הקדמה לספר: שיחות על ציור עם רודולף שטיינר, זיכרונות של חמישה חלוצים של אימפולס האמנות החדשה

הקדמה לספר: שיחות על ציור עם רודולף שטיינר, זיכרונות של חמישה חלוצים של אימפולס האמנות החדשה

הקדמה לספר

שיחות על ציור עם רודולף שטיינר, זיכרונות של חמישה חלוצים של אימפולס האמנות החדשה

מאת: פיטר סטבינג

מתרגם: אלמוני

תיקונים: דניאל  זהבי

ניתן להשיג את הספר באנגלית בהוצאת Steiner Books

Conversations about Painting with Rudolf Steiner

Recollections of Five Pioneers of the New Art Impulse

Translated and Edited by Peter Stebbing

www.steinerbooks.org

“המטרה העיקרית של ספר זה היא לקדם את ההבנה וההערכה לאימפולס הציור של רודולף שטיינר. הוא לא נמסר לעולם בצורה מופשטת, אלא עלה כתוצאה משאלות ובקשות ממשיות שהופנו לרודולף שטיינר על‑ידי קבוצה מגוונת של אמנים בתחילת המאה העשרים.

כל אחת מחמש הנשים המובאות כאן, תורמת היבט חיוני ואפשר להתייחס אליהן בין האמנים החשובים ביותר שעבדו עם רודולף שטיינר. הבנה מעשית של ההיקף כולו של אימפולס הציור של רודולף שטיינר מושגת באופן הטוב ביותר על‑ידי התבוננות בדרך בה חמש חלוצות אלה של התנועה האנתרופוסופית מבטאות את כוונתו המקורית. יחד, הן מוסרות רושם של אימפולס הציור החדש בגדולתו האמיתית. במובן זה, ערכו של ספר זה הוא בחשיבותו כמסמך היסטורי.

ללא תובנה הולמת של מה שרודולף שטיינר התכוון לו במקור, נראה כמעט בלתי‑אפשרי שתרומות מאוחרות יותר לעיבוד והמשך הפיתוח של אימפולס האמנות של רודולף שטיינר, יקבלו הכרה. מטרה אחת של ספר זה היא להניח יסוד להבנה עתידית של כיוון חדש זה באמנות.”

ציטוט מאת רודולף שטיינר, המופיע בספר:

“ציור לא‑תיאורי מהווה מחאה נגד הנטורליזם, אבל במובן הצר של הדברים, זה אבסורד. כאשר אדם חודר באמת אל תוך עולם הצבע, הוא פוגש ישויות. איננו צריכים לחפש תחילה אחר אריה בעולם הפיסי; אנו מגלים את האבטיפוס שלו בתחום שבו צבעים משפיעים את השפעתם.

האימפרסיוניסטים אמרו את דברם בהיסטוריה של האמנות. במונחים של צבע, הם יצרו משהו חדש, אלא שזה לא היה מספיק: הם הוציאו את הישות האנושית וכך כיוון זה באמנות לא היה יכול להמשיך ולהתפתח, והיה צריך להתפרק ולהסתיים בלא‑כלום. האקספרסיוניסטים מסתמכים אך ורק על עצמם; הם נפטרים מהעולם ובדרך זו הופכים לבסוף חסרי‑מקוריות לגמרי, מופשטים לגמרי. בסופו של דבר, הם מסוגלים לצייר רק קווים וצורות גיאומטריות. הם מגיעים בתוך עצמם לתחום שבו המתמטיקה שוכנת… האקספרסיוניסטים רוכשים לעיתים תובנה על מה שהוא רוחי; אבל מדובר בקטעים‑רסיסים בלבד, של רגעים. ברם, ברגע אחד, אין שום דבר אמנותי.

סגנון אנתרופוסופי שוכן בדיוק באמצע בין שני הכיוונים האלה.”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *