קבוצת האומנות ללימוד מדע-הרוח (אנתרופוסופיה)

קבוצת האומנות ללימוד מדע-הרוח (אנתרופוסופיה)

קבוצת האומנות ללימוד מדע-הרוח (אנתרופוסופיה)

מאת: דניאל זהבי

פורסם ב’יוזמה וקהילה’ מרץ 1999 מס. 1

“עצם היצירה הוא שינוי היוצר” גיתה

מילים אלו של גיתה ניצבות לפנינו כדגל איכותי המנתב את צורת ההתמודדות שלנו עם הגישה האנתרופוסופית לצבע. הזרע ניטמן לפני כ- 20 שנה וכיום הפרי הוא פעילות ענפה של קבוצות הנפגשות במטרה ללמוד את הצורה בה רודולף שטיינר לימד אודות המפגש החי עם עולם הצבעים ואיכויותיו הנפשיות/רוחיות. הניסיון לחדור ללחש של הצבע ולתת לצבעים עצמם להוביל לנושא, המופיע בסוף ההתנסות ללא רישום, מהווה אתגר אמיתי שדורש קשב רב וניסיון כן לחדור, הן בעבודה עצמית רוחנית אינדיבידואלית והן במפגש הער עם צבעי המים במגוון תרגילים והתנסויות אומנותיות, לתוך הסוד של הצבע ומכאן לקשריו עם הנפש הצבעונית של האדם עד לשיא של התנסות נפשית מוסרית העולה מחוויות הצבעים השונים.

חווית היצירה היא הדבר המהותי הנובע מהמפגשים אך בנוסף נגלה לפנינו כיצד ישנה היום דרך לצייר את הממלכות השונות (ממלכת הדומם, הצומח החי והאדם) מבלי שניפול להעתקה חסרת חיים של הטבע ובכך ראינו את הדרך להגשים את האימפרסיוניזם האמיתי. (שהובל, לצערנו, למבוי הסתום של ההיפר ריאליזם).

מצאנו דרך הנחייתו של רודולף שטיינר וממשיכי דרכו את התגלית של פרספקטיבת הצבעים הנפשית במקום פרספקטיבת המרחב הקווית (המטריאליסטית). נושאים אלו ואחרים (כגון: ציור ומוזיקה, ציור לפי נושאים, עבודה רצופה על מטמורפוזות בטבע החיצון ובנפש האדם, ועוד…) הופנמו וציור מתוך הצבע אכן הוכיח את עצמו כחוויה אומנותית אמיתית המציבה לפני האמן תמונות בעלות אופי חי המספרות לו ולצופה את סיפורי העולם, או את סיפורו האישי, ומהוות ממש בפועל חומר ללימוד עצמי ולשיפור הרמה הרוחנית נפשית. ובכך ראינו את הדרך להגשים את האקספרסיוניזם האמיתי. (ששוב הובל למבוי הסתום של המופשט).

אנו כיום מבינים את עומק שליחותה של האומנות בעולם ואת יכולתה להיות דרך למסתורין של העולם ככלי שיכול לגרום לצופה ללכת מצד אחד מעבר לטבע הנגלה, ומצד שני מעבר לעצמו תוך כדי יצירת המרחב לשינוי אמיתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *