בסיס חברתי לחינוך יסודי ותיכוני

בסיס חברתי לחינוך יסודי ותיכוני

בסיס חברתי לחינוך יסודי ותיכוני

רודולף שטיינר

GA192  שטוטגרט

הרצאה ראשונה תרגם מאנגלית: דניאל זהבי

תיקונים מתוך השוואה למקור הגרמני: מרים פטרי

תיקונים: דליה דיימל

 הרצאות שנייה ושלישית תרגמה מאנגלית ומגרמנית: מרים פטרי

תיקונים: דניאל זהבי, דליה דיימל

ציור הכריכה: דניאל זהבי

הספר מכיל 102 עמודים       מחירו: 50 ש”ח       הוצאת חירות

לרכישה

כמות במלאי: 24

 

מהתוכן:

הרצאה מספר 1  –  11.5.1919

דוגמאות הממחישות עד כמה השקפת העולם המדעית אינה מתאימה לפתרון בעיות חברתיות נוכחיות. על שני מאמרים מאת יעקב פון אוקסקול ופרידריך ניברגל. העדר פעילות חשיבה ונטייה לחזור לכנסייה הקתולית. התנגשות קשה בין התרבות הטכנית לקפיטליזם הפרטי. הצורך בהתחדשות של החינוך העממי ושל בתי הספר היסודיים, התחדשות המבוססת על ידע של טבע האדם וחוקי התפתחותו. הצורך בעיצוב מחדש של המבחנים במוסדות להכשרת מורים. התפתחות החשיבה, חיי הנפש, הזיכרון והרצון בשביעון השני של החיים. כניסה לחיים במהלך השביעון השלישי. חוסר התועלת בתקופתנו בלימוד השפה הלטינית והיוונית והאיכות הגרועה בתרגומים מאת וילמוויץ של הדרמות היווניות. אותו חינוך עבור בני האדם מכל המעמדות.

 הרצאה מספר 2  –  18.5.1919

המשימה העתידית של הכשרת מורים: ליצור קשר ישיר עם החיים. הכנסת הפסיכולוגיה הניסויית לבית הספר כסימפטום לניכור של תקופתנו מהחיים. הצורך בידע אנתרופולוגי על האדם כדי להתגבר על שלושה אימפולסים מוסווים של כפייה: כפייה דתית, כפייה פוליטית וכפייה כלכלית. הצורך בכך שהמחנך יזהה את קווי ההתפתחות הגדולים בהיסטוריה של האנושות: למשל, המעבר מזכות טבעית לזכות היסטורית, או התופעה של התדרדרות החיים הרוחניים למצב של פרזיטיזם. חוסר האונים של הפוליטיקאים של ימינו, כמו הלפריך, קאפ ובתמן הולווג מול הדרישות של תקופתנו. יעד אחד של בית הספר: להוביל ליכולת ללמוד על החיים. במערב: עיסוק בכלכלה ללא אחווה; במזרח: אחווה ללא חיים כלכליים; במרכז אירופה אפשרות לשלב בין השניים. הצורך לצאת מהפרדה להתמחויות צרות

 הרצאה מספר 3  –  1.6.1919

הניכור של שיטות החינוך של ימינו. שיעורים בנושא מסוים לאורך תקופה וחשיבותם בהתפתחות חשיבה בריאה. הצורך בקורס מבוא לפילוסופיה במוסדות להשכלה גבוהה ובקורס מבוא לנושאים של חקלאות ומסחר. חינוך להערכה מציאותית של המצב בעולם. הקשר ההכרחי בין האמנות לחיים, בין האמנות לחינוך. הנטייה במזרח למיסטיקה לא מציאותית, במערב לחיים חומריים מוגזמים, והדרך למנוע את הנזק הזה דרך השילוש החברתי. אי אפשר לממש את השילוש החברתי בקבוצות פרטיות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *