שלוש השנים הראשונות של הילד
קארל קוניג
תרגמה מאנגלית: בלהה רוזנפלד
158 עמודים 70 ₪ הוצאת חירות
לרכישה
כמות במלאי: 33
המחבר בוחן את שלוש השנים הראשונות בחיי הילד לאור שלושת ההישגים העיקריים השולטים בהן: לימוד ההליכה, הדיבור והחשיבה. אלה שלושת הכושרים הבסיסיים שהופכים אותנו לאנושיים, ורכישתם היא 'מעשה של חסד' שניתן לכל ילד. קרל קוניג עורך ניתוח מפורט של תהליך מורכב לאין ערוך זה.
קארל קוניג (1902-1966) היה רופא, סופר ומרצה ידוע. הוא החל את דרכו במכון לביולוגיה התפתחותית באוניברסיטת וינה. בשנת 1939 הוא יסד את תנועת 'קמפהיל' בסקוטלנד. כיום ניתן למצוא בתי ספר לחינוך מיוחד לילדים וכפרים למבוגרים בעלי צרכים מיוחדים, המבוססים על רעיונותיו החינוכיים של רודולף שטיינר, בכל רחבי בריטניה ואירופה, בצפון אמריקה, בדרום אמריקה, בדרום אפריקה ובישראל.
פרק 1. רכישת יכולת ההליכה הזקופה | ||
1. | מאפייניו העיקריים של תהליך התנועה | 11 |
2. | תיאור כללי של התפתחות ההליכה האנושית | 14 |
3. | הפרדה בין אני ועולם | 17 |
4. | תנועות תורשתיות ותנועות נרכשות | 21 |
5. | מהלך השנה והשלבים בלמידת ההליכה הזקופה | 29 |
פרק 2. למידת שפת האם | ||
1. | הדיבור כמבע, כשיום וכפעולת הדיבור | 34 |
2. | האנטומיה של אברי הדיבור | 38 |
3. | שלושת המשתתפים בשפה: אמירה, שיום, דיבור | 42 |
4. | שלבי התפתחות הדיבור | 46 |
5. | למידת שפת האם | 57 |
פרק 3. התעוררות החשיבה | ||
1. | תנאים מוקדמים להתעוררות החשיבה | 61 |
2. | מה היא החשיבה האנושית ומה איננה | 64 |
3. | התפתחות הדיבור כתנאי המוקדם הראשון לחשיבה; זיכרון, דמיון ומשחק | 69 |
4. | הישגי החשיבה הראשונים של הילד. התעוררות האני | 83 |
5. | גיל המרד הראשון ולידת האני הנמוך | 91 |
פרק 4. התגלות שלושת החושים הגבוהים | ||
1. | הערות בסיסיות בנוגע לחושי הדיבור והחשיבה: שיילר, בינסוונגר, שטיינר | 96 |
2. | התפתחותו ההדרגתית של חוש המילה והתעוררותו בילד. התגלותו ההדרגתית של חוש החשיבה. הרגע העולמי של הלן קלר | 104 |
3. | האיבר הפיסי של חוש הדיבור. האיבר הפיסי של חוש החשיבה | 117 |
4. | חוש האני | 136 |