כיצד להתמיר  חשיבה, רגש ורצון – הקדמה

כיצד להתמיר חשיבה, רגש ורצון – הקדמה

כיצד להתמיר חשיבה, רגש ורצון

מאת יורגן סמיט

תרגמה מאנגלית: מרים פטרי

תיקונים: דניאל זהבי, דליה דיימל

לספר ראו כאן

פרק ראשון

הקדמה:

ממדע לדרך מדיטטיבית

כל אדם מודרני נמצא כיום בפער בין חוויותיו הפנימיות לבין הרשמים מהעולם החיצוני. אף אחד מהם, במצבם בזמננו, אינו מסוגל לשפוך אור כלשהוא על השאלה לגבי ישותו של האדם. חוויותינו הפנימיות מייצגות את ההשפעות של החוויות החיצוניות. אם לוקחים אלמנט מסוים מתוך חוויות פנימיות אלה כ”מציאות”, באמצעות התבוננות מדויקת הוא מתמוסס ל”אשליה”, או מתברר שהוא הסכום של רשמים חיצוניים רבים. מצד שני, אם מתבוננים בתוכן של החוויות החיצוניות, מגלים שהוא צבוע באלמנטים סובייקטיביים של עולמנו הפנימי ומושפע מהם. בשני הצדדים יש מבוך של אי-ודאות ואי-בהירות מוחלטת. בנוגע לשאלה אודות הישות האמיתית של האדם – גם בחוויותיו הפנימיות וגם ברשמים שהוא מקבל מהעולם החיצוני – אנו נמצאים בחשיכה קוגניטיבית. יש בחשכה כפולה זו הרגשה ברורה של קיום ישותנו, אך אין תובנה לגבי מהי באמת ישות זו, כמו שמתנועות מסוימות של ווילון אנו יכולים לדעת שיש משהו מאחוריו, מבלי שנוכל לראות ולהבין מהו זה.

כאן יתוארו ארבעה שלבים עיקריים בדרך של ידע אשר יוביל לאיחוד בין המהות הרוחית בתוך האדם לבין המהות הרוחית של העולם החיצוני, כדי שיהיה אפשר להגיע להארה הדרגתית של אותו חושך ולהעלמת הפער בין הפנימי לחיצוני:

  1. החוויה של חשיבה בלתי תלויה/עצמאית, באמצעות הכוח המאיר והמחזק של פעילות פנימית.
  2. ההתפתחות אימגינציה פנימית חיה.
  3. ייסוד תודעה “ריקה” כאיבר-תהודה רוחי, התפתחות היכולת “לשמוע” את הרוחי.
  4. ההבנה של מהות הטבע הפנימי של האדם ושל סביבתו, התגברות הדרגתית על הפער בין הפנימי לחיצוני בתחום ההכרה ובחיים החברתיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *