שאלות ותשובות לגבי הממד הרביעי – 02

שאלות ותשובות לגבי הממד הרביעי – 02

שאלות ותשובות לגבי הממד הרביעי

רודולף שטיינר

GA324a

נירנברג, 28 ביוני, 1908

תרגום מרומנית: מ. ברכה

עריכת תרגום: דניאל זהבי

תיקונים: דליה דיימל

לספר ראו כאן

מספר 2

שאלה: מכיוון שלזמן ישנה התחלה, יש להניח שלמרחב גם יש גבולות. מהי המציאות באמת?[1]

זוהי שאלה קשה מאוד מכיוון שרוב האנשים כיום אינם יכולים לפתח את הכישורים הדרושים להבנת התשובה. לעת עתה, יהיה עליכם להתייחס לתשובה כפי שהיא, אך יבוא זמן שבו היא תובן במלואה. מרחב העולם הפיזי, על שלושת הממדים שלו, כפי שבני אדם חושבים עליו כיום, הוא מושג הזוי. בדרך כלל סבורים כי המרחב חייב להיות מוגבל איכשהו ולהגיע אל סופו, או שהוא ממשיך עד אינסוף.

קאנט הציג את שני המושגים הללו אודות המרחב האינסופי והסופי והראה שיש מה לומר בעד ונגד אודות שניהם.

אך אי אפשר לשפוט זאת באופן כה פשוט. מכיוון שכל החומר קיים במרחב וכל החומר הוא חלק מרוכז של הרוח, מכאן שאנו יכולים לתפוס בבהירות את בעיית המרחב רק על ידי עלייה מן העולם הפיזי לעולם האסטרלי.

המתמטיקאים שלנו, שאינם רואים על-חושיים, הכירו את קיומו של משהו מיוחד מאוד הקשור להיבט זה, כלומר: כאשר אנו מדמיינים קו ישר במרחב, נראה כי הוא יתקדם עד לאינסוף לשני הכיוונים. אך ברגע שנעקוב אחריו למרחב האסטרלי נראה שהוא מעוקל. אם ננוע לאורכו בכיוון אחד, נחזור מהצד השני, כאילו אנו נעים במעגל.

ככל שהמעגל גדל, הזמן הדרוש להסתובב גדל. בסופו של דבר, המעגל הופך כל כך גדול שכל קטע נתון יתקרב לקו ישר ויתגלה שיש הבדל קטן מאוד בין היקף המעגל המעוקל מעט לקו ישר.

במישור הפיזי אי אפשר לחזור מהצד השני, כפי שמתרחש במישור האסטרלי. בעוד שכיווני המרחב בעולם הפיזי הם ישרים, בעולם האסטרלי המרחב מעוקל. כאשר אנו נכנסים למישור האסטרלי עלינו להתמודד עם יחסים מרחביים שונים לחלוטין.

הדברים מוצגים בצורה כזו שאפשר לומר שהמרחב אינו מבנה מתעתע, כפי שאנו חושבים, אלא כדור הסגור בפני עצמו. ומה שנראה לאדם כמרחב פיזי הוא רק החותם של המרחב הסגור עצמו. לפיכך, איננו יכולים לומר שלמרחב יש גבולות שבהם הוא תחום, אלא שמרחב זה סגור בפני עצמו מכיוון שאנו תמיד חוזרים לנקודת ההתחלה.

————————————————————————

  1. מפגש שאלות ותשובות זה התקיים במהלך סדרת ההרצאות אודות האפוקליפסה של יוחנן (GA104 – יצא לאור בעברית בהוצאת תלתן).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *