על התזונה ועל הבריאות

על התזונה ועל הבריאות

על התזונה ועל הבריאות

רודולף שטיינר

ההרצאה ניתנה בדורנאך

תרגם מאנגלית: עלי אלון

הקלדה ועריכה: דניאל זהבי

מופיע בספר שיצא בעברית בהוצאת חירות בשם: תזונה, מחלה ובריאות. ראה כאן

האדם אוכל בלי הרף. הוא אוכל בעלי חיים. הוא אוכל צמחים, וכבר אמרתי לכם פעם שאין זה מענייני להמליץ על אורח תזונה זה או אחר. אלא רק אומר אני כיצד הם משפיעים. לעיתים קרובות קורה שבאים אלי צמחונים ואומרים שהם חשים לעתים בנטייה קלה לחוסר כוח וכדומה ואני משיב להם שזוהי תוצאה מאי-אכילת בשר. יש לראות את הדברים באורח אובייקטיבי. אין ברצוני לכפות על מישהו דבר. אך מהי ”אובייקטיביות” ביחס לאכילת צמחים ולאכילת בשר? רבותי – הסתכלו בצמח. הצמח גורם לכך שיהיו לנבט שלו, שיורד לתוך האדמה, עלים ירוקים ותפרחות צבעוניות וכדומה. כעת השוו את מה שאתם מקבלים מהצמח – אתם קוטפים שבולים או גבעולים וכן כמה ירקות ומבשלים וכיו”ב – השוו זאת לבשר, לבשר השרירים של בעל החיים – הרי זה חומר שונה לחלוטין, האין זאת? אך מהו הקשר שבין שני חומרים אלה? אתם יודעים שישנם בעלי חיים שהם פשוט יצורים צמחוניים טובים. ישנם אפילו בעלי חיים שאינם אוכלי בשר, למשל, הפרה שלנו שאיננה אוכלת בשר. גם סוסים אינם להוטים אחר בשר, הם אוכלים צמחים בלבד. הבהירו בבקשה לעצמכם: החיה אינה בולעת סתם כך את המזון לפנימה, אלא כותשת ללא הרף את אשר מצוי בגופה. אצל הציפורים יש דבר כזה כמו השרת נוצות. הציפורים מאבדות את נוצותיהן וחייבות ליצור חדשות. אתם יודעים שהצבאים משירים את קרניהם ואתם גוזרים את ציפורניכם והן גדלות מחדש. כן, מה שנראה כה פשוט באופן חיצוני מתרחש כל הזמן! עורנו מתחלף ללא הרף וכבר הסברתי לכם פעם את זה. ובפרק זמן של שבע או שמונה שנים מסולק כל גופנו מעלינו ובזמן זה נוצר גוף חדש. כך הדבר גם אצל בעלי החיים.

התבוננו בפרה או בשור. כאשר תסתכלו בהם לאחר שנים תדעו שהבשר בפנימם הוא אחר. אצל השוורים שונה הדבר במידת מה מאשר אצל בני האדם. חילוף זה מתנהל מהר יותר. זה בשר אחר. וממה נעשה בשר זה? הוא נעשה מחומרי צמחים זכים! גופו של השור עשוי מבשר וזה עשוי מחומרי צמחים. חשוב ביותר לחשוב נכון בנידון. גוף בעל החיים מסוגל לעשות בשר מצמחים.

רבותי – אתם יכולים לבשל את הכרוב כאוות נפשכם אבל בשר לא תפיקו ממנו. לא תוכלו להפיק בשר במחבת שלכם משיבולת השועל שלכם! כמו כן לא יעלה בידכם לאפות עוגות שמהן ייווצר בשר. אי אפשר לבצע זאת באומנות חיצונית. בגוף בעל  החיים נעשה באורח מסוים מה שבני האדם אינם יכולים לבצע באופן חיצוני. בגוף בעל החיים פשוט נוצר בשר. לשם כך חייבים קודם כל להימצא כוחות בגוף. אין לנו כוחות אלה בכוחות הטכניים שעומדים לרשותנו, שנהיה מסוגלים לעשות בשר מצמחים. אין לנו כאלה. בגופנו ובגוף בעלי החיים יש כוחות שמסוגלים לעשות חומר בשרי מסובסטנציה צמחית, מחומר צמחי.

כעת הסתכלו בצמח מסוים. זה צריך להיות הצמח [משרטט]. הוא מצוי עדיין באחו או בשדה שלכם, עד כה פעלו בו הכוחות, יצרו עלים ירוקים, פירות וכן הלאה. כעת חשבו על כך שפרה אוכלת עתה צמח זה. כאשר פרה או שור אוכלים צמח זה, הופך צמח זה אצלם לבשר ופירושו של דבר שמצויים אצלם כוחות שבאמצעותם מסוגלים הם להפוך צמח זה לבשר.

כעת תארו לעצמכם שור זה שמתחשק לו לומר פעם: משעמם לי להסתובב כאן ולנגוס מהצמחים הללו. אני רוצה לזלול פרה, אוכל מהפרה הזאת! טוב ויפה! – השור מתחיל היה לאכול בשר. אך הוא עצמו מסוגל לייצר בשר זה! יש בו כוחות לכך. מה יקרה אם יאכל בשר במקום צמחים? כל הכוחות שיכולים ליצור אצלו בשר ייצאו מכלל שימוש! חשבו בדבר שאילו היה לכם איזשהו מפעל שבו הייתם מייצרים משהו וכעת לא הייתם מייצרים דבר אלא משביתים אותו – אילו כוחות היו הולכים שם לאיבוד! כוח עצום היה הולך שם לאבוד! כן, אבל הכוחות המופסדים בגוף בעל החיים אינם הולכים סתם לאיבוד. השור גדוש ודחוס לאין שיעור בכוחות אלה שפעילים אצלו ולא רק כדי לעשות בשר מחומר צמחי. מה שעושים כוחות אלה אצלו יוצר כל מיני פסולת. במקום לייצר בשר ייווצרו אצלו חומרים מזיקים. אילו התחיל השור פתאום להיות אוכל בשר כי אז גודש היה את עצמו בכל החומרים המזיקים הללו, כלומר, היה ממלא את עצמו בחומצת שתן ובמלחי שתן.

למלחי שתן אלה המנהגים המיוחדים שלהם. נוהגים מיוחדים אלה של מלחי השתן הם אשר גורמים לתשישות מערכת העצבים והמוח והתוצאה מכך היא שאילו זלל השור בשר היו מצטברות אצלו כמויות עצומות של מלחי שתן. הן היו זורמות לכיוון המוח והשור היה משתגע. אילו היה לאל ידנו לערוך ניסוי כזה והיינו מפטמים עדר שוורים ביונים כי אז אוחז היה הטירוף בעדר השוורים. אם כן, כך הדבר. למרות שהיונים הן רכות ועדינות היו השוורים משתגעים.[1]

אתם רואים שדבר זה מדבר נגד המטריאליזם, משום שלפי המטריאליזם – אילו אכלו השוורים יונים בלבד – כי אז היו צריכים השוורים להיעשות עדינים ורכים כמו היונים אם רק החומר היה פועל כאן. אך כמובן שהם לא נעשו ליונים רכות ועדינות אלא ליצורים פרועים ומשתוללים להחריד. וכעת חשבו שהנה מתבהרת בזה התפרעותם של סוסים אם נותנים להם חתיכונת בשר. מתחילים הם להשתולל משום שאין הם רגילים למזון בשרי.

דבר זה, רבותי, נותן אותותיו גם בבני אדם. מעניין ביותר לסקור זאת בהיסטוריה. חלק מהאוכלוסייה באסיה אוכל בקפידה מזון צמחוני. למעשה אלה הם אנשים עדינים שכמעט ואינם מנהלים מלחמות. בקידמת אסיה החלו לאכול בשר ואז אף החל להט המלחמות. והעניין הוא פשוט בכך שהעמים האסייתיים שאינם אוכלים שום בשר עוברים כוחותיהם – שאלמלא כן היו נשארים בלתי מנוצלים – מטמורפוזה להיותם שימושיים בהפיכת החומרים הצמחיים לבשר. והתוצאה מכך היא שהם נשארים רכים וגמישים בה בשעה שהעמים האחרים שאוכלים בשר אינם נעשים רכים כלל.

צריך להיות לנו ברור שיש להיות בשלים כדי להגיע לשיקול דעת כגון זה שהגענו אליו היום. וכשהחלו בני האדם לאכול בשר לא יכלו לעצב שיקול דעת כפי שערכנו היום. כל זה נבע אצלם מהרגש ומאינסטינקט.

הנה תראו – האריה אוכל בשר תמיד, ואינו אוכל צמחים כלל. לאריה מעיים קצרים ולבעלי חיים אוכלי צמחים מעיים ארוכים מאוד. ברם, כך הדבר גם אצל בני האדם. אדם שנולד מן הסתם בעם מסוים או בגזע מסוים וכל אבותיו אכלו בשר – נעשו מעיו קצרים, המעי נעשה קצר יותר, קצר מדי לצמחונות. ואז חייב האדם להתנסות ככל שהוא מסוגל, ולקיים אף על פי כן בריאות תקינה באוכלו צמחים בלבד. כמובן שאפשר כיום להיות צמחוני ויש בזה הרבה מאוד. כמובן שיש תועלת מסוימת מאכילת צמחים בלבד ולא בשר, והיא שאין אנו מתעייפים כה מהר. אין אנו מתעייפים כה מהר מבפנים כלפי חוץ משום שלא מצטברים אצלנו מלחי שתן וחומצת שתן שכאלה. איננו מתעייפים כה מהר ומחזיקים בראש פנוי שמסוגל לחשוב ביתר קלות – אם הוא חושב כלל. מי שאינו חושב אף אינו מפיק תועלת מכך שראשו משוחרר ממלחי חומצת השתן משום שחשוב הדבר ביותר – האין זאת – שכל האורגניזם האנושי יפעל בהרמוניה. האדם בימינו מסוגל להיעשות לאוכל צמחים על ידי כיבוש היצר. או אז יוכל לנצל את הכוחות שפשוט אינם מנוצלים אצל רוב בני האדם שאינם אוכלים כיום בשר.

ברצוני להסב את תשומת לבכם לתופעה מיוחדת והריהי: אם תסתכלו היום בעולם הסובב אותכם תגלו שקיימת מחלה אחת שחותרת תחת בריאות האדם במהירות, והיא זו הקרויה דאבטס – מחלת הסוכרת. בתחילה יימצא סוכר בשתן והאדם יתמוטט מהרס הגוף עקב יצירת סוכר מופרזת. המחלה באמת הרסנית, הסוכר מהווה בד בבד גורם זה שמחזק את האדם באורח פנימי, אם הסוכר מתנהל באורגניזם כשורה. אף מבחינה סטטיסטית אתם יכולים לקבל הוכחה לכך. ברוסיה אוכלים הרבה פחות סוכר מאשר מאנגליה ודבר זה גורם להבדל מהותי בין העם הרוסי והעם האנגלי. האנגלים בעלי מודעות עצמית ואגואיסטים. הרוסים חלשים ואינם אגואיסטים. דבר זה קשור בכך שברוסיה אוכלים מעט סוכר ובאנגליה הרבה מאוד ובמיוחד במצרכי המזון. ברם, הגוף האנושי זקוק לכמות מסוימת של סוכר שחייב הוא לעבד. במשך זמן מה תומכות העצמות בכמויות הסוכר שאנו קולטים לגופנו, אולם כשחודרת כמות סוכר רבה מדי לשתן, נכנסת כמות מועטת מדי לגוף והבריאות מתמוטטת. זוהי מחלת הסוכרת.

והנה כך הדבר שמחלת הסוכרת נפוצה כיום יותר אצל יהודים מאשר אצל לא יהודים. כמובן שיש גם אצל אחרים. אולם אצל היהודים שכיחה מחלת סוכר זו במיוחד. הגזע נוטה במיוחד למחלת הסוכרת. היהודי קולט בקושי-מה את הסוכר, אך מצד שני זקוק הוא לו. ועל כן חייב היהודי לנקוט בדיאטה כדי להקל על הגוף להשתמש בסוכר ולא סתם להעבירו בו.

אם תעיינו בתנ”ך תמצאו בו כל מיני תקנות תזונה. תקנות תזונה אלה שעדיין אפשר לראותם כיום באותם מסעדות שתלוי בהן שלט: “כשר”. בוודאי אתם מכירים מסעדות כאלה שכתוב עליהן באותיות עבריות ”כשר”. שם מבשלים מזון כשר וזה נעשה בהתאם לחוקי התזונה של משה. ואם תבחנו מה מצוי ביסוד הדברים תיווכחו לדעת שבעיקרו של דבר על היהודים לאכול כך שיוכלו לעבד את  הסוכר, היות וגזע זה מסוגל אך בקושי לעבד את הסוכר. ומכאן נובע האיסור לאכילת בשר חזיר משום שבשר חזיר מקשה מאוד על עיבוד הסוכר בגוף האדם. ועל כן מחושב היה למנוע את מחלת הסוכר. יש לדעת לקרוא את התנ”ך אף מבחינה רפואית ואז הוא יהיה מעניין להפליא. מעניין ביותר להתחקות אחר האיסורים השונים ואחר ההכנות למזון כשר שנלקחו בחשבון מסיבה זו או אחרת. ואפילו אחר הללו הקרויים שוחטים שהיו מכינים, למשל, עופות, באופן מיוחד. שוחטים שהיו מחשבים שיישאר דם רב בבשר שהיהודי יקלוט כדי שיוכל לעבד כראוי את הסוכר בקרבו.

והנה יודעים אתם שבזמן האחרון אין היהודים שומרים עוד ונוטשים בהדרגה את תקנות התזונה שלהם, אולם הדבר נשאר בתוך הגזע פנימה. והדבר נעשה גרוע משום שזוהי תקנת גזע במהותה ועל כן מקבלים הם את מחלת הסוכרת ביתר קלות מאשר אנשים אחרים. כך הוא הדבר.

יכולנו לומר שאכילת הבשר יוצרת אצל האדם כוחות בלתי מנוצלים שמכינים עצמם לפעול שלא כשורה בגוף האדם ולייצר בפנימו פסולת. כמובן שפסולת זו אף ניתנת לסילוק אך לפעמים זהו עסק מסובך מאוד. אפשר אם כן, לומר: דברים רבים שמובעים כיאות נראים מוזרים למדי. אנו מכירים אנשים שעובדים במשך החורף בדרכם שלהם ואוכלים במהלך החורף בדרכם הם בתשוקה עזה כזאת עד שקיבתם מתקלקלת קצת יום יום ועל ידי כך ששותים הם כמות רצינית של יי”ש מחזיקים הם אותה ברסן. אולם בבוא חודש אפריל או מאי בשלים הם לנסוע לקרלסבאד לאיזשהו ”באד” (מרחצאות), כי אז מצויה באורגניזם שלהם, בגוף שלהם, הצטברות כמות רצינית של פסולת ומדובר בכך שזקוקים הם לניקוי הזוהמה. יש צורך בניקוי נמרץ. ואז הם נוסעים לקרלסבאד ואתם יודעים כיצד פועלים המים בקרלסבאד. גורמים הם לשלשול חזק. זהו ניקיון למופת. וכך מתנקים הם ויכולים בשובם להתחיל מחדש. ובדרך כלל אין הם מגיעים אלא לכך שבשנה לאחר מכן יצטרכו לנסוע שוב לקרלסבאד. ואם יימנעו פעם מלנסוע לקרלסבאד – יקבלו משהו כמו סכרת וכיו”ב.

כאשר מתבטאים באורח חברותי שכזה כי אז נסבל הדבר כשאומרים שמישהו נסע לקרלסבאד. אולם לאמיתו של דבר, משתמעת מכאן הפעלה שמסדירה את הגוף מחדש על ידי סילוק דליי פסולת. ואת זה עושה לגימת מי קלרסבאד והשפעת המרחצאות, הפעילות המנקה והמטהרת, וחוזר חלילה…

כן רבותי – באופן זה אי אפשר להגיע לבריאות נאותה. בסופו של דבר חייב אדם לאכול אף אם אין לאל ידו לנסוע לקרלסבאד, כפי שאוכלים הללו שנוסעים לשם או למקום דומה. ועל כן לא יוכל להתנקות אם לא נמצא ברשותו הכסף לנסיעה. ואם לא ישיג משהו אחר לאכילה – יצטרך להתחיל בתרופות כדי לעלות על המסלול הנכון בחיי החברה.

—————————————

[1] באמצע שנות ה-90 חלה התפרצות של מחלת הפרה המשוגעת בבריטניה (באנגלית: Bovine Spongiform Encephalopathy, ובראשי תיבות: BSE) (משערים שהמגפה החלה כבר באמצע שנות ה-80) המחלה התפשטה בקרב אוכלוסיית הפרות של בריטניה בשל הנוהג להאכילן בבשר טחון העשוי, למעשה, מפרות אחרות. ביקורת רבה הושמעה בעקבות התפרצות המחלה. האכלת פרות בבשר טחון החליפה את הנוהג הקודם, להאכילן בסויה, זאת משיקולים כלכליים. בארצות הברית מואכלות רוב הפרות בסויה, כיוון שגידול צמח  זה בכמויות גדולות אפשרי; בצפון אירופה  קיימים תנאים המקשים על גידול סויה. באוסטרליה  ובניו זילנד  לא נרשם אף לא מקרה אחד של BSE. הפרות במדינות אלו רועות בצורה חופשית וניזונות מעשב. משערים כי כ-400,000 פרות נגועות חדרו לשוק המזון מאז פרוץ המגפה. [תוספת של העורך]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *