התאוסופיה של הרוזנקרויצריזם – 02

התאוסופיה של הרוזנקרויצריזם – 02

התאוסופיה של הרוזנקרויצריזם

רודולף שטיינר

סדרה של ארבע-עשרה הרצאות

מינכן: 22 במאי עד 6- ביוני 1907

99 GA

תרגום מאנגלית: יוחנן מרגלית

תיקונים: דליה דיימל

עריכה ותיקונים: דניאל זהבי

ההרצאה מופיעה בספר שיצא בהוצאת חירות – ראו כאן

תשעת המרכיבים של האדם

הרצאה מספר 2      25.5.1907

בהרצאה האחרונה אתמול דיברנו על היחס אשר הרוזנקרויצריזם מפתח כלפי האדם והתרבות באופן כללי, למרות שהפרטים הממשיים של הידע של העולמות העליונים יכולים להתגלות רק ע”י הרואה הרוחי, בעזרת יכולות רוחיות מפותחות יותר. השיטות הרוזנקרויצריות הן כאלו שהחכמה הניתנת יכולה להיות מובנת ע”י האינטלקט ההגיוני. הידע עצמו מתגלה ע”י הרואה הרוחי בעל היכולות הגבוהות, אבל הגיון אנושי נורמלי יכול להבין אותו.

אל תדמיינו לעצמכם שמה שאפשר לומר בהרצאה בודדת יכול לעמוד בפני כל ביקורת. זה יתקיים רק אם הדברים הנאמרים ייבחנו בעזרת כל האמצעים האפשריים של המחשבה האנושית.

בהרצאה האחרונה דיברנו על עוד תכונה של הרוזנקרויצריזם; כלומר שהיא מביאה את מדע הרוח לתוך חיי המעשה. לכן התכנים של התורה הרוזנקרויצרית מובאים בצורה כזו שהם יכולים להיעשות חלק אינטגרלי של החיים. גם כאן אתם צריכים להיות סבלניים. בהתחלה דברים רבים ייראו כבלתי ישימים בחיי המעשה, אבל כאשר תהיו מסוגלים לבחון את הדברים בשלמות תראו שמה שאמרתי אמת הוא. דרך המחקר הרוזנקרויצרי יכולה להקנות חכמה שתשפיע על החיים.

דבר ראשון נתאר את המרכיבים של הישות האנושית. רק אם נתקדם צעד צעד ולא נפסח על דבר, נהיה מסוגלים לראות את השלם. נלמד גם על גורלה של הנפש האנושית לאחר המוות ועל האדם במצב העירות שלו, בשינה ובמוות. נתאר את אשר עובר על האדם בין מוות ללידה מחדש.

נקודת השקפה נפוצה גורסת שהאדם אינו פעיל אחרי מותו אבל אין זה נכון. האדם פעיל מאוד אחרי מותו, ביצירה ובעבודה שהיא משמעותית מאוד בקוסמוס. נדבר גם על התגשמות חוזרת וקרמה, על הגורל באבולוציה של האדם וכיצד האנושות התפתחה בימים עברו ועל ההתפתחות בעתיד. יהיה זה מתפקידי היום לתת תיאור קצר של מבנה וטבע הישות האנושית.

עלינו להבין שטבע האדם נראה הרבה יותר מורכב לתפיסה רוחית מאשר לתפיסה החושית הרגילה החדורה באינטלקט ויכולה לראות רק חלק קטן של הטבע האנושי השלם. מנקודת המבט של האוקולטיזם, הגוף הפיסי כפי שאנו רואים אותו לפנינו, חדור למעשה ע”י הגוף האתרי והגוף האסטרלי. שלושת הגופים הללו מאוחדים ורק כאשר הגוף האתרי והגוף האסטרלי מורחקים יש לפנינו את הגוף הפיסי האמיתי של האדם. הגוף הפיסי הוא אותו מרכיב שיש לאדם במשותף עם כל הטבע הפיסי מסביבו, משותף עם המינרלים, צמחים ובעלי חיים. המבט הנכון היחידי על הגוף הפיסי הוא לומר שהוא דומה לממלכת המינרלים שמסביב לו. אבל עליכם להבין שהמרכיב הזה בישותו של האדם הוא זה שפחות מכל אפשר להבינו כנפרד מהקוסמוס. הכוחות הפועלים בתוך הגוף הפיסי זורמים לתוכו מהקוסמוס. חישבו על הקשת בענן. כדי שהקשת בענן תופיע, חייב להיות צירוף מיוחד של אור שמש וענני גשם. קשת בענן חייבת להופיע אם צירוף זה של קרני שמש וענני גשם קיים.

אם כן, הקשת בענן היא תוצאה, תופעה, המובאת לידי קיום מבחוץ! הגוף הפיסי גם הוא תופעה טהורה. עליכם לבקש בכל היקום הסובב אחר הכוחות האוחזים את הגוף הפיסי כיחידה אחת. אם כן, היכן אנו יכולים למצוא את הכוחות הגורמים לגוף הפיסי להופיע כפי שהוא? כאן אנו מובלים לתוך העולמות העליונים, משום שבעולם הפיסי אנו רואים את הגוף הפיסי כתופעה בלבד. הכוחות שיוצרים את התופעה הזו נמצאים בעולם רוחי גבוה מאד. אם כן, עלינו ללמוד משהו על עולמות הקיימים באמת; ממש כפי שהעולם הפיסי קיים.

כאשר האוקולטיזם מדבר על עולמות עליונים, הוא מתכוון לעולמות הקיימים סביבנו כל הזמן, רק שהחושים שבעזרתם נוכל להבחין בהם, חייבים להיפתח כפי שהעיניים חייבות להיפתח כדי לקלוט צבעים. כאשר חושים מסוימים של הנפש נפתחים, חושים השוכנים גבוה מאשר החושים הפיסיים, העולם שמסביבנו מתמלא בגילויים חדשים הידועים כעולם האסטרלי. תאוסופיה רוזנקרויצרית קוראת לעולם הזה העולם האימגינטיבי. אבל אימגינציה כאן מציינת משהו הרבה יותר ממשי מאשר בשימוש הרגיל של המילה. יש זרימה, גאות ושפל מתמידים של תמונות; הצבעים שבדרך כלל קשורים לאובייקטים, מעורבים במעברים אין ספור ושינויי צורה בתוך העולם האסטרלי. בתנועה שקשרה את עצמה עם הרוזנקרויצריזם, העולם הזה מכונה גם “עולם האלמנטים”. שלושה ביטויים אלה: העולם האימגינטיבי, העולם האסטרלי ועולם האלמנטים, ניתנים להחלפה.

עולם גבוה יותר נגלה לחושים גבוהים יותר, אלו הן “ההרמוניות של הספירות”. עולם גבוה יותר זה חודר לתוך העולם של התמונות והצבעים. הוא נקרא גם “רופה דוואכאן”, “דוואכאן תחתון”, או גם “העולם המנטלי”. בטרמינולוגיה הרוזנקרויצרית הוא ידוע כעולם של “ההרמוניות של הספירות”, או העולם של האינספירציה, משום שצליל או טון, הוא המדיום של האינספירציה כאשר החושים המתאימים נפתחים. בתנועה שקשרה עצמה עם הרוזנקרויצריזם, העולם הזה נקרא “עולם השמיים” (Heaven World). דוואכאן תחתון, רופה דוואכאן, דוואכאן, עולם האינספירציה, עולם השמיים – כל אלו זהים הם.

ושוב, עולם אחר נגלה בעזרת חושים גבוהים יותר, הידוע ברוזנקרויצריזם כעולם של אינטואיציה, אבל ל”אינטואיציה” כאן יש מציאות ממשית הרבה יותר מאשר מכילה המילה הזו בשימוש בחיי יום יום. אינטואיציה אמיתית היא “התמזגות בתוך” ישויות אחרות, כך שהן נעשות מוכרות לפני ולפנים. בתנועה שקשרה עצמה עם הרוזנקרויצריזם, העולם הזה של אינטואיציה נקרא “עולם הסיבות” (Vernunftweet). הוא נמצא כה הרחק מעל לעולם הרגיל, שהוא מטיל רק צללי דימויים לתוך עולמו של האדם. מושגים אינטלקטואליים הם צללי דימויים חיוורים וקלושים של הממשויות של עולם נעלה זה.

אם כן, בנוסף לעולם הפיסי, יש שלושה עולמות אחרים. מאחורי הכוחות אשר אוחזים את העולם הפיסי יחדיו, יש כוחות הנמצאים בעולם הגבוה ביותר, עולם האינטואיציה.

בהשוואה ל”כוחות הטבע” בעולם עליון זה, כל דבר שהפיזיקאים מגלים בעולם הפיסי, אינו אלא צללי דימויים חיוורים. עבור כל מושג שיש לכם, למשל, גביש או העין האנושית, תמצאו בעולם הגבוה ביותר ישות חיה. מושג בעולם הפיסי הוא צל דימוי של ישויות בעולם גבוה זה. כך, העולם הפיסי נבנה ע”י כוחות אשר מתגלים בצורתם האמיתית ברופה דוואכאן (דוואכאן עליון) – אם נשתמש בביטוי תאוסופי.

נוכל ליצור מושג ברור יותר אם נחשוב על ממלכת המינרלים מנקודת ראות זו.

לאדם יש תודעת אגו, תודעת “אני”. אנו אומרים שלמינרל אין תודעה, אבל זה נכון רק במישור הפיסי. בעולמות העליונים למינרל יש תודעה. לא תמצאו את האגו של עולם המינרלים בעולם האלמנטים! תודעת האגו של המינרל נמצאת בגבוה שבעולמות שעליהם דיברנו. כפי שלאצבע שלכם אין תודעה משל עצמה, משום שהתודעה שלה נמצאת ב”אני” שלכם, באגו שלכם, כך המינרל קשור לאגו שלו ע”י זרמים המוליכים לתוך הממלכה הגבוהה ביותר של הקיום העולמי. ציפורן של אצבע היא חלק של האורגניזם האנושי השלם; התודעה שלה היא ב”אני”. הציפורן שייכת לאורגניזם כפי שהמינרל שייך לעולם הרוחי הגבוה ביותר. יש רק “אני” אחד השייך לכל האורגניזם החי, והציפורן כמו המינרל, היא ההתגלות החיצונית ביותר של אשר התקשה בתוך החיים הללו. לגוף הפיסי האנושי יש את זה במשותף עם המינרלים: הגוף הפיסי, בה במידה שהוא פיסי טהור – יש לו תודעה השייכת לו בעולם הרוחי מעל. בה במידה שהישות האנושית היא בעלת תודעה פיסית טהורה (למרות שהיא אינה יודעת על כך) בה במידה יש לה גוף פיסי עם תודעה בעולם גבוה. המבנה שלה הוא כך שעובדים על הגוף הפיסי ממעל. מה שמעצב את הגוף הפיסי אינו תחת שליטתכם. כפי שה”אני”, האגו, מזיז את ידכם, כך גופכם הפיסי מופעל מעולם גבוה יותר ותודעת האגו השייכת לגוף הפיסי מפעילה את התהליכים הפיסיים של הגוף. המתקדש המגשים את ההתקדשות – לו לבדו יש שליטה כזו על גופו הפיסי ששום זרם לא יעבור דרך עצביו ללא ידיעתו! עד שאדם אינו מגיע לדרגה זו, הוא אינו יכול להיות אזרח של העולמות הרוחיים אשר שולטים ומכוונים את גופו הפיסי.

לאדם יש מרכיב שני, הגוף האתרי או גוף החיים, במשותף עם הצמחים והחיות. הוא נראה לרואה הרוחי ויש לו בערך אותה צורה כמו לגוף הפיסי. זהו גוף של כוחות. אם אתה יכול להרחיק במחשבתך את הגוף הפיסי, הגוף האתרי יישאר כגוף של כוחות, גוף החדור בזרמים של כוחות הבונים את הגוף הפיסי. הלב האנושי לא יכול היה ללבוש את צורתו הנוכחית אם לא היה בגוף האתרי לב אתרי: לב אתרי זה מכיל כוחות וזרמים מסוימים שהם הבנאים, הארכיטקטים, המעצבים של הלב הפיסי. שערו בנפשכם שיש לכם כד המכיל מים ואתם מקררים את המים עד שהם מתקשים ותצורות קרח מופיעות בהם. הקרח הוא מים. רק שהמים התקשו והצורות של גוש הקרח היו בתוך המים כקווים של כוחות.

כך נוצר הלב הפיסי מתוך הלב האתרי. זהו פשוט לב אתרי שהתקשה והזרמים של הכוחות בלב האתרי נתנו ללב הפיסי את צורתו. אם תרחיקו במחשבתכם את הגוף הפיסי תראו שהגוף האתרי, במיוחד בחלק העליון, כמעט זהה לגוף הפיסי. דמיון זה נמשך רק עד אמצע הגוף משום ששם יש הבדלים גדולים בתוך הגוף האתרי. תבינו שכך הם הדברים כאשר אומר לכם שהגוף האתרי בזכר הוא נקבי ובנקבה, זכרי. מבלי ידע זה הרבה דברים יישארו בלתי מובנים בחיי המעשה. הגוף האתרי מופיע בצורה של אור המתפשט לכל כוון אבל רק מעט מעבר לצורה של הגוף הפיסי. לישות האנושית יש את הגוף האתרי במשותף עם הצמחים. מה שנכון לגוף הפיסי נכון גם לגוף האתרי. הכוחות שאוחזים את הגוף האתרי יחדיו נמצאים בעולם האינספירציה, העולם של דוואכאן תחתון, עולם השמיים. כל הכוחות שאוחזים את הגוף האתרי יחדיו, נמצאים בדרגה אחת נמוך יותר מאלה שאוחזים את הגוף הפיסי יחדיו. תודעת האגו של הצמחים נמצאת לכן בעולם זה של אינספירציה, של הדוואכאן הנמוך, של ההרמוניות של הספירות. בעולם זה נמצאת גם תודעת האגו אשר חודרת וממלאת את הגוף האתרי האנושי וחיה בתוככם מבלי שתהיו מודעים לכך.

אנו מגיעים עכשיו למרכיב השלישי של ישות האדם. לגוף האסטרלי – “גוף הנפש” בטרמינולוגיה הרוזנקרויצרית. לאדם יש גוף אסטרלי במשותף עם בעלי החיים. הגוף האסטרלי הוא נושא הרגשות, שמחה וסבל, תענוג וכאב, אמוציות ותאוות. משאלות ותשוקות גם כן עוגנות בגוף האסטרלי. הגוף האסטרלי צריך להיות מאופיין בכך שיש בתוכו מה שקיים גם בעולם החיות. גם עולם החיות הוא בעל תודעה. הגוף האסטרלי של האדם וגם של החיה אחוז יחדיו ע”י כוחות הנמצאים בעולם האימגינטיבי או עולם ה”אלמנטים” בעגה הרוזנקרויצרית. הכוחות שאוחזים את הגוף האסטרלי יחדיו ונותנים לו את הצורה שיש לו, ניתן להבחין בהם בצורתם האמיתית בעולם האסטרלי. תודעת האגו של החיות נמצאת גם כן בעולם האסטרלי. אם במקרה של הישות האנושית אנו מדברים על נפש אינדיבידואלית, הרי במקרה של החיה אנו מדברים על נפש קבוצתית אשר נמצאת על המישור האסטרלי. איננו צריכים לחשוב כאן על החיה הבודדת החיה על המישור הפיסי, אלא על כל המין של החיות – כל האריות, כל הנמרים – יש להם אגו משותף, נפש קבוצתית הנמצאת על המישור האסטרלי. כך שהחיות יכולות להיות באמת מובנות רק כשאנו עוקבים אחריהן למעלה עד המישור האסטרלי. “חוטים מקשרים”, עולים למעלה מן האריות לדוגמא, ובמישור האסטרלי מתאחדים לנפש קבוצתית המשותפת לאריות האינדיבידואליים החיים על האדמה. כפי שלישות האנושית יש אגו אינדיבידואלי, כך בכל גוף אסטרלי חי משהו מן הנפש הקבוצתית. אגו חייתי זה שוכן בגוף האסטרלי האנושי והאדם נשאר תלוי באגו חייתי זה עד שהוא מפתח ראיה אסטרלית ונעשה חבר של ישויות אסטרליות, כאשר הנפשות הקבוצתיות של החיות פוגשות אותו על המישור האסטרלי, כפי שחיות אינדיבידואליות פוגשות בו כאן. בעולם האסטרלי יש ישויות אשר יכולות לבוא למטה רק ברסיסים אל המישור הפיסי בכך וכך מספר של חיות. כאשר החיים של חיות אלו באים לסופם הן מתאחדות בעולם האסטרלי עם שאר ישות אסטרלית זו. כל מין חיות הוא ישות על המישור האסטרלי, ישות שאפשר לשוחח איתה כפי שאפשר לשוחח עם אדם כאן על האדמה. למרות שאין דמיון מוחלט, הנפשות הקבוצתיות מאופיינות באופן נכון בחותם השני של האפוקליפסה, כאשר הן מחולקות לארבע מחלקות: אריה, עיט, שור ואדם (כלומר – אדם אשר עדיין לא ירד למישור הפיסי). ארבע חיות אפוקליפטיות אלו הן ארבע מחלקות של נפשות קבוצתיות, השוכנות בעולם האסטרלי לצדו של האדם עם הנפש האינדיבידואלית שלו.

ועכשיו נחשוב על מה שיש לאדם ולא עוד במשותף עם העולם הסובב אותו: נחשוב על ה”אני”, האגו. בזכות המרכיב הרביעי של ישותו, האדם הוא כתר הבריאה הפיסית. יש לו תודעה על המישור הפיסי. למינרל יש תודעה בעולם דוואכאן עליון, לצמח תודעה בדוואכאן תחתון, לחיה תודעה במישור האסטרלי ותודעת האגו של האדם היא במישור הפיסי. ב”אני” שלו יש לאדם משהו שאף ישות אחרת או מרכז תודעה יכול לחדור.

כך יש לנו את האדם בעל ארבעת המרכיבים: אדם פיסי, אדם אתרי, אדם אסטרלי, אגו או “אני”.

עדיין אין זה מכיל את כל טבע האדם. לאדם היו כבר ארבעת המרכיבים הללו בהתגשמות הראשונה שלו על פני האדמה וכשעבר דרך התגשמויות חוזרות ונשנות, התרחשה התפתחות גבוהה יותר. הוא עבד מתוך האגו על שלושת המרכיבים האחרים. בעבר הרחוק, במשך ההתגשמות הראשונה שלו על האדמה, האדם היה לחלוטין תחת השפעה של כל רגש ותשוקה; אמת, היה לו גם אגו, אבל הוא התנהג כמו חיה. אם נשווה אדם פראי זה עם אידיאליסט נעלה, ההבדל מונח בעובדה שהראשון עדיין לא עבד עם האגו שלו על גופו האסטרלי.

השלב הבא באבולוציה הוא שהאדם יעבוד על גופו האסטרלי. התוצאה של עבודה כזו היא שחלקים יסודיים מסוימים של גופו האסטרלי מובאים תחת שליטתו. הארופאי הממוצע מרשה לעצמו ללכת אחרי דחפים מסוימים ומונע עצמו מלהיכנע לאחרים. כל החלקים של הגוף האסטרלי שהאדם הצליח להביא תחת שליטת האגו אנו מכנים רוח-העצמות (MANAS). מאנאס הוא המוצר של שינוי הצורה של הגוף האסטרלי ע”י האגו. ביסודו, רוח-העצמות (SPIRIT SELF) זהה לגוף האסטרלי. השוני הוא במה שהיה במקורו בתוך הגוף האסטרלי אבל שינה צורה לתוך רוח-העצמות.

האדם התפתח קדימה ורכש את היכולת לעבוד לא רק על הגוף האסטרלי, אלא גם לעבוד מן האגו על הגוף האתרי. הבה ונבהיר את ההבדל בין עבודה על הגוף האסטרלי ועבודה על הגוף האתרי. נחשוב על מה שאנו יודעים בגיל שמונה, ומה שאנו לומדים מאז. ללא ספק למדנו הרבה. כל אחד מאתנו ספג ועיכל מספר עצום של מושגים ורעיונות אשר גרמו לו שלא ללכת אחרי רגשותיו ותאוותיו באופן עיוור. אבל אם מישהו זוכר שהיה לו מזג אלים כילד ועכשיו חושב עד כמה המזג האלים הזה נכבש, הוא ימצא שהוא עדיין נוטה להתפרץ החוצה. ושוב נדיר הדבר שאדם שהיה לו פעם זכרון רע, מצליח באופן יסודי לשפר אותו או לחזק אותו; או מישהו מצליח להיפטר מחולשה של מצפונו. לעיתים קרובות אני משווה את השינויים שאדם עושה בקשר לטמפרמנט שלו וכדומה, עם ההתקדמות האיטית של מחוגי השעות. התכונה היסודית של תלמיד ההתקדשות היא: למידה נחשבת כהכנה בלבד. הרבה יותר נעשה עבור ההתקדשות כאשר הטמפרמנט עצמו עובר שינוי. אם זכרון חלש משתנה לחזק, אם אלימות משתנה לעדינות, טבע מלנכולי משתנה לשליו ובהיר, יותר מושג כאן מאשר רכישה של לימוד רב. כאן מונח המקור של כוחות אוקולטיים פנימיים, כי זה מציין שהאגו עובד על הגוף האתרי ולא רק על הגוף האסטרלי.

כל עוד הן מבטאות עצמן, נמצאות התכונות הללו בגוף האסטרלי. אבל אם הן צריכות להשתנות, זה חייב להתרחש בגוף האתרי. מה שהאגו שינה בגוף האתרי מצוי באדם כרוח-החיים (SPIRIT LIFE) ונקרא בודהי (BUDHI). מעצם טבעו הבודהי הוא לא אחר מאשר חלק של הגוף האתרי אשר השתנה ע”י האגו.

כאשר האגו נעשה כה חזק שהוא מסוגל לשנות לא רק את הגוף האתרי, אלא גם את הגוף הפיסי – המרכיב הסמיך והקשה ביותר באדם והכוחות אשר מתפשטים עד לגבוה שבכל העולמות – אנו אומרים שהאדם מפתח את המרכיב הגבוה ביותר של ישותו: אדם-הרוח (MAN SPIRIT) או אטמה (ATMA). הכוחות עבור שינויו של הגוף הפיסי נמצאים בעולם הגבוה מכל. השינוי של הגוף הפיסי מתחיל עם השינוי בתהליך הנשימה, משום שאטמה זה אטמן – נשימה. שינוי זה גורם שינויים במבנה הדם אשר עובד על הגוף הפיסי: האדם מתפקד כאן בגבוה שבעולמות.

תהליך של השתנות יכול להתרחש בשתי דרכים וכדי להיות מדויקים, עלינו לדבר על שינוי מודע ובלתי מודע. במציאות, כל ארופאי – מתוך האגו שלו, משנה באופן בלתי מודע את המרכיבים הנמוכים של ישותו. בתקופה הנוכחית של האבולוציה הוא עובד באופן מודע רק על ההתפתחות של רוח-העצמות MANAS)), והוא חייב להיות מתקדש אם הוא לומד לעבוד באופן מודע על שינוי גופו האתרי.

כך, אפילו לאדם הפרימיטיבי ביותר בשלב המוקדם ביותר של האבולוציה היו שלושת המרכיבים המקוריים וביניהם האגו. אז החל תהליך השינוי. במשך תקופות ארוכות הוא התקדם באופן בלתי מודע: האנושות מתחילה עכשיו לשנות באופן מודע את הגוף האסטרלי. המתקדשים משנים עכשיו באופן מודע את גופם האתרי ובעתיד כל בני האדם ישנו באופן מודע את גופם האתרי וגופם הפיסי.

שלושת המרכיבים הקדומים של טבע האדם הם: גוף פיסי, גוף אתרי, גוף אסטרלי ואז ה”אני”, האגו. האגו שינה בראשונה את שלושת המרכיבים הקדומים. התהליך אשר גרם למאנאס, בודהי ואטמה (רוח-העצמות, רוח-החיים ואדם-הרוח) להופיע באופן בלתי מודע כנבטי התגשמויות של ישויות, שוכן בעבר עבור האנושות של ימינו אלה.

התאוסופיה הרוזנקרויצרית עושה את ההבחנות הבאות: נפש-התחושה, הנפש-השכלית ונפש-התודעה (הנפש-הרוחית). התהליך המודע של שינוי עלה לאור היום בפעם הראשונה בנפש-התודעה. כאן האגו מתחיל לעבוד באופן מודע על השינוי. רוח-העצמות מתפתחת בנפש-התודעה, רוח-החיים בנפש-השכלית, אדם-הרוח בנפש-התחושה. כך בסך הכל יש לנו תשעה מרכיבים של טבע האדם.

כפי שנראה, שניים מן המרכיבים הללו – נפש-התחושה וגוף-הנפש חודרים אחד לתוך השני כמו חרב לנדן: נפש-התחושה בתוך גוף-הנפש (הגוף האסטרלי), כך שהם מופיעים כאחד. כך הדבר גם עם רוח-העצמות ונפש-התודעה. תשעת המרכיבים מצטמצמים אם כן לשבעה:

1. גוף פיסי

2. גוף אתרי (או גוף החיים)

3. גוף אסטרלי שבתוכו נפש-התחושה

4. אגו

מרכיבים גבוהים:

  1. רוח-העצמות (מאנאס) ביחד עם נפש-התודעה

(או נפש-רוחית)

6. רוח-החיים (בודהי)

7. אדם-הרוח (אטמה)

כזה הוא המבנה הפנימי של טבע האדם שלמעשה יש לו תשעה מרכיבים ומתוכם שני זוגות חופפים. לכן השיטה הרוזנקרויצרית מדברת על שלוש פעמים שלושה מרכיבים = תשע; המצטמצמים לשבעה. עלינו להכיר את התשעה שבתוך השבעה, אחרת נשיג רק מושגים תאורטיים. המעבר מתאוריה למציאות יכול להיעשות רק ע”י לימוד של תמצית טבע האדם.

9. אדם-הרוח

8. רוח-החיים רוח

7. רוח-העצמות

6. נפש-התודעה

5. הנפש-השכלית נפש

4. נפש-התחושה

3. הגוף האסטרלי

2. הגוף האתרי גוף

1. הגוף הפיסי

ה”אני” מאיר את הנפש ואז מתחיל לעבוד על הגופים. הרמזים שניתנו היום יהיו למורי דרך עבורנו מחר, כאשר נלמד את האדם בשנתו, בתודעת העירות ובמוות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *