יסודות האזוטריות – 04

יסודות האזוטריות – 04

יסודות האזוטריות

רודולף שטיינר

31 הרצאות שניתנו בברלין ב-1905

GA93a

תרגם מאנגלית: מוטי גולדנר

עריכה ותיקונים: דניאל זהבי

תיקונים: דליה דיימל

ההרצאה מופיעה בספר שיצא בהוצאת חירות – ראו כאן

בספר יש הקדמות ונספחים חשובים שאין בארכיב!

הרצאה רביעית

ברלין, 29.9.1905

דיברנו אודות ההכרה של ממלכות הטבע השונות. איברי האדם הם בעלי תודעה-איברית. תודעה זו מפתחת תנאים לא נורמאלים באידיוטים. זוהי התודעה שבבעלות החרקים הליליים, הנמלים, העכבישים וכן הלאה. אצל הדבורים אנו מוצאים תודעה שונה לחלוטין. נשתמש בדוגמא זו של הדבורים בכדי להראות כיצד אדם מגיע לאמיתות אלו ויכול לעשות בהן שימוש בכדי למצוא את כיווניו בעולם.

חינוך אוקולטי הוא משהו השונה לחלוטין מהחינוך הרגיל שלנו. הוא אינו מתחיל בדחיסת כמות גדולה מאוד של חומר חינוכי לתלמיד. בחינוך אוקולטי קפדני התלמיד לא מקבל חומר חינוכי כלשהו, אלא ניתן לו משפט רב-משמעות מלא בכוח פנימי. כך היה זה גם בזמנים הקדומים. התלמיד היה צריך לעסוק במדיטאציה אודות המשפט במצב של שקט פנימי מוחלט, ובאמצעות זה הוא לבסוף נעשה ספוג באור בתוך תוכו, מואר לחלוטין. כאשר אדם מתקדם לשלב של ראייה לתוך העצמי הפנימי שלו, הוא יכול לשקוע בתודעתו אל תוך ישויות אחרות. עבור זה הוא חייב להשיג שליטה בנקודה שנמצאת באמצע הדרך בין העיניים ומכאן לכוון את תודעתו מטה אל הלב. אז הוא יכול להעביר את תודעתו אל תוך דברים אחרים. למשל, הוא יכול לחקור את מה שחי במושבת הנמלים. הוא גם יכול לקלוט את החיים בכוורת הדבורים. כאן מציגה עצמה תופעה שבדרך אחרת לא הייתה מוצגת על פני האדמה. בדרך בה הכוורת פועלת האדם מתנסה במשהו שהוא מחוץ לקיום הארצי שלנו, במשהו שלא ניתן למוצאו בכל מקום אחר על פני האדמה. מה שמתרחש בפלנטות אחרות לא יכול להתגלות רק על ידי החשיבה. אדם אינו יכול למשל להתנסות במה שמתרחש על השמש או נוגה אם אינו מסוגל להעביר את תודעתו אל תוך החיים הפועלים בקהילת הדבורים. הדבורים לא עברו את מלוא מהלך האבולוציה כפי שאנו עברנו. מלכתחילה הן אינן מקושרות לאותו מהלך אבולוציוני כמו החיות האחרות והאדם. תודעת הכוורת, לא של דבורה יחידה, מרוממת לאין שיעור. החוכמה של תודעה זו תושג על ידי האדם רק בשלב הקיום בנוגה. אז תהיה לו התודעה הנדרשת בכדי לבנות בעזרת סובסטנציה שהוא יוצר מתוך ישותו. הנמלים בונות את מושבות הנמלים מתוך כל סוגי הדברים, אבל עדיין לא בונות תאים. בניית התאים במישורים גבוהים יותר היא משהו שונה לחלוטין. באמצעות העברת תודעת האדם אל תוך הכוורת, באמצעות חשיבה המתבססת על התודעה של נוגה, אדם לומד משהו השונה לחלוטין מכול דבר אחר המתקיים על האדמה, את המיתון המוחלט של יסוד המין. בדבורים מה שהוא מיני מוקנה רק למלכה אחת. הקמה-מיניות[1] (kama-sexuality) כמעט מסולקת לחלוטין. הדבורים הזכרים מוצאים להורג. כאן יש לנו את האב טיפוס של משהו שלמעשה יושלם באנושות העתידית, כאשר עבודה תשמש כעקרון הגבוה ביותר. רק באמצעות האימפולס של הרוח אדם משיג את היכולת להעביר עצמו אל תוך קהילת הדבורים.

בכדי להתקדם הלאה, הבה נגיע למושג הנכון של האלכימיה. בשנים המאוחרות של המאה השמונה-עשרה ניתן היה לקרוא בעיתון הגרמני ‘רייכסאנצייגר’ (Reichsanzeiger) מאמרים על אלכימיה. קורטום (Kortum) המשורר שכתב את ‘Jobsiade’ [2] היה אחד מהאלכימאים החשובים ביותר של המאה ה-18. בזמן ההוא מספר מאמרים עסקו במה שנקרא ‘Urmaterie’ (חומר ראשוני), בקושרם זאת לאבן הפילוסופים. קורטום, אשר היה שקוע עמוקות בדברים אלו, אמר: קשה מאוד לחפש אחר אבן הפילוסופים, אבל זה נוכח בכול מקום, אתה פוגש את זה כל יום, אתה מכיר זאת היטב, אתה משתמש בזה באופן קבוע, אבל לא יודע שזוהי אבן הפילוסופים. זהו אכן תיאור הולם.

בטבע כל דבר מנוהל בחוכמה אין סופית, מתוך כלכלה חכמה לאין סוף. כל הישויות החיות האוחזות בקמה (Kama) (אסטרליות) – החיות והאדם, וכל הישויות החיות האתריות – הצמחים – קשורות במערכת יחסים. אנו שואפים חמצן ונושפים חומצה פחמתית. החיות גם כן עושות זאת. כעת, אם זה היה פשוט נמשך כך, האוויר היה מתמלא במהרה בחומצה פחמתית. אבל הצמחים מטמיעים חומצה פחמתית ונושפים חמצן. החיות והאדם אינם יכולים לחיות ללא הצמחים. חומצה פחמתית מורכבת מפחמן וחמצן. הצמחים שומרים את הפחמן ונושפים את החמצן. אדם מצד שני נוטל את החמצן ובאמצעות תהליך חייו ממיר אותו לחומצה פחמתית על ידי איחודו עם פחמן. הצמחים בונים את צורת גופם מתוך הפחמן אותו שמרו.

בזמנים קדומים הופעתה של האדמה הייתה שונה מהופעתה כעת. אז, אפילו במחוזותינו גדלו יערות של שרכים ענקיים וצמחים וסקולריים חסרי זרע. כל זאת נעלם. בהתחלה האדמה הפכה למכוסה בשכבה של אדמת כָּבוּל, השאריות של הצמחים המתים. ואז יערות השרכים והצמחים הוסקולריים עברו שינוי צורה לשדות הפחם העצומים של האדמה. התהוות הסלעים התפתחה בהדרגה מממלכת הצמחים או מממלכת החיות. כאשר אדם מביט בגוש פחם הוא יכול לומר לעצמו: זה היה פעם צמח. אם האדם היה פונה רחוק יותר אחורה הוא היה מסוגל גם למצוא את הצמחים שמתוכם סלעי-הקריסטליים, המלכיט (מינרל) וכ”ו התפתחו. האזור המרכזי של האלפים עלה מתוך הצמחים הקדומים שמלפני הפחם. היהלום זהה לחלוטין לחתיכת פחם. הטבע יצר את היהלום מפחם ישן יותר ממה שיש לנו היום. סלע קריסטלי זה הופיע גם כן מתוך הצמחים.

אבן גיר הופקה מתוך החיות. היורה,[3] למשל, מורכבת מהצטברות כזאת של סידן. הם היו קודם מכוסים בים ונוצרו מקונכיות של יצורי ים שהושלכו. כך ההרים הצעירים יותר העשויים מאבן הגיר הופיעו מתוך החיות והסלעים הקדומים מתוך הצמחים. ממלכת הצמחים עברה בהדרגה לתוך ממלכת המינרלים. כל דבר מוצק על האדמה עלה מתוך ‘אדמה-צמחית’. תהליך המינרליזציה הזה יכול להילמד באמצעות התפתחות הפחם מהצמחים.

הממלכה המינראלית במצבה הנפרד הנוכחי הגיעה לידי קיום רק במחזור (Round) הרביעי.[4] בעתיד כל הממלכה המינראלית תוחדר ברוח ותהפוך לרוחנית על ידי האדם. הוא משנה אותה באמצעות ‘מאמצי הרוח שלו’. כל דבר שהאדם עושה כיום באמצעות כל עולם התעשייה הוא שינוי של ממלכת המינראלים. כאשר מישהו חוצב סלע בכדי להשתמש באבן לבניית בית, כאשר הוא בונה קתדרלה, כל זה משנה את הטבע של ממלכת המינראלים באמצעים מלאכותיים. במחזור הרביעי האדם יכול לפעול על הממלכה המינראלית בדרך זו. באשר לצמחים, ההפך הוא הנכון, הוא עדיין אינו יכול לעשות דבר מסוג זה. כל ממלכת המינראלים תעבור התמרה על ידי האדם. במידה רבה זה יתרחש כאשר לא יצטרכו יותר כבלים בכדי לחולל תנודות חשמליות. כאן אדם יפעל ישירות לתוך המולקולות והאטומים. בסוף המחזור הרביעי הוא ימיר את כל ממלכת המינראלים.

מהמחזור החמישי ואילך האדם יעשה את אותו הדבר עם ממלכת הצמחים. הוא יהיה מסוגל לבצע באופן מודע את התהליך שהצמח מבצע כעת. כשם שהצמח נוטל לפנימו חומצה פחמתית ובונה מהפחמן את גופו, כך האדם של המחזור החמישי יצור בעצמו את גופו מתוך המינראלים של סביבתו. סקס יפסיק להתקיים. אז אדם יהיה חייב לעבוד על גופו, הוא יהיה חייב לייצר אותו עבור עצמו. אותו התהליך של המרת פחמן, דבר שהצמח מבצע כעת בצורה לא מודעת, יבוצע אז באופן מודע על ידי האדם.[5] הוא ימיר אז חומר בדיוק כמו שהצמח ממיר היום אוויר לפחמן. זוהי אלכימיה אמיתית. פחמן הוא אבן הפילוסופים. האדם של המאה ה-18 אשר ציין זאת, הצביע על ההמרה אשר מתבצעת כעת על ידי הצמחים ואשר מאוחר יותר תתבצע על ידי האדם.

כאשר אדם לומד על התודעה כפי שהיא פועלת בכוורת הדבורים ממישור גבוה יותר, הוא לומד לדעת כיצד מאוחר יותר האדם ייצר חומר מתוך עצמו. בעתיד גופו של האדם גם הוא ייבנה מתוך פחמן. הוא יהיה דומה אז ליהלום רך. אז האדם לא ישכון יותר בתוך הגוף, אלא יהיה לו אותו לפניו כגוף חיצוני. כיום הצמחים נבנים כך על ידי הרוחות הפלנטריות. מישות הנדרשת לגוף שיוצר על ידי אחרים, אדם ישנה עצמו לישות המגלה עצמה באמצעות נביעה מתוכה. באותם הזמנים הוא יורכב משלושה איברים: “אדם שבערב הולך על שלושה” כפי שהספינקס אמרה. ארבעת האיברים המקוריים עברו שינוי צורה. בהתחלה הידיים שימשו גם כאיברי תנועה. אז הם נעשו לאיברים עבור הרוח. בעתיד יוותרו רק שלושה איברים, הלב כאיבר הבודהי, שני עלי הכותרת של פרח הלוטוס שבין העיניים, והיד השמאלית כאיבר תנועה. אצל בלבצקי מציינים מצב עתידי זה גם כעמוד השדרה השני. בלוטת האצטרובל ובלוטת יותרת המוח ירכיבו עמוד שדרה שני שלאחר מכן יאחד עצמו עם הראשון. עמוד השדרה השני ירד מהראש בחזית הגוף.

בכדי להגיע לחוטים מנחים כאלו, אדם חייב להביא את תודעתו למצב של ישות הניצבת ברמה הגבוהה יותר מהרמה בה אנו מצויים בשלב הנוכחי של אבולוציית האדמה.

כל זה לוּמד בבתי הספר של המיסטריות ושימש בדרך מסוימת בצורה מעשית. אדם חייב לסגל עצמו לפיתוח צורת חשיבתו, ואז הוא יפתח בתוכו רגש שאין דבר בנמצא שהוא חסר ערך, אלא שבכל דבר גלום ערכו הפנימי. בכל הטבע אין דבר שאנו יכולים להשמידו באמצעות החשיבה מבלי להפריע בזה לטבע השלם.

גם למושבת הנמלים יש תודעה גבוהה יותר מזו של האדם של ימינו. ניתן למצוא את תודעת מושבת הנמלים באזור גבוה יותר של המישור המנטאלי. מאידך תודעת הדבורים נמצאת באזורים הגבוהים יותר של המישור הבודהי. כיצד, אם כן, נכנסה תודעת הנמלה אל האדמה? זה התרחש באמצעות ישויות הניצבות גבוה מאיתנו שכבר עברו את התהליך של יצירת גופם מתוך עצמם. זכרים, נקבות ופועלות, שלושת האיברים של מושבת הנמלים, מרכיבים את הגוף של ישות רוחית עליונה. רוח האדם גם היא מתקדמת בהדרגה לנקודה בה תחלק עצמה לשלושה חלקים. במקרה של התלמיד האזוטרי חשיבה, רגישה ורציה נעשים מופרדים. המולקולות של המוח מתחלקות לשלוש קבוצות. התלמיד האזוטרי חייב אז לחבר מתוך עצמו רגש מוגדר לתמונה המנטאלית. כאשר הוא רואה סבל, בכדי לבטא רחמים, הוא חייב להוסיף לזה את רגש הרחמים באופן מודע. בחזית המוח שוכן החלק החושב, מעל, החלק של הרגשות, ובחלק האחורי של הראש זה של הרצון. התלמיד האזוטרי לומד לקשר בֵּמודעות את שלושת החלקים הללו האחד עם השני. לאחר מכן שלושת חלקים אלו נעשים מופרדים לגמרי.[6] הוא חייב לשלוט אז בשלושת החלקים באותה הדרך בה מושבת הנמלים שולטת בזכרים, בנקבות ובפועלות.

כעת אנו יכולים לשאול מדוע ישויות גבוהות יותר מגלות עצמן במושבות הנמלים. לולא יוצרה חומצת נמלים (חומצה פורמית), כל האדמה הייתה שונה. החוכמה החוזה מראש של האינטליגנציות הגבוהות הייתה מודעת לרגע בו חומצת הנמלים הייתה חייבת להיות מובאת אל האדמה.

כך אנו יכולים להשיג הבנה מקיפה של כל האדמה, כך שאנו יודעים ומכירים את כל מה שחי ומוצא את קיומו בתוכה. כזה היה המקרה של פאראסלזוס, שרקם את רעיונותיו בדרך כזאת בה הוא קלט כיצד דברים יכולים לשמש כתרופות מאחר והוא ידע באיזה יחס הם עומדים אל מול איברי האדם. למשל, אצבעונית ארגמנית קשורה עם הלב ולכן כאשר משתמשים בה נכון היא יכולה לשמש כתרופה ללב. כיום מחפשים תרופות חדשות באמצעות ניסויים, בהם אדם בוחן את השפעותיהן על קבוצת אנשים. בימים ההם חיפשו תרופות באמצעות אינטואיציה, מאחר והבחינו בקשריהם הפנימיים. תרופות המתגלות בדרך זו משמרות את תוצאותיהן תמיד, באשר לתרופות האחרות, במהלך הזמן בדרך כלל מופיעות תוצאות לוואי, אשר חומקות מההתבוננות בזמן ביצוע הניסויים.

——————————————————————————————-

  1. Kama – אסטרליות כללית. סובסטנציה של תשוקות ותאוות. המתרגם.
  2. Jobsiade . פואמה אפית קומית שנכתבה על ידי קארל ארנולד קורטום. הוצאה לאור ב-1754.
  3. הרי היורה: מקטע הרים קטן הממוקם צפונית לאלפים. המתרגם.
  4. ראו נספחים 1, 2.
  5. עיבוד הפחמן. ראה ידע האדם, הרצאה 12. יצא בעברית בהוצאת תלתן.
  6. הפרדת החשיבה, הרגש והרצון. ראה: כיצד קונים דעת העולמות העליונים. יצא לאור בעברית בהוצאת מיכאל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *