שיעורים אזוטריים – כרך 1 – פרק 03

שיעורים אזוטריים – כרך 1 – פרק 03

שיעורים אזוטריים

רודולף שטיינר

GA266

תרגם מאנגלית: דניאל זהבי

עריכת תרגום: עציון בקר

תיקונים: דליה דיימל

לספר ראו כאן

כרך א’

פרק מספר 3

מתכני השיעורים האזוטריים

ברלין,   18.4.1906

עצמי ארכיטיפי שממנו התקדמנו,

עצמי ראשוני החי בכל הדברים,

אליך, העצמי הגבוה, אנו חוזרים.

לכך נוסיף את האימרה המבטאת כיצד עצמי ראשוני זה פועל על האדם, כיצד הוא מופיע לאדם:

אמת, חוכמה, לא ניתן למדידה, אלוהים,

אושר עילאי, נצחיות, יופי,

שלום מבורך, אחדות שאיננה מופרת

עליי

שלום, שלום, שלום.

טבעו של השילוש בא לידי ביטוי בחלק הראשון, ובסופו האופן שבו שילוש זה שוקע לתוך נפש האדם.

מנטרה:

עצמי ראשוני שממנו הכל נובע

שאליו הכל חוזר,

עצמי ראשוני שחי בי

לקראתך אני שואף.

אום-שלום, שלום, שלום, אום.

הכל נבע מהעצמי הגבוה הזה, אפילו גופים אנושיים. אל לנו לחשוב שיש משהו נמוך או בעל ערך מועט בעולם. הכל אלוהי. אפילו גרגר חול הוא משהו שהגיע מהאלוהות. במינרלים אנו רואים את מחשבות האלוהות שהפכו לצורה. המחשבה של האלוהות באה לידי ביטוי בכל צורות המינרלים.

מלבד הצורה, האלוהות גם יצקה את חייה בצמחים.

בנוסף לחיים, האלוהות יצקה גם רגש לתוך בעלי-החיים ולצורת בני האדם ולנפשם התחתונה. כל מה שסביבנו הוא ביטוי לכוחו של אלוהים.

גופו של אדם הוא הדבר המושלם ביותר שהאלוהות יצרה עבורו. גוף האדם הוא הצורה המושלמת ביותר שפיתחו האלים. זהו מכשיר שנפשו של האדם מביטה אל העולם דרכו. גוף האדם מצויד בצורה נפלאה. גופו של האדם אמור להיות מקדש מקודש לנפשו. אך הנפש עדיין לא מושלמת. היא רק מתחילה להתפתח. גוף האדם אינו עושה טעויות; זוהי הנפש הלא מושלמת היוצרת אותן ללא הרף. חיים בה תשוקות, רצונות ודחפים, והיא משתמשת בגוף כדי לספק את הרצונות הללו.

אך כשם שיש בגוף האדם חושים שדרכם הנפש מביטה אל העולם, כך יתפתחו בהדרגה גם איברים בנפש שיהפכו אותה למושלמת יותר ויותר. איברים כאלה כבר מתפתחים בנפש.

אנו מוצאים דחף אדיר בממלכת החיות שאינו תלוי באיברי חישה. אם מביאים זוג פרפרים זרים לגרמניה ומשחררים את הזכר בפרנקפורט ואת הנקבה נניח במגדבורג, השניים יתאחדו בוודאות. הם עושים זאת עם איברים מיוחדים שהם אפילו עדינים יותר מאיברי חישה. אם נפגוש אדם זר בהחלט שאנו חשים אליו סימפטיה גדולה, כמו שקורה בין איש לאישה וגם בין חברים, אז זהו סימן שהאנשים האלה שייכים יחדיו ושיש להם איברי נפש האומרים להם זאת ומפגישים אותם.

בני אדם יפתחו יותר ויותר איברי נפש כאלה כאשר הם מטהרים את גופם האסטרלי ומקדמים רוחית את יתר הגופים. זה די חשוב לשקול אילו מזונות טובים או מזיקים להתפתחות גבוהה יותר. לא כל אחד יכול לבחור את המאכלים המועילים להתפתחותו האוקולטית. לפעמים עדיף לוותר על דברים המקדמים אותנו באופן פנימי. אולם נכון הוא שלמזונות מסוימים יש תכונות שלא מועילות לאדם. אדם חייב לפתח איברים מסוימים להתפתחותו הגבוהה. לשם כך נעשים תרגילי ריכוז מסוימים בתרגילי יוגה. כאשר אדם מתרכז בנקודה בין העיניים בשורש האף במחשבה “אני הווה”, הוא מפתח את האיבר שאנו מכנים פרח הלוטוס בעל שני עלי הכותרת והופך אותו ל”אני”. בעל-חיים לא יכול להגיד לעצמו “אני”. כשהמוח הקדמי של האדם התפתח, איבר האני הוכנס לראשו של האדם בשורש האף. ה”אני” חי שם באדם. אך בבעלי-חיים האני בחוץ מול הראש ולא בגולגולת. אצל בעלי-חיים ה”אני” חי בעולם האסטרלי. למשל לכל הכלבים יש “אני” בעולם האסטרלי. אצל כלבים זרם אדום מהמישור האסטרלי זורם למקום שבו יש לנו את איבר האני, ואצל הכלב האני הזה מתבטא ברצונות נמוכים יותר. באדם האני זורם ממקום זה.

אך זה לא מספיק שאיבר האני מפותח באדם. כדי שהעצמי הגבוה יוכל לזרום לתוכו כדי להפוך אותו לישות גבוהה יותר, אנו מוצאים את האיבר לכך היכן שקו אנכי מהחלק העליון של הראש חוצה קו אופקי דרך שורש האף, או קצת מעליו. איבר זה הוא בלוטת האצטרובל. האדם יוצר קשר בעולם עם העצמי האלוהי דרך בלוטת האצטרובל. איבר שלישי גבוה יותר, פרח הלוטוס בעל 16 עלי הכותרת, נמצא בגרון של האדם, ואיבר רביעי, הלוטוס בעל 12 עלי הכותרת, נמצא באזור הלב. אדם חייב לבחור את מזונותיו בתבונה כדי שהאיברים הללו יוכלו להתפתח בצורה הנכונה. מה שטוב להתפתחותו הפנימית הוא מה שקשור לתהליכי החיים של בעלי-חיים, כלומר חלב ומה שעשוי ממנו, ובצמחים את מה שצומח לכיוון השמש מעל פני האדמה.

צמח הוא אדם הפוך. כשהשמש עדיין הייתה מאוחדת עם האדמה, פרחי הצמח היו נעוצים בשמש ושורשיו הופנו החוצה. לאחר שהשמש התנתקה מהאדמה, הסתובבו צמחי האדמה והפנו בצניעות את זרימתם לכיוון השמש עם שורשיהם באדמה. בעל-חיים הוא חצי צמח הפוך, והאדם הוא צמח הפוך לגמרי שכן הוא מפנה כנגד השמש את כל האיברים שהצמח מפנה כלפי השמש. שורשו של האדם, ראשו או מוחו, פונה לכיוון השמש. צמח, בעל-חיים ואדם יוצרים יחדיו את הצלב.

חלקי צמחים תת-קרקעיים המופנים מהשמש אינם טובים להתפתחות האוקולטית, ואילו כל מה שצומח כלפי מעלה טוב לאדם, במיוחד פירות ותבואה שהצמחים נותנים לנו מבלי שנצטרך להרוס אותם. שעועית, עדשים ופירות קטניות אחרים מזהמים את הגוף האתרי (חנקן). חלב טוב לאדם מכיוון שהוא קשור לתהליך החיים של בעל-חיים ובעלי-חיים נותנים אותו מרצונם. בעוד בשר המתקבל מהרג בעלי חיים רע להתפתחות האוקולטית, וכך גם כל המלחים.

האני העליון יכול להיכנס לאדם אם הוא מכין את עצמו דרך חיים חסרי אנוכיות ודרך טיהור גופו. זה לא מספיק לסגת פנימה. בהתחלה האני הגבוה לא נמצא באדם, אלא בחוץ בטבע ובאחיו המבוגרים, המאסטרים והמנהיגים של האנושות. משם הוא חייב להיכנס אל האדם. ואז מתגברת עליו השלווה, הגבוהה מכל היגיון. לזה מתייחסת הנוסחה: אמת, חוכמה, לא ניתן למדידה, אלוהים…

Satyam jnanam anantam brahma
Anandarupam amritam bibharti
Shatam sivam advaitam
Om, shantih, shantih, shantih.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *