הכשרת האומנים בתקופתנו

הכשרת האומנים בתקופתנו

הכשרת האומנים בתקופתנו

מאת: דניאל זהבי

המאמר מופיע כפרק ראשון בספר:

דרך הצבע התפתחות רוחנית נפשית דרך חווית הצבע

“הקשיבו ללחש של הצבע” – אמר רודולף שטיינר לתלמידיו, הכמהים לצורת התנסות חדשה שתאפשר להם לחבר שוב את נפשם הצבעונית עם עולם הצבעים העשיר סביבם. כשאנו מכשירים אמנים כיום עלינו לתת להם לחוות את היכולת של הצבע עצמו להוביל אותם ביצירה האמנותית. זהו תפקידו של הצבע לברוא את הקו, הצורה ולבסוף לתת לנושא לעלות. על התלמידים להכשיר את נפשם להקשיב לצבע ולהיפגש אתו נקיים מדעות קדומות וללא עירוב החשיבה. עליהם להבין את אופיו ואת הצורה בה הוא אוהב להיות מונח, והוא כבר ילמד אותם לצייר. הצבעים יבנו למענם, אם הם ירשו לעצמם להיפגש עם הצבעים מהמקום הנפשי הנכון, את התמונות שישקפו עולם פנימי, רוחי ונפשי עשיר, בהם ימצאו תשובות כה רבות למה שניצב בנתיב חייהם כגורלם. תמונות אלו הופכות להיות לאחד מכלי העזר העיקריים במאבק לשינוי-עצמי האמיתי במישור הנפשי, לעיצוב מחדש של החיים הנפשיים לפי חוקיות נעלה יותר, מוסרית יותר.

בפרק הדן בציור מתוך הצבע ישנה הרחבה של הנושא מתוך התנסות אישית.

בזמננו, מסלול הכשרת האמן חייב להכיל בתוכו גם את המפגש הנפשי עם הצבעים הבודדים. דרך הלימוד צריכה להכיל בתוכה התנסות אינטנסיבית בעבודה עם צבע יחיד לאורך זמן והגעה ליכולת להיות למשל, ירוק, כחוויה נפשית ומוסרית לפני הנחת הצבע על הנייר, ורק אז לתת לירוק לזרום דרך המכחול, כשהוא פורש לפנינו את רצונו.

בהרצאה שניתנה בדורנאך בתאריך 1.1.1915, ע”י רודולף שטיינר מתוארת, מה שהוא מכנה, דרך “ההתנסות המוסרית” של עולם הצבע. בהרצאה זו הונחו קווי היסוד החשובים ביותר להבנת צורת ההוראה ההכרחית בימינו בבואנו לצייר בצבע. בספר הנוכחי אנסה לפרוש בפניכם, בפרק ‘עליית החוויה הנפשית-מוסרית בציור בצבעים’, התמודדות עם ‘התנסות מוסרית’ זו.

אמן שנפשו לא הבשילה דייה בכדי להבחין במה שבא מרוחו ומה בא מתוך התרפסות לפני התשוקות והיצרים הנמוכים, ואין הוא בדרך של התפתחות רוחנית, אך מספיק מוכשר בנפשו בכדי לנסות להקשיב לצבע וללמוד להשתמש בשפתו, הרי אז השימוש בשפת הצבעים (שככל שפה היא על-מוסרית), יעלה תמונות מבעיתות ולא מוסריות שבוודאי יגרמו נזק למתבונן בהן. לגבי האמן אשר נמצא בדרך רוחנית, תמונות אלו חשובות ביותר, באפשרן לו, דרך תוכנן, להתבונן בהכרה עצמית גוברת והולכת על חייו הנפשיים, ולהיכנס כתוצאה מכך לפעילות אקטיבית בתוך חייו המוסריים. (יצירות אלו, לפחות בחלקן, מוטב שיטמין הרחק מעיניים זרות).

מכאן ניתן להבין את גודל האחריות המוטלת על כתפי האמן, מכיוון שחייו הנפשיים, על יופיים וכיעורם, הם אלו שיעלו על הנייר וישפיעו, דרך היצירה, על העולם שמסביבם, וזאת בנוסף להשפעה שיש לנפשו על אווירת העולם כפי שלכל אדם יש. לכן חלק נוסף בהכשרת האמן יהיה לפתוח לפניו צוהר לידע של מדע-הרוח האנתרופוסופי ולנתיב העבודה העצמית על נפשו מתוך תודעת ה’אני’ הערה שלו. כך, התמונות שיעלו לאט לאט, יחשפו לפניו לא רק את נפשו, אלא גם את עולמות הרוח.

יש לשים דגש שהולך וגדל על קריאה של חומר שחלקו קשור ישירות לצבע וחלקו לתפיסת העולם האנתרופוסופית. דרך חירות הוצאה לאור ניתן כיום להשיג את רוב הספרים והחוברות שתורגמו לעברית מכל תחומי האנתרופוסופיה. (מעל 330 ספרים) כמו כן תמצאו באתר הבית את הארכיב של כתבי רודולף שטיינר וכותבים אחרים המכיל מעל 600 מאמרים והרצאות לקריאה חינמית.

בספר זה ובקורסים שאני מעביר, יש הכוונה לעבודה עם ששת תרגילי ההכנה ותרגילים מדיטטיביים הקשורים לצבעים. ככל שמושקעת יותר רצינות על ידי התלמיד בעבודה הפנימית, כך גם מבחינה אמנותית היצירות הופכות ל’טהורות’ יותר וקשובות לעולם הרוח. (הספר ‘החייאת הצ’אקרה של הלב מאת פלורין לאודנס בהחלט מביא דרך ייחודית לאדם המערבי לעבודה זו).

כאמן, שעיצב לעצמו סוג זה של הכשרה ואימון, הרי הרגשות שיתוארו בפרקים הבאים הם משהו חי ואמיתי. ההליכה דרך הצבע, בנתיב הצבע, מפתחת רגישות כלפי הצבע כאילו היה אדם אהוב. כי רק מה שנאהב במלוא הפתיחות והקשב, יגלה לנו את סודותיו.

כחלק מהכשרת האמן עלינו להבהיר לתלמידים את שליחותה של אמנות הצבע בעולם בזמן הנוכחי, ואת משקל היתר שיש לה לגבי שאר האמנויות, וזאת מכיוון שהצבע עובד ישירות על הנפש ומהווה מזון לגביה. אותה נפש, שכיום, בחשיבות ראשונה במעלה, על האדם ללמוד לשנותה ע”י כוחות ה’אני’. (ראה הרחבה בפרק הדן במקורות ההשראה של האמנויות ובפרק שליחותה של האמנות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *