צבע על הקירות

צבע על הקירות

צבע על הקירות

 (חלק מההרצאה)

רודולף שטיינר

שטוטגרט    15/10/1911    GA284

תרגמה: מרים פטרי

תיקונים: דניאל זהבי. דליה דיימל

ההרצאה מופיעה בספר בשם: אדריכלות ומשימתן של האמנויות – הוצאת חירות –  ראו כאן

נראה לי מתאים שנדבר ביום זה על מה שיקר לליבנו, על ביתנו לעבודה תאוסופית בשטוטגרט. אם תפנו סוג של ראיה פנימית לרגשות שחוויתם בכניסתכם לאולם זה, אולי תעלה בזיכרונכם מילה שמסמלת את החוויה המיוחדת שיש לנו כאן. הלך הנפש הוא זה שללא ספק משפיע על הנפש שלנו. אם אנו חוקרים זאת בצורה אזוטרית, נוכל אולי לקבל תובנה לגבי מה שנמצא ביסודות חיינו. אנו מוקפים בחדר זה על ידי גוונים של צבע שנבחרו במדויק עבור חדר זה. אנו מאמינים שהלך הנפש של הצבע חשוב. אתם יכולים לראות זאת באופן בו אנו משתמשים בצבע כאשר מוצגות דרמות המיסתורין ובצבעים של שאר החדרים המוקדשים לעבודה תאוסופית. הצבע של החדר שמקיף את האדם במצבים מסוימים של הנפש הוא אכן חשוב. יתרה מזאת, יש להתחשב בהשפעה של צבעים מסוימים על אנשים שיש להם טמפרמנטים שונים, כישורים אינטלקטואלים שונים או אופי שונה. השפעות אלה על האורגניזם השלם של האדם מותנות גם בגורמים נוספים, כמו למשל האם הצבע משפיע לאורך תקופת זמן ארוכה, האם ההשפעה מורגשת שוב ושוב, או האם היא חולפת.

אתם תזכרו שהאולם בו השתמשנו בשנת 1907 עבור הקונגרס היה צבוע בגוון מסוים של אדום. אך אין זה אומר שאנו חושבים שאדום הוא צבע מתאים לכל חדר. לחדר הזה שלנו כאן יש צבע בסיסי אחר – כחול, כחול אינדיגו. החדר במינכן שימש במשך מספר ימים לאירוע חגיגי במיוחד, והלך הנפש היה צריך להתאים למעמד מסוג זה. כאן יש לנו חדר עבודה. חברינו משטוטגרט יבואו לכאן שוב ושוב לשם התבוננות ועבודה.

אנו יכולים להבין הכי טוב את המשמעות של גוון זה של כחול אם אנו מתארים את האפקט שלו על האדם שעוסק באזוטריקה. האדם חייב להתנתק באופן מלא מכל דבר אחר, להתמסר ולהיכנע לצבע כדי שהוא באמת יהפוך לאחד עם הצבע, כדי שהוא, אפשר לומר, יתמוסס בתוך הצבע. אם האדם התקדם בלימודים אזוטריים, אז לאחר תקופה של כניעה מלאה הקירות נעלמים עבור הראייה האזוטרית שלו. הקירות כבר אינם מפרידים בין התודעה והעולם החיצוני. כמובן, הוא אינו רואה את הבתים הסמוכים – הקירות אינם הופכים לזכוכית, אלא לתוך המרחב שנפתח סביבו. כאן נכנס עולם רוחי טהור, וניתן לראות שורה של עובדות וישויות רוחיות.

עלינו לזכור שמאחורי הסביבה הפיזית שלנו קיימות ישויות ועובדות רוחיות. ניתן לראות באופן מסוים את מה שנמצא מעבר לתופעות הפיזיות. אך לא בכל סוג של סביבה במרחב ניתן לחוות את אותה החוויה. קיימים עולמות רוחיים רבים סביבנו. קיימות סביבנו ישויות אלמנטליות מסוגים שונים. ישויות אלה אינן נמצאות במחלקות מופרדות. החוק של בלתי חדירות תקף רק עבור העולם הפיזי. בעולמות הגבוהים, קיימת חדירות. בנוסף, את הישויות הללו לא ניתן לראות באופן זהה. יש כאלה שניתן לראות, ויש כאלה שלא ניתן לראות על פי היכולת של ראייה רוחית. הסוג של ישויות רוחיות המתגלות במקרה מסוים תלוי בצבע שאנו מתמסרים לו. בסביבות אדומות יהיו אלה ישויות מסוג שונה מאשר אלה שיתגלו בסביבה כחולה. אולי תרצו לשאול מה קורה לאדם שלא מאומן בראיה רוחית. מה שהרואה הרוחי עושה במודע נעשה באופן בלתי מודע על ידי גופו האתרי של האדם הבלתי מאומן. שניהם פוגשים באותן הישויות. זה אומר שלפי המרחב שסובב אותנו, אנו באים במגע עם סוג זה או אחר של ישויות.

כעת השאלה היא האם אנו נכנסים לקשר חיובי או שלילי עם הישויות הנמצאות סביבנו. נניח שהכנו סביבה של צבע שמביא אותנו במגע עם ישויות שמפריעות לנו בעבודה אותה אנו רוצים לעשות בחדר זה – זה אומר שהבחירה של הצבע לא הייתה נכונה. מצד שני, הגוף האתרי שלנו אולי יפיק תועלת מהישויות הרוחיות הקשורות בצבע – אז הבחירה הייתה נכונה. אמרנו שחדר זה מוקדש לתרגול התבוננות, שדרכה אנו רוצים להתקדם בידע. אם אנו רוצים לעבוד כך בחדר זה, אנו זקוקים להזדמנות להיכנס לגמרי, עם האורגניזם שלנו כולו, לתוך מה שפוגש את הנפש שלנו כאן. איננו רוצים שום מכשול שיפריע לנו במאמץ שלנו לקלוט את הדברים הללו בצורה מלאה עד כמה שאפשר. כמובן, כל אינדיבידואל יפנים את הדברים בצורה פחות או יותר מלאה, אך הנסיבות חייבות להיות כאלה שכל אדם יוכל להתמסר להתבוננות במידה מלאה עד כמה שמאפשר לו הארגון הפנימי שלו. הצבע המקיף אותנו כאן מביא אותנו לקשר עם ישויות רוחיות שיכולות לעזור בגוף האתרי שלנו בדיוק בעבודה הרוחנית שאנו זקוקים לה כדי לקלוט אמיתות רוחיות. סביבה זו מהווה מחסום מינימלי. הגוף האתרי שלנו אינו צריך להתמודד עם השפעות מפריעות מצד הישויות האלמנטליות. ההיפך הוא נכון: הכוחות של הגוף האתרי שלנו אף מתעצמים, כך שהם פועלים יותר בקלות. כעת אתם מבינים שדווקא לאותו סוג של עבודה שיש לחזור עליה שוב ושוב ולעשותה בצורה מסוימת היה עלינו לבחור בסביבה כחולה. אך כאשר האירוע הוא רציני אבל חולף, אז אם נקשיב לחוקים רוחיים, יהיה זה מועיל אם נקיף את עצמנו בקירות אדומים לא רק כדי להגיע להלך נפש חגיגי, אלא גם כדי לזכות בכוח פנימי.

כשאנו צריכים לקבל החלטה של רצון, עלינו להתגבר על הישויות הרוחיות שפולשות לסביבה שלנו. זה בהתאם לחוק האזוטרי. זה אומר שבאירועים חגיגיים, עלינו להיות חזקים כדי שמה שאנו מקבלים יישאר כאימפולס מתמשך. אם היינו מרשים לרגשות של אנטיפתיה להיות נוכחים באירוע מסוג זה, משמעות הדבר היתה שאנו מסרבים לרכוש שליטה על חולשת הנפש, ושאנו לא מאפשרים החלטות רציניות של רצון, החלטות שיחזיקו מעמד לאורך תקופה ארוכה. השפעת הצבע היא בעלת משמעות גדולה ביותר. אתם יודעים שלעיתים קרובות אנו רואים צבע בסיס משתרע לפנינו: הכחול של השמיים – אם נאפשר לו לעבוד על הנפש שלנו במיוחד בעידן שלנו, הוא יזכיר לנו שוב ושוב ליצור קשר עם הישויות של המקרוקוסמוס שמזמינים את הגוף האתרי שלנו להתבונן בעולם הרוחי. זה לא היה תמיד כך עבור האדם. אנשים רבים מאמינים שבני האדם היו תמיד כמו שהם עכשיו. אך למעשה המבנה שלנו כולו השתנה במהלך הזמן. בתקופות עתיקות, לבני האדם הייתה ראייה רוחית טבעית, והם לא חוו את כחול השמיים כפי שאנו חווים אותו היום. הם הביטו החוצה אל חלל שלא היה סגור בפניהם על ידי כחול השמיים – הם הביטו באופן ממשי אל תוך עולמות הרוח שהשתרעו בחלל. אם הם אמרו ששם למעלה מתחילים השמיים, כלומר שם נמצאות היררכיות הרוחיות, הם אמרו את האמת המילולית.

קיימים הבדלים בין צבעים על קיר אטום לבין צבעים שנראים לנו שקופים. אם אנו מתבוננים בצבע הזוהר שמקיף אותנו באולם, אנו יכולים לומר שבדיוק כשם שאנו יוצרים קשר עם ישויות מסוימות באמצעות הצבע על קיר אטום, אנו פוגשים ישויות אחרות באמצעות הצבע הזוהר השקוף. הישויות שאנו יוצרים איתן קשר באמצעות הצבע על קיר אטום משתרעות במרחב, אך לא ממש קשורות לשלוש הממלכות של הטבע (של המינרלים, הצמחים, ובעלי החיים), בעוד שהישויות שאיתן יוצרים קשר באמצעות הצבע הזוהר עסוקות בלחולל את הדברים של שלוש הממלכות. במיוחד אם אנו מתבוננים דרך אדום זוהר, אנו יוצרים קשר עם ישויות מסוג מיוחד מאוד בממלכת הטבע. אם האדום הזוהר מהווה עבורנו מעין חלון שדרכו נתבונן בראיה רוחית לתוך ממלכות הטבע, אנו פוגשים בישויות שעבודתן מעצבת את הכוחות הטובים ביותר לעתיד קיומנו על כדור הארץ. ישויות אלה חייבות להימצא בממלכת הטבע כדי שיוכלו לגדול בתוך האדם אותם כוחות פנימיים שגורמים לו להיות טהור יותר בדמו, כלומר בתשוקותיו. וכאשר אנו מתבוננים לתוך ממלכות הטבע, אז אנו רואים את אלה שמוכיחים אותנו גם בחיינו הלא מודעים, ומעירים אותנו לטהר את תשוקותינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *