שאלות ותשובות לגבי הממד הרביעי – 03

שאלות ותשובות לגבי הממד הרביעי – 03

שאלות ותשובות לגבי הממד הרביעי

רודולף שטיינר

GA324a

דיסלדורף 21.4.1909

תרגום מרומנית: מ. ברכה

עריכת תרגום: דניאל זהבי

תיקונים: דליה דיימל

לספר ראו כאן

מספר 3

שאלה: האם מושג התלת-מימד חל על ההיררכיות הרוחניות, שהרי אנו מדברים על תחומי ההשפעה שלהם?[1]

אנו יכולים לומר על האדם כי הוא מתממש במרחב. אך מנקודת מבט אזוטרית, יש לראות במרחב עצמו גם משהו שנוצר מפעילות יצירתית. יצירה זו הקדימה את הפעילויות והעבודה של ההיררכיות הגבוהות, כך שקיום המרחב נתון מראש. אך אסור לנו לדמיין את השילוש העליון במונחים מרחביים, מכיוון שהמרחב הוא גם יצירה של השילוש. מכיוון שהמרחב הוא משהו שנוצר, עלינו לדמיין ישויות רוחניות ללא מרחב. אך פעולות ההיררכיות בעולם שלנו מוגבלות מרחבית, כמו אלה של בני האדם. מה שנע במרחב הן ההיררכיות האחרות.

שאלה: האם הזמן חל על תהליכים רוחניים?

כמובן, אבל התהליכים הרוחניים הגבוהים ביותר בבני האדם מובילים לרעיון שהם מתרחשים מחוץ לזמן. פעילות ההיררכיות היא מעבר לזמן. קשה מאוד לדבר על ראשית הזמן מכיוון שהמילה “התהווה” כבר מכילה את מושג הזמן. במקום זאת יש לומר: מהות הזמן – וזה דבר שלא כל כך קל לדון בו. לא היה זמן אם כל היצורים היו באותה רמת התפתחות. הזמן מתהווה על ידי פעולה הדדית בין מספר ישויות נחותות לבין מספר ישויות עליונות. בחוסר זמן מתאפשרות דרגות התפתחות שונות; דרך הפעולה ההדדית ביניהן מתאפשר הזמן.

שאלה: מהו המרחב?

עלינו לדמיין את השילוש ללא מרחב כי היצירה של השילוש היא כבר המרחב. ככזה, המרחב הוא יצירה והוא שייך לעולם שלנו.

המרחב משמעותי רק למה שמתפתח בקיום הארצי. בין הלידה למוות בני האדם מנותקים מן הרוח במרחב ובזמן, ממש כמו התולעת שחיה מתחת לפני האדמה.

לגבי הזמן – המצבים הגבוהים ביותר שבני אדם יכולים להגיע אליהם הם מעבר לזמן. בכלל לא קל לדבר על הרעיון של ראשית הזמן, על מהות הזמן, כי יש לקחת בחשבון כאן דברים עדינים. הזמן נהיה משמעותי רק מאז ההפרדה של הירח הקדמון מהשמש.[2] כל מה שנמצא בחוץ מתקיים במרחב וכל דבר פנימי מתרחש בזמן. גם הזמן וגם המרחב מגבילים אותנו.

אם כל היצורים ביקום היו באותו שלב של התפתחות לא היה קיים זמן. בחוסר זמן אנו יכולים לדמיין דרגות התפתחות מסוג שווה. מהעובדה שהן הופכות שונות ופועלות אחת על השניה – עולה מושג הזמן.

האבולוציה קיימת גם במקרה של האלוהות. ככל שהאבולוציה נמשכת, מתפתחת עצם התפיסה של האבולוציה.

———————————————————————-

  1. מפגש שאלות ותשובות זה התקיים במהלך סדרת ההרצאות אודות: ההיררכיות הרוחניות ופועלן בעולם הפיזי (GA110 – יצא לאור בעברית בהוצאת כחותם).
  2. אלו מושגים מתוך הספר של רודולף שטיינר: מדע הנסתר בקוויו העיקריים – יצא לאור בעברית בהוצאת תלתן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *