הקדמה לספר דבורים

הקדמה לספר דבורים

הקדמה לספר

דבורים

 

רודולף שטיינר

דורנאך, 3 בפברואר 1923  GA348  תרגום חלקי של ההרצאה

 תרגם מגרמנית ותרם לארכיב: אלישע אבשלום

 

לספר דבורים המכיל 9 הרצאות בנושא (הוצאת תלתן): ראו כאן

 

בוקר טוב רבותי. האם חשבתם על שאלות כלשהן שברצונכם לשאול, מאז פגישתנו האחרונה?

נשאלת שאלה על ההבדל בין דבורים לצרעות.

ד”ר שטיינר: בשאלה זו מסב השואל, שהינו מומחה לדבורים, את תשומת הלב להבדל בין חייהן של הדבורים לחיי הצרעות. יש הרבה מן הדומה כאן, ולאחרונה תיארתי לכם את חיי הצרעות. חיי הדבורים דומות בהרבה לכך, אבל מצד שני מתקיימים בכוורת חיים מיוחדים ומעניינים מאד. כיצד עלינו להתייחס לכך?

החיים בכוורת מבוססים על חכמה יוצאת דופן העומדת מאחוריהם. כל מי שמתבונן בחיים בכוורת יאמר זאת. כמובן שאינכם יכולים לומר שהדבורים מחזיקות בידע או במדע כפי שמחזיקים בו בני האדם; פשוט אין ברשותן מוח כפי שיש ברשותנו. הן אינן יכולות לקלוט לגופן הבנה כללית של הדברים בעולם זה. אך להשפעה קוסמית יש אפקט עצום על הכוורת. תוכלו לרכוש הבנה נכונה ואמיתית של החיים בכוורת אם תפנימו את העובדה שכל דבר בסביבה המקיפה את האדמה בכל הכיוונים, יש לו השפעה חזקה באורח יוצא דופן על מה שקורה בכוורת. החיים בכוורת, הרבה יותר מבנמלים וצרעות, מבוססים על שיתוף פעולה ועבודה מוצלחים עם הדבורים האחרות בכוורת. אם תנסו לדמות כיצד מתרחש הדבר, אזי לאחר התבוננות קפדנית, תסיקו את המסקנה שלהלן: לדבורים יש חיים שבהם מודחק מאד האלמנט אשר בבעלי חיים אחרים בא לידי ביטוי בחיי המין שלהם. אצל הדבורים אלמנט זה מודחק מאד.

רואים אתם, אצל הדבורים המצב הוא תמיד כזה, שרק מעט מאד נקבות נבחרות, המלכות, דואגות להתרבות המין. אצל כל השאר חיי המין פחות או יותר מודחקים, אך בחיי המין הללו קיים אלמנט אחר – חיי אהבה – שהינו מעל לכל עניין שמעורבת בו הנפש. רק כאשר האלמנט הנפשי פועל באיברים מסוימים של הגוף, הופכים איברים אלו לגילויים ולביטוי של חיי אהבה. מאחר שחיי אהבה אלו נעצרים אצל כל הדבורים מלבד מלכה יחידה, חיי המין של הכוורת מותמרים לכל אותה פעילות שמפתחות הדבורים בינן לבין עצמן. זוהי הסיבה שהזקנים החכמים של פעם “ידעו” על כך בדרך שונה מאד מהאופן שבו אנו יודעים דברים כיום; הם ידעו שהפעילות המופלאה של הכוורת מצביעה על מצב חיי האהבה של הדבורים, חיי האהבה שאותם אנשים קישרו במחשבתם עם פלנטת ונוס.

על כך נוכל לומר את הדברים הבאים. אם תנסו לתאר מצד אחד צרעות ונמלים בהקשר זה, יש לראותן כבעלי חיים המוציאים עצמם יותר מהשפעת פלנטת ונוס. הדבורים, מצד שני, פתוחות לחלוטין להשפעה זו ומפתחות את אותם חיי אהבה בכל מושבת הדבורים. זוהי צורת חיים חכמה מאד, שכן תוכלו לתאר לעצמכם כמה חכמה היא צריכה להיות. אמרתי לכם מספר דברים על צורת ההתרבות שלהן. קיימת בה חכמה בלתי מודעת, חכמה שהן מפתחות בפעילויותיהן הניתנות לצפייה. מה שאנו חווים בתוך עצמנו רק בזמן שבו לבנו מפתח אהבה, הוא אותו דבר עצמו שנוכח כסובסטנציה בכל הכוורת. כל הכוורת מושרית בחיים המבוססים על אהבה. הדבורים מבטאות אהבה בדרכים רבות, וכך מתפתחת אהבה זו בכוורת כולה. תתחילו להבין את חיי הדבורים ברגע בו ברורה לכם העובדה שהדבורה חיה כאילו היתה נמצאת באטמוספירה המושרית לגמרי באהבה.

אך הדבר שממנו נשכרת הדבורה במידה הגדולה ביותר הוא, שהיא שואבת את הסובסטנציה שלה מאותם חלקים בצמח המשולבים בחיי האהבה של הצמח. הדבורה יונקת את מזונה, אותו היא הופכת לדבש, מאותם חלקים בצמח הרוויים בחיי אהבה. והדבורה – אם נשתמש בביטוי זה – מביאה חיי אהבה מן הפרחים אל הכוורת. תגיעו איפוא למסקנה שעליכם ללמוד את חיי הדבורים מנקודת המבט של הנפש.

זה פחות נכון לגבי נמלים וצרעות. אם תלמדו כיצד הם חיים, תראו שהן לא כמו הדבורים, מבחינה זו שהן עוסקות יותר בהתנהגות מינית. הדבורים, עם היוצא מן הכלל של המלכה, הן יצורים שהיו אומרים, אם אתבטא כך: “כאינדיבידואלים עלינו לוותר על כל חיי מין, ובכך אנו הופכות כל אחת מאתנו לתומכת בחיי האהבה של הכוורת.” הן באמת נושאות אל הכוורת את מה שחי בפרחים. אם תתחילו לחשוב על כל זה בצורה הנכונה, תגלו את כל סוד הכוורת. האלמנט החי של אהבה משגשגת וגרעינית זו המתפשטת על פני הפרחים נמצא גם בדבש שמייצרות הדבורים.

תוכלו ללמוד עוד על נושא זה באמצעות אכילת הדבש. מה עושות הדבורים? …הדבש יוצר שמחה חושנית, לכל היותר, על הלשון. ברגע בו אתם אוכלים דבש הוא יוצר את הקשר הנכון בין האלמנטים של האויר והנוזל באדם. אין דבר טוב יותר לאדם מלהוסיף מעט דבש בכמות הנאותה למזונו. בדרך מופלאה ביותר דואגות הדבורים לכך שנלמד לעבוד על האיברים הפנימיים באמצעות אלמנט נפשי זה. באמצעות הדבש מחזירה מושבת הדבורים לבני האדם את מידת המאמץ שהנפש זקוקה לו כדי להוציא אותו בגופם… בכל עת שמישהו מוסיף דבש למזונו, הוא רוצה להכין את האלמנט הנפשי לעבודה נכונה על גופו, לנשימה, כביכול. זוהי הסיבה שהדבוראות יכולה להיות לעזר רב לתרבות האנושית; היא מחזקת את בני האדם.

רואים אתם, אם תחשבו על כך שהדבורים מושפעות במידה הרבה ביותר בידי כוחות קוסמיים, תיווכחו גם שהן מספקות קיצור דרך לבני האדם כדי לקבל אל ישותם את הנכון והנדרש. כל דבר שהינו חי יתפקד באורח הנכון אם יורכב בדרך הנכונה. כל מי שמסתכל על הכוורת יוכל לומר הלכה למעשה במצב נפש נעלה: “אם הקוסמוס כולו יבצע קיצור דרך זה באופן בו עושה זאת הכוורת, הוא יוכל למצוא את דרכו אל בני האדם ולעזור להם להיות מאוזנים ברוח ובגוף.”

באופן זה תגיעו אל הנקודה של הרחבת החכמה אודות הטבע והאדם כך שתכלול ידע אמיתי של הקוסמוס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *