העולם האסטרלי – 01

העולם האסטרלי – 01

העולם האסטרלי

רודולף שטיינר

GA 107

שלוש הרצאות מאת רודולף שטיינר שניתנו בברלין, באוקטובר 1908. (ההרצאה הראשונה, השנייה והרביעית מתוך סדרה של 19 הרצאות שפורסמו בגרמנית תחת הכותרת Geisteswissenschaftliche Menschenkunde (“ידע האדם במדע הרוח”)

תרגום מאנגלית תוך השוואה עם המקור בגרמנית: מרים פטרי

תיקונים: דניאל זהבי, דליה דיימל

ההרצאה מופיעה בספר שיצא בהוצאת חירות: ראו כאן

הרצאה מספר 1

ברלין, 19 לאוקטובר 1909

אנחנו מתאספים כבר מספר שנים בכל חורף בקבוצה הקטנה שלכם כדי לחקור אמיתות אנתרופוסופיות. מסיבות שאולי נדון בהם באסיפה הכללית הבאה, זה זמן טוב להתבונן בחיים האנתרופוסופיים שלנו בשנים שעברו. במובן מסוים, מספר חברים בקבוצה יצרו מעין גרעין למפגשים אלה. הם הצטרפו אלינו לפני כשש או שבע שנים והביאו איתם מתקופות קודמות את האמונה הרוחנית הבסיסית שלהם, וכך בנו את הגרעין שסביבו יכלו להתגבש אחרים שעדיין חיפשו דרך. במהלך שנים אלו, לא רק שמספר הפגישות שלנו הלך וגדל, וזה מלמד משהו, אלא גם בכיוון אחר, ובעזרת הכוחות הרוחיים שתמיד נוכחים כאשר נעשית העבודה של מדע הרוח במובן הנכון, הצלחנו לדבוק בעבודה שלנו בשיטתיות פנימית מסוימת.

זיכרו איך התחלנו כחוג מצומצם לפני שש או שבע שנים, ואיך לאט ובהדרגה, גם מבחינת התכנים הפנימיים, יצרנו את היסודות שעליהם אנו עומדים היום. התחלנו לבנות קודם כול תשתית בעזרת המושגים הבסיסיים הפשוטים ביותר של מדע הרוח, ובהדרגה הגענו בחורף שעבר – לפחות בפגישות הקבוצה שלנו – לנקודה בה התאפשר לנו לדבר על עובדות הקשורות להיבטים השונים של העולמות העליונים, כמו שאנשים מדברים על אירועים וחוויות בעולם הפיזי הרגיל. למדנו על הישויות הרוחיות השונות ועל העולמות, שבהשוואה לעולם החושי שלנו הם על-חושיים. ולא רק שהחדרנו שיטה פנימית לעבודת הקבוצה, אלא גם קיימנו שני קורסים בחורף שעבר, ואיפשרנו לאלה שהצטרפו בהדרגה לגרעין למצוא חיבור ללימודים שלנו.

אלה מכם שזוכרים את ההתחלות של הקבוצה הנוכחית שלנו, יוכלו להיזכר גם בכמה מכשולים וקשיים בעבודה זו. ויש ביניכם שהבינו דרך כל הקשיים האלה, מה המשמעות של מה שאנו מתארים כעבודה מדעית רוחית. אפשר לומר שכל מי שנשאר נאמן, נחוש וסבלני, ראה, במוקדם או במאוחר, את התוצאות של הנאמנות והנחישות הזו. בסופו של דבר הגענו לנקודה בה אנו מדברים על העולמות העליונים כמו על משהו מובן מאליו, ואלה שהצטרפו בנפשם לפגישות הקבוצה שלנו הגיעו במהלך הזמן לבגרות אנתרופוסופית מסוימת. בגרות זו אינה מתבטאת בתיאוריות או במושגים, אלא בהלך נפש פנימי שאותו האדם רוכש במשך הזמן. אדם שמפנים בנפשו לאורך תקופה מסוימת את מה שמדע הרוח יכול לתת ירגיש בהדרגה שהוא יכול לשמוע כמו ששומעים עובדות פיזיות ברורות מאליהן דברים שקודם היו משפיעים עליו באופן שונה לגמרי.

אם כן, בהרצאה ראשונה זו נתחיל מייד לדבר על תחום מסוים בעולמות העליונים שיוביל אותנו להבנה עמוקה יותר של אופיו ואישיותו של האדם. כי בסופו של דבר, מה המטרה של כל הלימודים שלנו אודות העולמות העליונים? כאשר אנו מדברים על העולם האסטרלי, על העולם של הדווכאן, באיזה מובן מדברים עליהם אנחנו כבני אדם השייכים לעולם הפיזי? אנחנו לא מדברים על העולמות העליונים האלה מתוך תודעה האומרת שהם זרים לנו ואינם עומדים בקשר עם העולם הפיזי, אלא אנו מודעים לכך שהעולמות העליונים נמצאים בכל מקום כאן סביבנו, שאנו חיים בהם, והם מקרינים לתוך העולם הפיזי שלנו, ושבעולמות עליונים אלה נמצאים הסיבות והיסודות לתופעות שמתרחשות מול עינינו הפיזיות, מול החושים הפיזיים שלנו. אנו לומדים להכיר את החיים סביבנו, כך אנו לומדים להכיר את בני האדם ואת אירועי הטבע רק כאשר אנו מתבוננים במה שבלתי נראה, אך מתגלה בתופעות שכן ניתן לראות אותן. כלומר, אנו מתבוננים במה ששייך לעולמות אחרים, כדי שנוכל להבין את המקומות בהם עולמות אלה פועלים בעולם הפיזי שלנו. אנו יכולים להבין באופן ברור תופעות נורמליות וחריגות בחיים הפיזיים הרגילים רק כאשר אנו לומדים להכיר את חיי הרוח הנמצאים מאחוריהן, את חיי הרוח שהם הרבה יותר עשירים ונרחבים מאשר העולם הפיזי, שמהווה רק חלק קטן מהם. האדם עומד – וחייב לעמוד בכל חקירה במדע הרוח – בנקודת המרכז. אם מבינים את טבע האדם, משמעות הדבר היא להבין חלק גדול מן העולם. אך קשה להבין את טבע האדם, ואנו נוכל לרכוש פיסה קטנה של הבנה אם נדבר היום רק על כמה עובדות – כי יש אינספור עובדות – שקשורות למה שנקרא העולם האסטרלי. כפי שאתם יודעים, התכנים של נפש האדם הם עשירים ומגוונים ביותר. היום אנו רוצים להזכיר חלק מתכני נפש אלה. נתחיל במבט על מאפיינים מסוימים של הנפש.

אנו חיים בחיי הנפש שלנו ברגשות וחוויות, במחשבות ומושגים, ברעיונות ואימפולסי רצון מגוונים ביותר. כל אלה זורמים בחיי הנפש שלנו מהבוקר עד הערב. אם אנו מתבוננים באדם בצורה שטחית, חיי הנפש האלה נראים, ובצדק, כמשהו עצמאי הסגור בתוך עצמו. שימו לב איך חייכם זורמים ביחד עם המחשבות הראשונות שעולות בכם בבוקר, החוויות הראשונות שעוברות דרך הנפש, אימפולסי הרצון הראשונים שיוצאים מתוככם; ושימו לב איך עד הערב, כאשר התודעה שוקעת בשינה, מחשבה רצה אחרי מחשבה, רגש מתחבר לרגש, אימפולס רצון בא אחרי אימפולס רצון. כל זה נראה כמו זרם בלתי פוסק. כאשר מתבוננים בדבר יותר לעומק, אין זה למעשה רק זרם בלתי פוסק, אלא דרך המחשבות, הרגשות והתפיסות שלנו, אנחנו עומדים בקשר מתמיד – באופן לא מודע לחלוטין מבחינת רוב בני האדם – עם העולמות העליונים. היום נתבונן בקשר הזה שיש לנו עם העולם האסטרלי.

כאשר אנו חווים רגש כלשהו, כאשר עוברת בנפשנו שמחה או אימה, בהתחלה זה מהווה אירוע בחיי הנפש שלנו. אך זה יותר מכך. כשמישהו יכול לבחון זאת בראייה רוחית, הוא רואה שברגע של השמחה או האימה יוצא מהנפש משהו כמו זרם, כמו זרם זוהר, שנכנס אל העולם האסטרלי. אך הוא איננו יוצא סתם, ללא כיוון, אלא עושה את דרכו אל ישות מהעולם האסטרלי, כך שברגע שנדלקת בתוכנו חוויה, אנו נכנסים לקשר עם ישות מהעולם האסטרלי. נניח שעולה מחשבה כלשהי בנפשנו, כמו למשל מחשבה על טבעו של שולחן. כאשר המחשבה עוברת דרך נפשנו, הרואה הרוחי יכול לראות איך יוצא ממנה זרם לכיוון ישות מהעולם האסטרלי. וכך זה קורה עם כל מחשבה, כל מושג, כל רגש, כל חוויה. מכל זרימת החיים שנוהרת מתוך הנפש, יוצאים כל הזמן זרמים לכיוון הישויות המגוונות ביותר בעולם האסטרלי. תהיה זו טעות לחשוב שכל הזרמים מגיעים לישות אחת בלבד בעולם האסטרלי. אין זה קורה כך. אלא מכל מחשבה, מכל חוויה ומכל רגש יוצאים זרמים מכל מיני סוגים, והם הולכים לישויות מכל מיני סוגים בעולם האסטרלי. תכונה שמאפיינת את התופעה הזאת היא שכאינדיבידואלים, אנו בקשר לא רק עם ישות אחת כזו, אלא אנחנו טווים את החוטים המגוונים ביותר לכיוון הישויות המגוונות ביותר בעולם האסטרלי. העולם האסטרלי מאוכלס במספר גדול של ישויות, בדיוק כמו העולם הפיזי, והישויות האלו נמצאות איתנו בכל מיני סוגים של קשרים. אך אם אנו רוצים להבין את כל המורכבות של עובדה זו, עלינו לקחת בחשבון עוד היבט.

נניח ששני אנשים רואים הבזק של ברק, וחווים את אותה התחושה בדיוק. אז מכל אחד מהם יצא זרם, אך שני הזרמים ילכו כעת לאותה הישות בעולם האסטרלי. אם כן, נוכל לומר שישנה ישות, ישות אחת השוכנת בעולם האסטרלי, ששני האנשים מהעולם הפיזי נכנסו לקשר איתה. ויכול לקרות שלא רק אדם אחד, אלא 50, 100 או 1000 בני אדם, שחווים את אותה התחושה, שולחים זרמים לישות אחת ויחידה בעולם האסטרלי. בכך ש-1000 האנשים האלה מסכימים לגבי נקודה אחת, הם עומדים בקשר עם אותה הישות מהעולם האסטרלי. אך תחשבו איזה תחושות, מחשבות, ורגשות מגוונים נושאים בתוכם אנשים אלה, שבמקרה אחד מסוים חווים תחושה זהה! דרך המחשבות, התחושות, והרגשות המגוונים ביותר, הם עומדים בקשר עם ישויות שונות בעולם האסטרלי, ובאופן זה החוטים המגוונים ביותר עוברים ומקשרים בין העולם האסטרלי לעולם הפיזי.

אפשר להבחין בסוגים שונים של ישויות בעולם האסטרלי. יהיה יותר קל לקבל מושג על סוגים אלה אם ניתן דוגמה. ניקח מספר גדול של אנשים מהעולם האירופאי, וניקח מתכני הנפש של אנשים אלה את רעיון הצדק, את מושג הצדק. פרט למושג זה, האנשים האלה עברו בחייהם חוויות מגוונות ביותר, ודרכן הם עומדים בקשר באופן מורכב ביותר עם ישויות שונות בעולם האסטרלי. אבל מאחר שאנשים אלה חושבים באופן דומה על רעיון הצדק, הם כולם נמצאים בקשר עם אותה הישות בעולם האסטרלי. אנו יכולים לראות ישות זו כמרכז, כנקודת אמצע, שממנה יוצאים קרניים לכל האנשים שנמצאים בקשר איתה. כל פעם שעולה בהם המושג של צדק, הם מחוברים לישות זו. כמו שבני האדם בנויים מבשר ודם, כך ישות זו בנויה ממושג הצדק: היא חיה בו. כך קיימת ישות אסטרלית הקשורה למושגים של אומץ, רצון טוב, גבורה, נקמה, וכו’. בעולם האסטרלי קיימות ישויות לתכונות האנושיות שלנו, לתכני הנפש שלנו. וכך נפרשת מעין רשת אסטרלית על מספר גדול של אנשים. כולנו שמחזיקים באותו הרעיון של צדק, למשל, מוטמעים בגוף של ישות אסטרלית שניתן לכנות אותה “ישות הצדק”. אם לכולנו יש מושג זהה לגבי האומץ, הגבורה וכדומה, אנו בקשר עם אותה הישות, שהסובסטנציה שלה היא צדק, אומץ או גבורה. כך, בכל אדם קיים מעין אוסף של זרמים, וניתן לראות שמכל הצדדים הישויות האסטרליות שולחות זרמים לגופו. אנחנו כולנו מפגש של זרמים, הנובעים מהעולם האסטרלי.

כעת נוכל להראות בצורה יותר ספציפית במהלך הרצאות החורף האלה איך האדם מרכז את הזרמים האלה בתוך עצמו סביב מרכז-האני שלו, כאשר כל אדם אינדיבידואלי הוא מפגש של זרמים שונים ומגוונים ביותר. הדבר החשוב ביותר עבור חיי הנפש שלנו הוא שנחזיק את כל הזרמים הללו ביחד בנקודת מרכז, שנמצאת בתוך המודעות העצמית שלנו. מודעות עצמית זו כל כך חשובה, מפני שהיא חייבת לפעול בישותנו הפנימית כמו שליט, האוסף את הזרמים השונים שזורמים אלינו מכל צד, ומאחד אותם בעצמו. כי ברגע בו המודעות העצמית הייתה נחלשת ומוותרת על שליטה זו, יכול היה לקרות שהאדם יפסיק להרגיש את עצמו כאחדות, שכל המושגים השונים של אומץ, גבורה, וכו’ יתפוררו. האדם כבר לא יהיה מודע לעצמו כאחדות, אלא ירגיש כאילו שהוא מתפרק ומתחלק לכל הזרמים השונים. יש אפשרות – וכאן אנו רואים איך אנו יכולים ללמוד להבין את עולם הרוח דרך ידע של העובדות הנכונות והאמיתיות – יש אפשרות שהאדם יאבד את השליטה המכוונת את מה שזורם לתוכו. כאדם אינדיבידואלי, יש לך מאחוריך חיים מסוימים, חווית דברים רבים, יש לך מספר אידיאלים מאז שהיית צעיר, שהלכו והתפתחו בנפשך. כל אידיאל כזה יכול להיות שונה מהאחרים. יש לך אידיאל של אומץ, גבורה, רצון טוב וכדומה. כך יכולים להגיע אליך זרמים מישויות אסטרליות מגוונות ביותר.

האדם יכול להגיע לקשר עם מגוון כל כך רחב של ישויות אסטרליות גם בדרך אחרת. נניח שבמהלך חייו היו לאדם מספר קשרי יְדִידוּת. תחת ההשפעה של קשרים אלה, התפתחו בו רגשות ותחושות מסוימות, בייחוד בצעירותו, וכך עברו זרמים לישות מסוימת של העולם האסטרלי. ואז האדם יצר ידידות חדשה, ודרכה התחבר לישות אחרת מהעולם האסטרלי, וכך זה נמשך לאורך כל חייו. כעת נניח שעקב מחלה של הנפש, קרה שהאני איבד שליטה על הזרמים השונים, וכבר לא הצליח לאסוף אותם. האדם הגיע למצב בו הוא כבר לא חש את עצמו כאני, כאינדיבידואל מובדל, כאחדות בעלת מודעות עצמית. אם הוא איבד את האני שלו דרך תהליך של מחלה נפשית, הוא יחווה את הזרמים הללו מבלי שיהיה מודע לעצמו, כאילו שהם זרמים מפוצלים שהוא זורם לתוכם. ניתן להסביר מקרים טרגיים מסוימים רק דרך תופעה זו. תוכלו להבין מקרה טרגי במיוחד אם תבחנו אותו מנקודת המבט הזאת, מההיבט של העולם האסטרלי – המקרה של פרידריך ניטשה.

רבים מכם בוודאי יודעים שפרידריך ניטשה איבד את שפיותו בחורף של 1888/89. מעניין לקרוא במכתביו האחרונים איך הוא התפצל לזרמים שונים ברגע בו איבד את האני שלו. הוא כותב לחבר זה או אחר, או אף לעצמו: “בטורין חי אל, שהיה פעם פרופסור לפילוסופיה בבזל, אבל הוא לא היה מספיק אגואיסט כדי להישאר במעמד זה.” (כלומר הוא איבד את האני שלו, וזה מה שהוא מבטא במילים אלו). “והאל דיוניסוס צועד עד לנהר פו, ומתבונן מלמעלה על כל האידיאלים שלו ועל כל החברים שלו שמתהלכים מתחתיו.” פעם נראה לו שהוא המלך הומברט, פעם נראה לו שהוא מישהו אחר, ופעם אפילו אחד הפושעים שהוא קרא עליהם בימים האחרונים של חייו. היו שני מקרי רצח ידועים לשמצה בימים ההם, וברגעים של מחלתו ניטשה הזדהה עם אותם רוצחים של נשים. כי הוא לא חווה את האני שלו, אלא זרם שיצא אל העולם האסטרלי. אם כן, במקרים חריגים, עולה לפני השטח מה שהיה אמור להיות מוחזק על ידי מרכז המודעות העצמית. יהיה זה יותר ויותר הכרחי שבני האדם יידעו מה נמצא ביסודות הנפש. כי היינו בני אדם אומללים ביותר אילו לא היינו מסוגלים ליצור זרמים רבים כאלה אל העולם האסטרלי, והיינו בני אדם מוגבלים מאוד אילו לא היינו מסוגלים ללמוד לשלוט על הזרמים הללו דרך העמקה של חיינו הרוחניים. עלינו להבין שאיננו סגורים בגבולות של העור שלנו, אלא שאנו שולחים קרניים לכל הכיוונים לתוך עולמות אחרים, וישויות אחרות שולחות קרניים לתוך העולם השלנו. רשת שלמה של ישויות נארגת מעל העולם האסטרלי. כעת נתבונן קצת יותר מקרוב על הישויות הנמצאות בקשר איתנו.

העולם האסטרלי מקיף אותנו. נניח שיש כאן ישות שקשורה, למשל, למושג ולחוויה של אומץ. היא מושיטה את זרועותיה לכל הכיוונים, והן נכנסות פנימה לנפשות בני האדם. במידה ובני האדם מפתחים אומץ, נוצר קשר בין ישות אומץ זו ונפש האדם. בני אדם אחרים הם שונים. למשל, כל אלה שמפתחים צורה מסוימת של חרדה או רגש אהבה יהיו קשורים לישות של העולם האסטרלי. אם נתבונן בישויות אלו, נלמד להכיר את מה שניתן לכנות המבנה או חיי החברה של העולם האסטרלי. בני האדם, כפי שהם חיים כאן במישור הפיזי, אינם רק אינדיבידואלים. גם כאן, אנחנו מקושרים במאות ואלפי דרכים שונות. אנחנו מקושרים דרך חוקים, יחסי חברויות וכו’. הקשרים שלנו במישור הפיזי מווסתים על ידי הרעיונות, המושגים, והדימויים שלנו. גם הקשרים החברתיים של הישויות האלו במישור האסטרלי חייבים להיות מסודרים במובן מסוים.

איך הישויות האלו חיות זו עם זו? אין להן גוף פיזי דחוס של בשר ודם כמו שיש לנו, בני האנוש. יש להן גוף אסטרלי, והן מורכבות לכל היותר מסובסטנציה אתרית. הן מושיטות את מחושיהן לעולם שלנו; אבל איך הן חיות ביחד? אילו ישויות אלו לא היו פועלות ביחד, גם חיינו כבני אדם היו שונים לחלוטין. למעשה, העולם הפיזי שלנו אינו אלא הביטוי החיצוני של מה שמתרחש בעולם האסטרלי. אם ישנה ישות בעולם האסטרלי שקשורה לצדק, ושאליה הולכות כל המחשבות הקשורות לצדק ולמה שנכון, וישנה ישות אחרת שאליה הולכות כל המחשבות הקשורות לנתינה, ובנפש שלנו עולה המחשבה “נכון לתת”, אז יוצא זרם משתי הישויות הללו לתוך הנפש שלנו. אנו עומדים בקשר עם שתיהן. איך מסתדרות ישויות אלו זו עם זו? קל להתפתות לחשוב שהחיים החברתיים במישור האסטרלי דומים לחיים במישור הפיזי. אך החיים במישור האסטרלי שונים במהותם מהקיום ביחד במישור הפיזי. אנשים שמאפיינים את העולמות העליונים כאילו שהם זהים לעולם הפיזי אינם מתארים נכון את העולמות העליונים. יש הבדל אדיר בין העולם הפיזי לבין העולמות העליונים, והבדל זה גדל ככול שעולים גבוה יותר. בעולם האסטרלי קיימת תכונה מסוימת שאינה קיימת בכלל במישור הפיזי. תכונה זו היא יכולת החדירה של החומר במישור האסטרלי. כאן בעולם הפיזי, החוק הוא אי-חדירות: אי אפשר כאן למקם את עצמך בדיוק באותו המקום שבו כבר עומד מישהו אחר. בעולם האסטרלי אין זה כך. שם, שולט חוק החדירות. ולגמרי אפשרי שם – זה אפילו הכלל – שישויות יכנסו אחת לתוך השנייה, ובמקום בו כבר נמצאת ישות אחת, יכולה להיכנס ישות נוספת. שתי ישויות, או ארבע או מאות ישויות יכולות להיות באותו המקום בעולם האסטרלי. אך התוצאה מכך היא שההיגיון של החיים המשותפים במישור האסטרלי שונה לגמרי. אתם תבינו בעזרת הדוגמה הבאה איך ההיגיון של המישור האסטרלי שונה לחלוטין מההיגיון של המישור הפיזי – הוא לא כל כך שונה מההיגיון של החשיבה, אבל הוא מאוד שונה מההיגיון של העשייה בקיום הארצי.

נניח שמועצת העיר החליטה לבנות כנסייה על אתר בנייה מסוים. לאחר מכן, המועצה החכמה של העיר חייבת, כמובן, לשקול כיצד יש לבנות את הכנסייה, מה הם הסידורים הנחוצים וכו’. ועכשיו נניח שבעיר הזאת קיימות שתי מפלגות. מפלגה אחת רוצה לבנות במקום הזה כנסייה בסגנון מסוים ועם אדריכל מסוים, וכו’. המפלגה השנייה רוצה לבנות באותו המקום כנסייה שונה, עם אדריכל אחר. במישור הפיזי, לא יצליחו שתי המפלגות לממש את מטרתן. לפני שניתן בכלל להתחיל בעבודה, מפלגה אחת תצטרך לנצח ולזכות בשליטה, ואז ייקבע סגנון הכנסייה. אתם יודעים שלמעשה חלק גדול מאוד מחיי החברה של האנושות מושקע בהתייעצויות וויכוחים מסוג זה, לפני שמשהו יכול לקרות, לפני שיש הסכמה לגבי מה יש לעשות. שום דבר לא יקרה עד שברוב המקרים מפלגה זו או אחרת לא משיגה יתרון וזוכה לרוב. אך המפלגה שנשארה במיעוט לא תאמר שהיא טעתה, אלא תמשיך להאמין שהיא צדקה. בעולם הפיזי יתנהלו דיונים בהצעות שהוגשו, ויתקבלו החלטות, מפני שמנקודת המבט של העולם הפיזי, אין זה אפשרי ששתי התוכניות תתבצענה באותו המקום.

בעולם האסטרלי, הדבר שונה לחלוטין. שם בהחלט אפשרי שייבנו, נניח, שתי כנסיות על אותו האתר. למעשה, דברים כאלה קורים כל הזמן בעולם האסטרלי, וזה הדבר הנכון שם. אין שם וויכוחים כמו בעולם הפיזי. אין שם פגישות בהן אנשים מנסים להשיג רוב קולות לטובת דבר זה או אחר. אין שם שום צורך בכך. כאשר מועצת העיר מקיימת ישיבה כאן, ו-40 מתוך 45 אנשים מחזיקים בדעה אחת והשאר בדעה אחרת, אז שתי המפלגות היו רוצות, במחשבה, לרצוח זו את זו בגלל הדעות השונות שלהן. זה לא כל כך נורא, מפני שמבחינה חיצונית הדברים מסתדרים. אף מפלגה אינה מנסה לבנות מייד את הכנסייה מבלי להתייחס לדעתה של המפלגה השנייה, מפני שבמישור הפיזי המחשבה יכולה להישאר בחזקת הנפש, היא יכולה להישאר בפנים, בתוך הנפש.

במישור האסטרלי, הדברים אינם כל כך פשוטים. כאשר נוצרת מחשבה, היא כבר קיימת שם במובן מסוים. לכן, אם לישות אסטרלית כמו אלו שדיברנו עליהן עולה מחשבה, היא מייד מושיטה “משושים” שלובשים את הצורה של מחשבה זו, וגם ישות שנייה מושיטה מתוך עצמה את ה”משושים” שלה. כעת שתיהן חודרות זו את זו, ונמצאות באותו המרחב כישות חדשה שנוצרה זה עתה. יש שם חדירה הדדית מתמידה של דעות, מחשבות ורגשות מגוונים ביותר. בעולם האסטרלי, הרעיונות המנוגדים ביותר יכולים לחדור אחד את השני.

חייבים לומר שכאשר בעולם הפיזי קיים ניגוד דעות, בעולם האסטרלי קיים מייד קונפליקט. כי ישות בעולם האסטרלי אינה יכולה לשמור את מחשבותיה לעצמה, הן הופכות מייד למעשים; האובייקטים מופיעים מייד. כמובן, לא נבנות שם כנסיות כמו במישור הפיזי; אך נניח שישות אחת מהעולם האסטרלי רוצה לממש משהו, וישות אחרת מתנגדת. אי אפשר שם לנהל דיונים, אלא העיקרון ששולט הוא שהדבר חייב להוכיח את עצמו! כאשר שני “מחושים” נמצאים באמת באותו המרחב, הם מתחילים להיאבק זה בזה, ואז הרעיון שיכול להניב יותר פרי הוא זה שיכול להמשיך להתקיים, ויש לו את הזכות למחוק את השני ולהגיע לידי ביטוי. אם כן, בעולם האסטרלי יש קונפליקט בלתי פוסק בין הדעות, המחשבות והרגשות השונים ביותר. במישור האסטרלי, כל דעה חייבת להפוך למעשה. אך הישות עצמה אינה נאבקת. היא נותנת לדעות להילחם, והדעה המועילה ביותר מגרשת את השנייה מהזירה. אפשר לומר שהעולם האסטרלי הרבה יותר מסוכן, והסכנה שם קשורה במידה רבה למה שהסברנו כעת. כמו שאמרנו, כל דבר שם הופך למעשה, וכל הדעות שנוכחות שם חייבות להילחם זו בזו, במקום להתווכח או לדון בדברים.

כעת אני אגע בעובדה מזעזעת מבחינת העידן המטריאליסטי המודרני, אבל זו האמת. הדגשנו לעיתים קרובות שהעידן שלנו חי יותר ויותר בתודעה שקשורה רק לעולם הפיזי, למאפיינים ולתכונות של העולם הפיזי. כשעולים וויכוחים, כול צד היה רוצה להשמיד את הצד השני, שאינו באותה הדעה, או לועג לו ומתייחס אליו כאל טיפש. אין זה כך בעולם האסטרלי. שם ישות תאמר: “דעות אחרות אינן מטרידות אותי.” שוררת שם סובלנות מוחלטת. אם דעה מסוימת יכולה להיות יותר מועילה מדעות אחרות, היא תגרש אותן מהזירה. כל ישות מרשה לדעות אחרות להתקיים כמו לדעה שלה עצמה, מפני שלדברים יש את הזכות להסתדר דרך מאבק. מי שלומד להכיר את עולם הרוח חייב ללמוד להסתגל לאורח החיים של עולם הרוח. החלק הראשון של עולם הרוח הוא העולם האסטרלי, ששם שולטים אורחות החיים שתיארתי זה עתה, כך שבאדם שלומד להכיר את עולם הרוח, מתחילים להכות שורש גם המנהגים של הישויות של אותו עולם. וכך זה גם צריך להיות. העולם הפיזי שלנו חייב להפוך כל הזמן ליותר ויותר דומה לעולם הרוח, ואנו נביא יותר הרמוניה לעולמנו אם נציב לעצמנו כמטרה שהחיים בעולם הפיזי יהיו דומים לחיים בעולם האסטרלי. כמובן, איננו יכולים לבנות שתי כנסיות באותו המקום, אבל במקום בו יש דעות שונות, טוב שניתן להן לנצח על פי יכולתן להניב פרי בעולם. הדעות הפורות ביותר בוודאי ינצחו, כמו בעולם האסטרלי.

אם כן, התכונות המאפיינות את העולם האסטרלי יכולות להתפשט לתוך העולם הפיזי דרך תנועה רוחנית. יהיה זה תחום חינוך רחב, שהתנועה המדעית-רוחית תצטרך לטפח אותו: במישור הפיזי ליצור יותר ויותר שיקוף של העולם האסטרלי. לא משנה עד כמה הרעיון הזה מזעזע את האדם שמכיר אך ורק את המישור הפיזי ומאמין שניתן להחזיק רק בדעה אחת, ושכל מי שמחזיק בדעה אחרת הוא בוודאי טיפש, בסופו של דבר יהיה יותר ויותר ברור לבעלי תפיסת עולם רוחנית שחייבת לנצח הסובלנות כלפי דעות. לא מדובר בסובלנות שבאה בעקבות דרשה או הטפה, אלא סובלנות שמכה שורש בנפשנו, היות שאנו רוכשים יותר ויותר את אורחות החיים של העולמות העליונים.

החדירוּת אותה תארנו היא תכונה חשובה ומהותית מאוד של העולם האסטרלי. אף ישות בעולם האסטרלי לא תפתח מושג של אמת דומה לזה שאנו מכירים בעולם הפיזי. בעיני הישויות בעולם האסטרלי, הדיונים וכו’ שמתקיימים בעולם הפיזי הם בלתי מועילים לחלוטין. גם בשבילן, נכונות המילים של גתה: “מה שפורה, רק הוא אמיתי!” עלינו ללמוד לדעת את האמת לא דרך תיאוריות, אלא דרך הפרי שהיא מניבה, דרך האופן בו היא מוכיחה את עצמה. ישות של העולם האסטרלי לעולם לא תתווכח עם ישות אחרת כמו בני האדם, אלא תאמר לישות השנייה: בסדר, את תעשי מה שאת חושבת, ואני אעשה את מה שאני חושבת! בקרוב יתברר איזה רעיון יותר פורה, איזה רעיון יגרש את השני מהזירה.

אם אנו מצליחים לעבור להלך חשיבה מסוג זה, אנו רוכשים גם ידע מעשי. איננו צריכים לדמיין לעצמנו שהצמיחה של האדם בעולם הרוח מתרחשת בצורה גועשת ורועשת; היא מתרחשת באופן פנימי, אינטימי. אם אנו יכולים לשים לב אליה ולהפנים את מה שתארתי זה עתה כתכונה של העולם האסטרלי, אז נוכל יותר ויותר לראות ברגשות של הישויות האסטרליות מודל לרגשות שלנו. ואם ניקח דוגמה מהאופי של העולם האסטרלי, תהיה לנו התקווה שבהדרגה נוכל לחיות בעולם הרוח, כי עולמות הרוח הולכים ונפתחים בפנינו בדרך זו. וזה מה שיניב יותר פרי עבור האנושות.

כל מה שנאמר היום מהווה מעין הכנה לנושאים שנעסוק בהם בהרצאות הבאות. כשאנו מדברים על הישויות של העולם האסטרלי ואופיים הייחודי, עלינו לציין כבר היום שיש הבדל הרבה יותר חד ממה שאנו מדמיינים בין העולם האסטרלי לבין העולמות הגבוהים יותר, כמו העולם הדווכאני. נכון שהעולם האסטרלי נמצא איפה שנמצא גם העולם הפיזי שלנו. הוא חודר את העולם הפיזי שלנו, וכול מה שתיארנו נמצא תמיד סביבנו באותו המרחב כמו העובדות הפיזיות והישויות הפיזיות. אך קיים גם העולם הדווכאני. הוא שונה בכך שאנו חווים בו מצב תודעה שונה מזה שבעולם האסטרלי.

אולי תחשבו שכאן נמצא העולם הפיזי, והוא חדור על ידי העולם האסטרלי, העולם הדווכאני, וכו’. אך הדברים אינם פשוטים כול כך. כדי לתאר את העולמות העליונים ביתר דיוק, עלינו להבין שיש עוד הבדל בין העולם האסטרלי לעולם הדווכאני. למעשה, העולם האסטרלי שלנו, כפי שאנו חיים בו וכפי שהוא חודר את העולם הפיזי שלנו, הוא במובן מסוים עולם כפול, בעוד שהעולם הדווכאני הוא במובן מסוים עולם פשוט. זה משהו שעלינו לציין כבר היום כהכנה.

במובן מסוים, קיימים שני עולמים אסטרליים, וההבדל ביניהם הוא שאחד מהם הוא העולם האסטרלי של הטוב, והשני הוא העולם האסטרלי של הרע. תהיה זו טעות אם נעשה הבחנה כל כך חותכת בעולם הדווכאני. כשאנו מתבוננים בעולמות העליונים, עלינו לומר: קודם יש את העולם הדווכאני העליון, אחר כך העולם הדווכאני התחתון, אחר כך העולם האסטרלי, ואחר כך העולם הפיזי. אך אנחנו עדיין לא לקחנו בחשבון את כל העולמות שלנו; עלינו להבין שיש עולמות עוד יותר עמוקים מאשר העולם הפיזי. ישנו עולם אסטרלי נמוך יותר, שנמצא מתחת לעולם הפיזי שלנו. העולם האסטרלי הטוב נמצא מעל המישור הפיזי, בעוד שהעולם האסטרלי הרע נמצא מתחת לעולם הפיזי, ולמעשה שני עולמות אלה חודרים את העולם הפיזי. הזרמים המגוונים ביותר עוברים אל הישויות של העולם האסטרלי. ביניהם, עלינו להבחין בין זרמים שנובעים מהתכונות הטובות של בני האדם ואלה שנובעים מתכונותיהם הרעות. הזרמים הטובים עוברים לישות טובה בעולם האסטרלי, בעוד שהזרמים הרעים עוברים לישות רעה בהתאם. אם ניקח את סך כול הישויות הטובות והרעות מהעולם האסטרלי, יש לנו במובן מסוים שני עולמות אסטרליים. כאשר אנו מתבוננים בעולם הדווכאני, אנו רואים שמה שאמרנו כעת אינו נכון שם באותה המידה. אם כן, יש שני עולמות בעולם האסטרלי, שחודרים זה את זה, ובו זמנית יש להם קשר עם האנושות. קודם כול, יש להבחין בין שני העולמות האלה מבחינת האופן בו הם נוצרו.

אם אנו מתבוננים באבולוציה של האדמה, אנחנו מגיעים לזמן בו האדמה הייתה עדיין מחוברת לשמש ולירח. בזמנים מאוחרים יותר, האדמה עצמה הייתה ירח, גוף שנמצא מחוץ לשמש באבולוציה הקדומה של הירח. בזמן הזה, לפני שהאדמה הפכה לאדמה הנוכחית שלנו, כבר היה קיים עולם אסטרלי. עולם אסטרלי זה היה הופך לעולם האסטרלי הטוב אילו יכולנו להמשיך להתפתח ללא מחסומים. אך עקב ההתנתקות של הירח מהאדמה, העולם האסטרלי הרע הפך לחלק מהעולם האסטרלי הכללי, והיום אנחנו עדיין נמצאים בשלב הזה. בעתיד, גם לעולם הדווכאני יכנס חלק רע.

לעת עתה, עלינו לזכור בצורה ברורה שאין רק עולם אסטרלי אחד, אלא יש שני עולמות אסטרליים: אחד שאליו עוברים כל הזרמים המניבים פרי להתקדמות האנושות ולהמשך האבולוציה שלה, ועולם אסטרלי שאליו עוברים כל הזרמים שמעכבים את האבולוציה האנושית – ושאליו שייכת, בו זמנית, גם הקמלוקה. בשני עולמות אלה ישנן ישויות שהיום הכרנו באופן יותר מופשט, כאשר למדנו איזו השפעה יש להן עלינו ואיך הן חיות זו עם זו. בהרצאה הבאה, נרכוש ידע מדויק יותר לגבי הישויות שמאכלסות את העולמות העליונים, המצב והמבנה שלהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *