא חוויתי שוב. גם האיש הזקן התבונן עלי במבט אוהב אך שיש בו קורטוב של חיוך. לפתע הוא הרים את ידו והצביע על ארון עץ עתיק בגובה של כמטר ורוחב של שני מטרים. ניגשתי ופתחתי את הארון. אור בקע ממנו, בתוכו היו 12 ספרים ענקיים בגודל של הארון עצמו. הבטתי בהשתאות ובשאלה אל האדם המבוגר. הוא חייך ואמר (כשאני שומע את קולו בתוכי): “זהו ייעודך, להביא ידע זה בשפה העברית.” ואז התעוררתי.

חלום-חזון זה התממש על כל פרטיו: תחילת הדרך הרוחנית לא תמיד מתקבלת באהדה על ידי הסביבה, וגם את דרכי ליוותה תחושת נרדפות והיות יוצא דופן במשך שנים רבות. בהמשך עסקתי בתכשיטנות ומצאתי את עצמי “נבלע” לאט לאט במטריאליזם (החמור – חומר), עד שהרמתי את ראשי מהחומר והמשכתי הלאה. נישאתי לעלמה צעירה דתייה שפתחה בפניי דלתות למרחב של שיעורים אדירים, ואז ‘נכנסתי לחדר שבחלום’. בגיל 42, לאחר מעבר מערד לקריית טבעון, מצאתי את עצמי ב”זמן רכבת” כאשר פעם בשבוע נסעתי לכפר רפאל ללמד ציור בסמינר. ברכבת כתבתי את ספרי הראשון: דרך הצבע[1] – בו הבאתי את פרי עבודתי מ-20 השנים שקדמו לכך. את הספר הוצאתי כחוברת A4. לאט לאט השתדרגה לה ההוצאה שקיבלה את שמה: הוצאת חירות.

הגשמת החזון

מתוך הרצון שהכתבים של רודולף שטיינר בנושא אמנות הציור יהיו נגישים בעברית, הם אלו שתורגמו בתחילה לעברית, בהמשך התחלתי להוציא לאור כתבים של שטיינר גם בנושאים אחרים. בגיל 49 הבנתי מהו ייעודי ואת חוויית החלום-חזון, שהתעוררה בי שוב. הקמתי בתוך האתר העסקי שלי (שכלל עד אז את ציוריי וספרים למכירה בלבד) מרחב שבו ניתן לקרוא את ההרצאות של שטיינר שיהיו נגישות לכולם וללא עלות. הבנתי שהדור הצעיר, ולא רק הם, רגיל לשוטט באינטרנט ולדלות חומרים ללא תשלום. הבנתי שעלי להנגיש את כתבי שטיינר לקהל העברי באופן שלא ייצור מכשולים כלכליים, וכך נולד הארכיב והתגשם החלום-חזון.

הוצאת חירות נוסדה באופן רשמי בשנת 2002, בשנת 2004, התחלתי להדפיס כספרים את מה שעד אז הודפס כחוברות, כך שהייתי מחויב להדפיס כמויות יותר גדולות ולהחזיק מלאים גדולים. הבנתי שישנו צמא גדול לידע והרגשתי צורך ודחף פנימי להביא את כתבי רודולף שטיינר בעברית. באותה תקופה הוצאת מיכאל פסקה מלהתקיים. הוצאת תלתן כמעט ולא הוציאה לאור חומרים חדשים (היא חזרה לפעול שנים לאחר מכן כשהוצאנו לאור ספר משותף – בראשית[2]), הוצאת הרדוף בקושי פעלה באותה תקופה והוצאת הומני הייתה פעילה על “אש קטנה”. הוצאת מיקרוקוסמוס לא הוציאה לאור חומרים חדשים. והוצאות בדולח וכחותם עדיין לא הוקמו. למעשה לא התקיימו הוצאות ספרים פעילות שהוציאו לאור את כתביו של רודולף שטיינר בעברית. הרגשתי, רוחנית ופנימית, שזוהי דרכי לקדם את האנתרופוסופיה בישראל ולפעול בהתאם לרוח ישות האנתרופוסופיה. תחילה רוב החומרים שהוצאתי לאור היו תרגומים של עלי אלון ז”ל ובהמשך של יוחנן מרגלית. הייתי מקליד ועורך אותם. לא היו לי יכולות גדולות בתחום זה וטעויות רבות נפלו בספרים. כתוצאה מכך הוצאת חירות קיבלה שם לא טוב, אך לא יכולתי להפסיק מאחר וידעתי בפנימיותי שלמרות אי שלמותם של הספרים שאני מוציא לאור, הם מביאים את מה שצריך להגיע לעולם. במקביל, תמיד ניסיתי לדייק יותר ולשפר את איכות הספרים והתרגומים. (תודה לגלעד אלון על תרומתו המשמעותית בנושא זה). בין היתר התחלתי להעסיק מתרגמים מקצועיים ועורכים לשוניים בתשלום. מצב זה הוביל אותי די מהר לקריסה כלכלית ראשונה, להלוואות ולחובות.

בהמשך התחלתי להוציא לאור גם ספרים של ממשיכי דרכו של שטיינר, הקשורים לאנתרופוסופיה, וספרי ילדים. פעילות זו היתה כרוכה בהוצאות רבות: תשלומי זכויות, מקדמות ועוד. לאחר מספר שנים הובילה פעילות זו לקריסה כלכלית שניה. כאן התגייס למעני אדם יקר וסייע לי באמצעות הלוואה, שלמעשה עד היום לא הוחזרה ורק בהדרגה היא מצטמצמת.

מתוך המצב הקשה שנוצר, עלתה בתוכי ההבנה שעלי להנגיש את ההרצאות של שטיינר בדרך אחרת, דרך שלא תעלה לי ולקוראים כסף. עוד לפני כן נולד האתר שלי: ב-30 במאי 2004 נבנה אתר הציורים והספרים שלי (תלמידתי לשעבר, דליה ברון, תחזקה את האתר תמורת לימודי ציור, ובהמשך בהתנדבות מלאה). כאשר הייתי בן 56 הבנתי שעלי לקחת אחריות גם על הנושא הטכני של האתר ובניתי, בעזרתה של דליה ברון, אתר חדש שמאז ועד היום אני מנהל אותו. רק לעיתים רחוקות אני נעזר בטוּב ליבה האינסופי של דליה עבור הפן הטכני.

רווחים מהספרים שהוצאתי לאור בין כה וכה כמעט ולא היו, כך שהדרך להבנה שהפיתרון הוא ארכיב אינטרנטי חינמי של כתבי רודולף שטיינר היתה קצרה. ב-4 יוני 2010 הוספתי לאתר ארכיב של ספרים והרצאות הפתוחים לשימוש חופשי. עם פתיחת הארכיב הוא כלל שני ספרים ו-20 הרצאות בלבד, אך ההצלחה היתה מיידית. אנשים רבים נרשמו לרשימת התפוצה (כיום היא מונה מעל 1,000 מכותבים המקבלים עדכון אחת לחודש), והשמחה שבי גאתה, כי הנה אני ממלא את שליחותי ומביא את כתבי שטיינר בעברית וללא הפסדים – על אף ההוצאות על הפעלתו של הארכיב. בנוסף, עמדתי בפיתוי לגבות סכום מסוים מכל כניסה לארכיב, כשאני מביע אמון בכך שקהילת הארכיב תתמוך בפרויקט בהמשך דרכו. ככל שהארכיב התפתח כך רציתי לשפר את איכות ההרצאות והתרגומים. כאן החלה להיווצר קהילת חברים ומתנדבים סביב הארכיב, מעין קולגיום של מתרגמים ועורכים לשוניים, שכולם, בהתנדבות, או בתשלום חלקי, מושיטים את ידם לעזור בפרויקט אנתרופוסופי ענק זה. ביניהם: עלי אלון ז”ל, יוחנן מרגלית (שכעת, מפאת מצבו הבריאותי, כבר לא מתרגם), בן ציון פורת ז”ל, מרים פטרי שמתרגמת מאנגלית ומגרמנית, אורנה בן דור, דליה דיימל שעוברת על כל מה שמיועד לעלות לארכיב ומציעה את תיקוניה, דפני ליטמן שמסייעת בעריכת תרגום ובתיקוני עברית. בחודשים האחרונים הצטרפו לקולגיום מתנדבים נוספים: יוסי פלג מאמירים שתורם רבות לאיכות התרגום ועציון בקר שעזר בעבר וכעת חזר לבצע עריכות תרגום. במהלך הזמן היו אנשים נוספים שתרמו תרגומים לארכיב או שלחו תיקונים. חשוב לציין את אלישע אבשלום מהוצאת תלתן שתרם עד כה קרוב ל-100 הרצאות לארכיב! ואת תרומתו האדירה של שלמה מנדלוביץ בהרבה מאוד תחומים הקשורים לארכיב, ואת קבוצת שיח ישראלי שליוותה אותי וחיזקה אותי רבות, כולל יצירת החזון.

בארכיב הגרמני החינמי רשומים 6,650 הרצאות. עד כה עלו לקריאה חינמית בעברית מעל ל-1000 הרצאות ומספר ספרים. אולם לצערי, רבים עדיין לא יודעים אודות קיומו של הארכיב העברי החינמי או על חנות הספרים הפיזית שממוקמת בבית שלי שבקריית טבעון ופתוחה לכל אדם בתיאום מראש. אכן בסמינרים ובהכשרות השונות המורים מיידעים את הסטודנטים לגבי הארכיב והם משתמשים בו רבות, אך רבים מאלו המוצאים עניין באנתרופוסופיה עדיין לא מכירים את הארכיב העברי של כתבי רודולף שטיינר וכותבים אחרים מתחום האנתרופוסופיה. כולי תקווה שמאמר זה יביא להכרה נרחבת יותר לגבי קיומו של הארכיב ולהפצתו כך שתרומתו לאנתרופוסופיה בישראל תוכל להתרחב.

ההיבט הכלכלי

כדי להחזיק ולקיים פרויקט כמו הארכיב, יש לקחת בחשבון את ההיבט הכלכלי, שהוא היבט משמעותי בפרויקט כזה. כעת אפרוש את התמונה של היבט זה:

עלות האתר השנתית עבור אחזקתו היא: כ-2500 ₪. עלות כל הרצאה – בחישוב גס של זמן עבודה או תשלום חלקי עבור תרגום – הוא כ-250 ₪.

בשלב מסוים (בשנת 2013) נעשה גיוס כספים דרך “גיוס המונים”. מכך גויסו 35,000 ₪ כאשר מתוכם 20,000 ₪ איפשרו העלאה של 100 הרצאות שהמתינו לכך. בעוד ש-15,000 ₪ שולמו לאתר שגייס את הכסף ועבור המתנות שניתנו לתורמים.

כיום הוצאת חירות מאוזנת מבחינה כלכלית ומראה רווחים! את הרווחים, לרבות הרווחים ממכירת ספרים של הוצאות אחרות, אני מעביר לאחזקת הארכיב ולהרחבתו. פרנסתי כיום היא בעיקר מהוראת ציור וממכירת ספרים דרך חנות הספרים שבאתר שלי, ובחנות הספרים הפיזית אצלי בבית בקריית טבעון (כולל מאות ספרי יד-2, ומהדורות ישנות במחירים נוחים לסטודנטים).

לשמחתי התקבלה בזמנו גם תרומה גדולה שאיפשרה לי ליצור את האתר החדש ואפילו להעסיק מספר מתרגמים מקצועיים יותר. כיום כל תרומה עבור הפרויקט מתקבלת בברכה ומיד נתרמת לתרגומן של מאות הרצאות נוספות שממתינות לעלות לארכיב. בדרך-כלל, לאחר הכנת ההרצאה (דהיינו תרגום, עריכה לשונית והגהה לתרגומים) ההרצאות מודפסות כספר ונמכרות בחנויות. במקרים מסוימים התשלום למתרגמים מותנה במכירת הספר המודפס. מתוך ההכנסות שמתקבלות מהמכירות, משולם למתרגמים ולהוצאת חירות. לאחר גמר התשלום למתרגמים, ההרצאות מועלות לארכיב. כלומר העלאת ההרצאות לארכיב החינמי מותנית במכירה של כמות עותקים מסוימת.

הוצאת חירות הוציאה לאור עד כה מעל 200 ספרים מכל תחומי האנתרופוסופיה, כולל 3 ספרי ילדים. חלקם ספרים של רודולף שטיינר, וחלקם של כותבים אחרים מכל תחומי האנתרופוסופיה. (גם אני תרמתי להוצאת הספרים 7 ספרים שכתבתי בנושאי אמנות). באמצעות קניית ספרים דרך האתר וחנות הספרים הקוראים תורמים בעקיפין להרחבת הארכיב!

לידיעת הקורא: עד כה תורגמו לעברית על ידי כלל הוצאות הספרים האנתרופוסופיות, קרוב ל-300 ספרים של רודולף שטיינר ומעל 170 ספרים של כותבים אחרים מתחומי האנתרופוסופיה, כאשר מעל ל-60 מהם נכתבו על ידי מחברים ישראליים.

אז מה קיים באתר?

  • חנות הספרים ובה למכירה כל ספרי הוצאת חירות, ורוב הספרים שניתן למצוא בעברית מכלל הוצאות הספרים שהוציאו ספרי אנתרופוסופיה, בנוסף קיימים עשרות ספרי ילדים מומלצים בהתאם לחינוך ולדורף.

בסה”כ יש בחנות הספרים מעל 470 ספרים.

  • הארכיב החינמי של כתבי רודולף שטיינר, ובו מעל 1,060 הרצאות וספרים.
  • ארכיב לכותבים אחרים. ובו מאמרים בנושאים אנתרופוסופים, רבים מהם נכתבו על ידי כותבים ישראליים. בסה”כ ישנם מעל 210 מאמרים של כותבים אחרים.
  • באתר גם מרחב אליו מועלים הציורים שלי – פרי יצירתי הנובעת מתוך הגישה האנתרופוסופית בתחום הציור שנקראת “ציור מתוך הצבע”. גם כאן, 40% מרווחי מכירת הציורים מועברים לתחזוקת והרחבת הארכיב.

חזון הפרויקט

  1. לגייס מתרגמים ועורכים לשוניים נוספים, שיצטרפו לפרויקט בהתנדבות או עבור תשלום סמלי. (רצוי שיוכלו לתרגם מגרמנית, אך כל עזרה תתקבל בתודה).
  2. לדייק את ההרצאות הקיימות ולשדרג את איכותן. זהו אחד מיתרונותיו של הארכיב – ספר שיצא באיכות לא טובה – מסתובב בעולם לעד… – הרצאה שמצריכה תיקונים, מתוקנת מיד! כל מי שפנה אלי בעבר עם תלונות על איכות התרגום, קיבל מיד הצעה לסייע ולהציע תיקונים, חלקם הסכימו ותודה גדולה שמוּרה בליבי עבורם.
  3. להוציא לאור ספרים בעלי חשיבות עבור יוזמות אנתרופוסופיות הקיימות בארץ: חינוך, ייעוץ ביוגרפי, אמנות ועוד.
  4. להגדיל משמעותית את מספר המכותבים של הוצאת חירות, על ידי קבלת הסכמתם לקבל עדכון חודשי על ספרים חדשים שיצאו לאור ועל הרצאות חדשות שעלו לארכיב.

ניתן להצטרף לרשימת המכותבים בתוך האתר שלי, בדף הבית הרשמה לקבלת עדכונים.

  1. למצוא עוד נקודות מכירה וחנויות למכירת הספרים.
  2. לגייס תרומות עבור הארכיב, אולי על בסיס הוראת קבע.
  3. לסייע ביצירת קבוצות של אנשים בעלי עניין משותף הרוצים שסדרת הרצאות מסוימת תתורגם עבור פעילותם. קבוצות אלה ימצאו ויממנו תרגומים ותקוותי היא שאותן הרצאות ייתרמו לארכיב.
  4. להגיע עד לשנת 2030 ל-3,000 הרצאות לקריאה חינמית!
  5. לנסות ולהרחיב את נושא הדיונים בתוך האתר – לאחר כל הרצאה יש מקום לתגובות, וכולי תקווה שרבים ישתמשו בכלי זה – לשאלות, לתובנות ולדיונים. הדבר מתרחש, אך מעט מאוד.
  6. לבנות ארכיב מקביל, שבו ניתן לשמוע את ההרצאות שבארכיב (יש למצוא מקריאים איכותיים, ותקציב לנושא).
  7. ובעיקר – להביא לתודעה של ההורים בחינוך ולדורף, לאנתרופוסופים בישראל, לכל תלמידי הסמינרים וההכשרות ולכל מי שמתעניין באנתרופוסופיה – שקיים אוצר שכזה וכל מה שמפריד ביניהם לבין אוצר זה, הוא אי-הידיעה לגבי קיומו.

מילות סיכום

מסע מופלא זה שעברתי ועודני עובר, שבו חזוני מוגשם, ממלא את ליבי אושר וידיעה שכל אדם הרוצה ללמוד את מדע הרוח האנתרופוסופי על כל ענפיו, ימצא בארכיב את מבוקשו, וזאת ללא עלות. הפרויקט הינו פרויקט קהילתי המתקיים על בסיס תרומות של תרגומים ותרומות כספיות. עבור קידומו והמשך פעילותו של הפרויקט אתם מוזמנים להצטרף לקולגיום המסייעים של הוצאת חירות ושל הארכיב. ותודה רבה לכל מי שמלווה פרויקט זה.

ישנה חנות ספרים אצלי בבית בקרית טבעון הפועלת במהלך השבוע בתיאום טלפוני מראש, אפשר כמובן גם לרכוש ואשלח בדואר. ניתן גם לשלוח מייל עם הזמנת ספרים:

פרטי התקשרות: טלפון 0544556414

אימייל zehavi77@012.net.il

כתובת האתר daniel-zahavi.co.il

 

הוצאות ספרים שקיימות ומוציאות ספרים הקשורים לאנתרופוסופיה:

הוצאת חירות * הוצאת תלתן * הוצאת הרדוף * הוצאת הומני [נסגרה ועברה לידי הוצאת חירות] * הוצאת מיקרוקוסמוס * הוצאת מיכאל [המנוהלת על ידי יוטקה מהרדוף] * הוצאת בדולח * הוצאת כחותם * הוצאת סופיה * ספרים שיצאו בקהילות שונות. * הוצאת ניצת השחר * הוצאת משכן * הוצאת שוני תובל * הוצאת סיפורי אמת-של-הלב * הוצאת העמותה לקידום החינוך האנתרופוסופי ברמת גן * הוצאת הפורום הארצי לחינוך ולדרוף * אנשים פרטיים שמוצאים לאור.

——————————————————————————————-

  1. דרך הצבע – התפתחות רוחנית נפשית דרך חווית הצבע – דניאל זהבי – הוצאת חירות.
  2. בראשית – סודות סיפור הבריאה המקראי – הוצאת חירות והוצאת תלתן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *