דברי הקדמה לאוריתמיה – 02

דברי הקדמה לאוריתמיה – 02

דברי הקדמה לאוריתמיה

רודולף שטיינר

נאמרו לפני 16 הופעות של אוריתמיה בין השנים 1913-1924

GA277

תרגם מאנגלית: עלי אלון

הקלדה, תיקונים ועריכה: דניאל זהבי

תיקונים: דליה דיימל

לספר המלא המכיל גם הקדמה מאת: קָארִי וַן אוּרְדְט – ראו כאן

הרצאה שניה

שטוטגרט 6.5.1919

(ניתנה להנהלה ולפועלי בית החרושת לסיגריות ולדרוף אסטוריה)

אנו מגישים לכם היום אמנות חדשה, אך אנו מבקשים מכם להבין שזוהי התחלה בלבד. היא זקוקה לזמן כדי להשתכלל ואז היא תקיף יעדים מיוחדים ונרחבים. ניתן לראות כבר, אפילו בשלב התחלתי זה, מה מתכוונת היא לבצע למען עתיד האנושות: לא להשתייך לחוגים מצומצמים של אנשים, אלא להשתלב בחיי אנוש, בהזנת כל האנושות. בכוונתה למלא תפקיד חשוב בחיי העתיד של האנושות.

אילו נתבקשתי להשוות את האוריתמיה, שאתם עומדים לראות כאן, עם כל הידוע בעולם כיום – לא הייתי יכול לעשות זאת. אמנויות התנועה הקיימות מהוות חלק בלבד, קטע ממה שעומדים אתם לראות. מה שמנסים אנו לעשות הוא לקחת אלמנטים אחדים מהותיים לישות אנושית שלמה וליצוק אותם יחד לפעילות בריאה, מחזקת ומספקת מבחינה אמנותית. אילו באמת הייתי רוצה להשתמש בהשוואה, כי אז היה עלי לומר שבאוריתמיה שואפים למשהו באורח רוחי-נפשי, ועד כה היו שואפים לדברים באופן בלתי רוחי ונפשי כמו למשל, בגימנסטיקה, בה מובא אדם לתנועה גופנית על פי חוקים פיזיים. ואנא – אל תטפחו אשליות בקשר לזה! היות והגימנסטיקה מהווה אמנות תנועה שאינה מכילה שום אלמנט נפשי או רוחי כלל. לעומת זאת אתם תראו כאן אמנות תנועה אשר מאפשרת לאלמנט הרוחי נפשי להקרין הישר לתוך תנועות גפי אנוש – מאפשרות לאוריתמיסט לחוש עצמו כישות נפש ורוח.

אפשר גם להשוות את מה שמוגש כאן לאמנות המחול המודרני. זוהי צורה חד-צדדית נוספת של תנועה אמנותית. התוכן שלה נלקח מהחיים החיצוניים. העולם החיצוני מתורגם לתנועות מחול.

באוריתמיה לא נלקח דבר מהחיים החיצוניים. מה שאתם עומדים לראות אלה הן תנועות של אינדיבידואלים וקבוצות ביחסים שונים של תנוחה ותנועה, שאת כולן עושים אתם, אכן, במהלך היום! אין אתם עושים אותם בזרועות וברגליים הנראות לעין באורח חיצוני, אלא מבצעים אותן כאשר אתם מדברים. עושים אתם אותן ללא הרף באורגנים הבלתי נראים של פיקת הגרון שלכם ובאוויר שהם מסבים לתנועתו. העובדה היא, בפשטות כך, שבדרך כלל אין אנו מודעים כיצד רוטטים פיקת הגרון והאורגנים הסמוכים לה ומהי תנועת הריאות והחך כשאנו מדברים, וכיצד משתנה התנועה בטרנספורמציה לצליל. אילו מסוגל היה האדם לראות מה עושים למעשה פיקת הגרון, הריאות, הלשון, החך והשפתיים ומה עושה האוויר במשך הדיבור – הוא היה אומר שכאשר אנו מדברים מתבצעות על ידי כולנו תנועות אמנותיות יפהפיות ובייחוד במהלך קריאה-בקול אמנותית. תנועות אמנותיות אלה דומות באפקט שלהן למוזיקה. עד כמה שהדבר ייראה מוזר הרי שאוריתמיה זו, שאנו מגישים, נלקחה מיצירות אמנות סודיות, שכל אדם, ואפילו הרגיל ביותר, יוצר כשהוא מדבר.

כשאוריתמיסט – אינדיבידואל או קבוצה, מופיעים על הבמה, הרי שכל התנועות של האינדיבידואל ויחסי המחווה והתנועה – איש לרעהו בקבוצה, כל מה שאתם רואים – מהווה תנועת פיקת הגרון שעברה טרנספורמציה. הישות האנושית כולה וכל הקבוצה, שאתם רואים שם, מהוות, פשוט, פיקת גרון. כולן הפכו לאורגן דיבור. יכולים אנו לנגן לכם מוזיקה ובד בבד להראות לכם מה מצוי במוזיקה, לא על ידי תנועות של פיקת הגרון כפי שהיו יכולות להתהוות אילו שרנו, אלא על ידי תנועות אוריתמיה המתבצעות על ידי קבוצות של אוריתמיסטים. כך יכולים אנו להגיש פיוט, דיבור המעוצב באורח אמנותי, באמצעות תנועותיהם של אינדיבידואלים ותנועות ומחוות של קבוצות.

מה שמכילים מילה בודדת או צליל, נראה באוריתמיה על ידי תנועותיו של אינדיבידואל, בה בשעה שמה שחודר לדיבור הפיוטי ברגשות אנוש חמים ובתכולת נפש מתבטא על ידי תנועות של קבוצות והכל מתבצע על טהרת הריתמוס! יכולים אנו להביע כל דבר באמצעות האוריתמיה. אותו חלק באדם הקשור באינטימיות מירבית לנפשו ושדרכו מתגלה דביר רגשותיו – אורגן הדיבור שלו – הוא זה אשר מעבירים אנו באוריתמיה אל האדם כולו. באוריתמיה אנו עוטפים את האדם בנפש וברוח. מוסרים אנו אל הרוח את מה שנוצר בגוף על מנת שהאדם יוכל באמת ובתמים לחוות עצמו כנפש וכרוח.

הבריות בזמננו שכחו את האמנות האמיתית של הקריאה-בקול. אף אחד בימינו אינו מדקלם דברי שירה. רק קוראים אותם כפרוזה. עלינו להכיר בדבר שהשירה היא יותר מאשר סתם פרוזה. מהווה היא דיבור תבניתי ומעוצב. בקריאה-בקול שלנו מנסים אנו להחזיר אורח דיבור אמנותי באמת, ולא את המסירה הפרוזאית הנהוגה במקומות אחרים היכן שאבד האלמנט האמנותי. כאן שבים ומתוודעים אליו, כשהדוברים אף מביעים את מה שעל האוריתמיסטים לבטא בהיותם פיקת גרון. אתם גם תשמעו את מה שתראו.

הגימנסטיקה, חסרת הנפש, מתמזגת עם הריקוד – חסר ההשראה הפנימית, ומתהווה האוריתמיה, דבר שאין לראותו בלבד בדומה לריקוד המודרני ואין אלה תנועות גופניות בלבד בדומה לגימנסטיקה, אלא שניהם יחדיו ומשהו חדש נוסף. זוהי אמנות שבה שואב המשתתף בריאות ועוצמה ממקורות נפש ורוח.

 

עליכם להכיר בדבר שזוהי משימה ענקית. האוריתמיה נועדה לשרת את חיי אנוש בעתיד, בזמנים שאודותיהם דיברתי אליכם בזמן האחרון בבית החרושת מנקודת הראות של הבעיות החברתיות שלנו. האוריתמיה תוכל להעניק חיים חדשים לישויות אנוש משוחררות אם הן תתעניינה בכך בהבנה. עד אותה עת היא תשתכלל אם על ידנו ואם על ידי אחרים. עתה מניחה היא את היסודות לאידיאל של האנושות אשר חייב להתגלות בעתיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *