סקירת ספר: החותם מאת הסופרת:  אדריאנה קוליאס

סקירת ספר: החותם מאת הסופרת: אדריאנה קוליאס

סקירת ספר: החותם מאת הסופרת: אדריאנה קוליאס

 

מאת: בן ציון פורת – 2016

D:\Pictures\93123f_806948e800af4133bfd97c5bc1ae46be.jpg

 

מצאתי לנכון לכתוב דברים אחדים אודות הסופרת אדריאנה קוליאס (ADRIANA KOULIAS). הדברים נכתבו לאחר שסיימתי את קריאת ספרה ‘החותם’ (THE SEAL), הספר השני בקוורטט הרוזנקרויצרי שכתבה. מכיוון שהסופרת פעילה גם בחוגים אנתרופוסופיים ונוסחי הרצאותיה מתפרסמים באינטרנט, טבעי הדבר שמעשיה יהיו נושא לבחינה מזוויות שונות ואף למחלוקות.

הספר ‘החותם’ – הספר הינו עב כרס, בן כ – 450 עמודים. מתוארות בו עלילות הטמפלרים ובני זמנם בימי הביניים ומעשיהם של אנשים המעורבים בחייהם, החל בקרב האחרון של הצלבנים בארץ ישראל ונפילת עכו בשנת 1291, ועד להכחדתו הסופית של המסדר ע”י מלך צרפת והאפיפיור, בקרב האחרון בלואינהאוס (LOCKENHAUS) בשנת 1315. הספר רווי עלילות גבורה, תככים, תכסיסים ואכזריות כמיטב מורשת הימים ההם. ניכר שהסופרת טרחה ללמוד היטב את העובדות הידועות מההיסטוריה אודות פרשת חיסול מסדר הטמפלרים, הקפידה להכיר מקומות, אורחות חיים, דרכי ואמצעי לחימה ושאר עניינים יום יומיים כגון מזון ולבוש. כמובן שאין ביכולתי לאמת כראוי משהו מהנתונים הללו למעט, אולי, באמצעות שיטוט בחורבות עכו ובאתרי אינטרנט. אבל האווירה בספר מדמה היטב את החיים בימי הביניים. הספר לא קל במיוחד לקריאה, הסופרת משתמשת בביטויים רבים שאינם נפוצים בשפה האנגלית אבל בסך הכול הסיפור מרתק ומתאים בהחלט לחובבי הז’אנר של עלילות גבורה קדומות. ככל הנראה לא בכדי הספר הינו רב מכר בהוצאת אמזון.

אנתרופוסופיה בספר ‘החותם’

ניכר היטב שלסופרת יש היכרות מצוינת וקשר עמוק, חם ואוהב במיוחד עם אנתרופוסופיה. הספר אינו מתיימר בשום צורה לעסוק בעניינים שברוח, אלא נמכר כספר עלילתי מסחרי לחלוטין, מהללו שניתן למצוא במבצע 1+1 וכדומה ברשתות חנויות הספרים. אבל, האנתרופוסופיה מבצבצת ולעיתים ממש שופעת בין השורות ובמפורש בכול עמוד או פרק לפחות. אם כמלל המושם בפי הגיבורים ואם בדרך של תיאורי נסיבות והקשרים שונים בעלילה. אנתרופוסופיה מוצפנת לחלוטין בעלילה, אבל גלויה ונמצאת בכול מקום עבור הקורא היודע דבר, ואף מוזכרת בשמות כגון סופיה ואחרים. גם בהקשר הזה, כמובן שאין ביכולתי לבדוק ביסודיות ולאמת את הדברים, אבל כל מה שזיהיתי כידע אנתרופוסופי הכלול בספר באופן ברור או במרומז, תאם את הידוע ומוכר לי מתוך היכרותי עם האנתרופוסופיה עד-כה.

אני והספר ‘החותם’

מזה שנים לא מעטות אבדו לי הרגלי הקריאה של ספרות באשר היא ספרות. אני קורא הרבה, אבל ספרים ומסמכים בתחומי ידע שונים, אנתרופוסופיה ואחרים. גם קריאת ‘החותם’ ארכה כחצי שנה, לסירוגין. רכשתי וקראתי את הספר מתוך ענייני העמוק בטמפלרים. ואכן, הבחירה וההשקעה הצדיקו את עצמן. מטבעה של אמנות בכלל ויצירה ספרותית לבטח, שהן מוציאות את המתבונן או הקורא מתוך מציאותו היום-יומית, שולפות את תודעתו ונוטעות אותה במצב נפשי ורוחני שונה. במקרה הזה עברתי במנהרת הזמן לשדות הקרב והטירות של ימי הביניים. ההשתקעות המדיטטיבית הקלה בקריאה הביאה אותי במהירות לתחושת הזדהות אינטימית עם הטמפלרים. קירבה שהגבירה בתוכי את ההבנה והזיקה לרוחם ולמפעלם, אשר את פירותיו הרוחניים אנו קוטפים גם כיום.

אדריאנה קוליאס

http://static.wixstatic.com/media/93123f_1e0844aae0d4b1fed156bb1d4deec9b1.jpg_srz_p_115_149_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srz

אדריאנה איננה רודולף שטיינר – היא אשה מודרנית, מעשית ומפולפלת מאוסטרליה, בת למשפחה ממוצא ברזילאי, אחות בהכשרתה המקצועית ובעלת עסק, המעורה היטב בחיי העולם הזה ובמתרחש בעולמנו. אדריאנה בילתה זמן רב בנסיעות בעולם ופיתחה את אהבתה להיסטוריה ולספרות בעידוד ותמיכת משפחתה. לאחר לידת ילדיה היא החלה לכתוב ולפרסם את ספריה בהוצאת ‘צוריאל’ שהיא ייסדה, שהפכו לרבי-מכר בינלאומיים. עד כה יצאו ארבעה ספרים פרי עטה והספר החמישי נמצא בשלב יצירה מתקדם. בשנת 2003 החלה להרצות על נושאים רוחניים-אנתרופוסופיים, היסטוריה ופילוסופיה ברחבי העולם.

אדריאנה לא כתבה עוד מיסטריות. היא כתבה סיפור עלילה המבטא את יצירתיותה האומנותית ואת הקשר העז שלה לרוחניות. אני מתכוון להמשיך ולקרוא בהדרגה את ספריה, לאור החוויה החיובית שבהשתקעות ביצירתה האומנותית, כאמצעי מתווך לאנתרופוסופיה, לא כעיסוק בידע, מידע ותיאוריה, אלה כחוויה מעשירה.

אדריאנה קוליאס נתנה את הסכמתה וברכתה לתרגום הרצאותיה לעברית בשמחה, תוך הבעת תחושות אחווה ושותפות גורל ודרך. ניתן לקרוא את תרגומי הרצאותיה לעברית במדור בארכיב לכותבים אחרים באתר הנוכחי, או לרכוש את החוברות שיצאו עם הרצאותיה.

קישור לאתר האינטרנט האישי של אדריאנה קוליאס: http://www.adrianakoulias.com/#!books/cnec

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *