שיעורים אזוטריים – כרך 2 – פרק 83

שיעורים אזוטריים – כרך 2 – פרק 83

שיעורים אזוטריים

רודולף שטיינר

GA266

תרגם מאנגלית: דניאל זהבי

עריכת תרגום: עציון בקר

תיקונים: דליה דיימל

כרך 2

פרק 83

מהתוכן של שיעורים אזוטריים

ברלין 15.3.1911

המדיטציה שלנו צריכה לעמוד בסימן: טפטוף יציב קודח נתיב באופי. לימוד עבודות תיאוסופיות הוא תרגול הכנה יעיל. עדיף לקרוא ספר 25 פעמים מאשר לקרוא חמישה ספרים חמש פעמים כל אחד, ומי שקרא ספר פעמיים-שלוש לא צריך לדמיין שהוא בכלל קרא אותו. אם ביום מסוים בשנה חווינו במדיטציה שלנו דבר כזה או אחר, ואם בינתיים באמת השקענו רבות בלימוד, נוכל לחוות הרבה יותר באותו יום בשנה הבאה. טוב להמשיך לעשות את אותו התרגיל לתקופות ארוכות; זה הרבה יותר טוב משינויים מתמידים.

עלינו לפתח רגשות מסוימים ולא רק שבאמצעות לימוד נשיג מחשבות נוספות. אפשר למצוא נקודות התחלה למשהו הרבה יותר עמוק בתחושות פשוטות. למשל, עלינו להתחיל לשים לב לתחושה של אחיזת חפץ או שאוחזים בידינו.

אנו יכולים להרגיש הבדל מובהק אם נדמיין את התחושה שעולה בנו כשאנו אוחזים בחילזון או כשחילזון זוחל על היד שלנו באופן בלתי צפוי. אם נפתח היטב את שתי התחושות, נוכל ליצור מושג לגבי ההבדל בין העולמות התת-חושיים לבין העולמות העל-חושיים.

כל העולם הפיזי והרגשות שלנו לגביו הם אשליה או מאיה. אנו יכולים לדמיין זאת כשדה או מישור עם העולם העל-חושי מעליו והעולם התת-חושי מתחתיו. העולם העל-חושי הוא אחד שיכול להיות מחובר לתחושה שאוחזים בי והתת-חושי עם תחושת האחיזה.

בלימוד הרוזנקרויצרי האיזור התת-חושי נקרא תמיד עולם היסודות/האלמנטים, עולם היסודות: אש, אוויר, מים ואדמה.

מגיעים ליסוד האדמה אם מודטים על משולשים, מלבנים, מחומשים וצורות גיאומטריות באופן כללי. יש לעשות זאת על ידי ציור צורות אלה על כף היד עם האצבע. ואז להסיר את כל המחשבות על היד והכתוב ולחשוב רק על תחושת הכתוב על כף היד כאילו הוא צף בחופשיות בחלל, ולהשקיע את עצמכם בתחושה זו. כך תופסים בהדרגה את יסוד האדמה.

את יסוד המים תופסים על ידי חשיבה על נקודה ממשית קבועה, ונקודה ניידת אחרת הנעה במעגל סביב הראשונה. ואז יש לצייר זאת על היד ולהמשיך כמו עם הצורה הראשונה. צריך לחשוב על הנקודה השנייה ככזו המסתובבת ברציפות.

עבור אלמנט האוויר, חושבים על שתי נקודות קבועות שרוצות להתרחק זו מזו לאחר שבהתחלה הן מתארות מעין חצי עיגול אחת סביב השנייה ואז מתרחקות זו מזו למרחקים אינסופיים. אם אנחנו עובדים עם צורה זו בדיוק כמו עם הקודמות, אז אנחנו תופסים את אלמנט האוויר – אנו לא רק מרגישים שאוויר מלטף אותנו, אלא באמת תופסים אותו.

עבור אלמנט האש, חושבים על צורה סגורה כמו לולאה או המספר 8. יש לחוש במיוחד שיש נקודת חיתוך בה העקומה נוגעת בעצמה.

יש להמשיך לעשות תרגילים אלה זמן מה. הם לא קלים; חייבים לרכוש מיומנות מסוימת בהרגשת התחושות בחלל, מבלי להשתמש בידיים, וגם באחיזה בצורה. אז מובילים תרגילים אלה לתפיסת עולם האלמנטים; לומדים כיצד לתפוס זאת.

אולם זהו גם חוק ללא יוצא מן הכלל שתרגילים אלה הופכים את התלמיד לאגואיסט. לכן אסור לעולם לעשות אותם מבלי לפתח גם סימפטיה גדולה לכל מה שמעניק לאנשים שמחה וצער.

כשאנו עולים אל העולם העל-חושי, למעשה אוחזות בנו ישויות גבוהות שמשתמשות בנו ככלי שלהן, בדיוק כמו שאנחנו משתמשים בעיניים, באוזניים וכו’. הסכנה בחוויה זו היא שהאדם ילך ויאבד את עצמו, במובן הרע של המילה. לכן, יש צורך לפתח אומץ וחוסר-פחד. אז נוכל בשלווה לאפשר לעצמנו להיאחז על ידי ישויות בעולם הרוח, כך שנרגיש: כעת אנו מקבלים השראה מישות מלאכית, עכשיו על ידי ישויות מלאכי-עליון וכו’. אימגינציה מובילה אל העולם העל-חושי. רואים ששני הכיוונים הללו כלפי מעלה ומטה משולבים בדרך הרוזנקרויצרית. כרואה רוחי, יש ללמוד להבחין בקפדנות בין עולם האלמנטים לבין הישויות העל-חושיות – בין שני דברים שנראים מאוחדים בעולם הפיזי. מישהו שרואה ישות ואת הביטוי האלמנטלי שלה בתמונה אחת טועה טעות גדולה ומערבב את הכל. בהתחלה לא קל להפריד בין שני התחומים מכיוון שניתן לראותם בראייה אסטרלית וגם בדוואכנית, אך כאשר עולים ורואים ישות, לומדים בהדרגה לרדת מיד כדי למצוא את החלק האלמנטלי של ישות זו מתחת לעולם הפיזי, ממש כפי שרואים אובייקט אפשר מיד להביט מטה ולראות את השתקפותו במים.

אי אפשר היה לתאר את מצב שבתאי אם לא נוכל להעלות את עצמנו לישויות כמו רוחות הרצון ורוחות האישיות, וגם לעבור אל אלמנט האש. כך גם לגבי מצב השמש, חייבים להכיר את רוחות החוכמה ומלאכי-עליון, וגם את אלמנט האוויר. שני אלה מתוארים יחד במדע הנסתר[1] – כיצד הכתרים נותנים לחום שבתאי לזרום החוצה וכו’, אך בהתבוננות בכך, יש צורך להרגיש זאת כדואליות.

יש להיות מוכנים לראות ולשמוע דברים בעולם הרוח שמעולם לא ראינו ושמענו כאן למטה. מי שרק מצפה למצוא שם דברים שהוא מכיר, לעולם לא יוכל להיכנס לעולם הרוח. זה בא לידי ביטוי בשורה השנייה של הפסוק הרוזנקרויצרי שלנו: In… morimur. רק כאשר מתרחשת בנו המיתה בכריסטוס אנו יכולים להתעורר מחדש על ידי רוח הקודש. באופן מסוים, זוהי הפרשנות לאימרה בעלת שני-החלקים שניתנה לנו על ידי המאסטרים:

 

ברוח היה מונח הנבט של גופי.

והרוח שילב בתוך גופי

את העיניים החושיות,

כדי שדרכן אוכל לראות

את אור הגופים.

והרוח הטביעה בגופי

תחושה וחשיבה

ורגש ורצון,

כדי שדרכם אוכל

לקלוט גופים

ולפעול עליהם.

ברוח היה מונח הנבט של גופי.

 

בגופי מונח נבט הרוח.

ואשלב בתוך רוחי

את העיניים העל-חושיות

כדי שדרכן אוכל לראות את אור הישויות הרוחיות.

ואטביע בתוך רוחי

חכמה וכוח ואהבה,

כדי שדרכי הישויות הרוחיות תוכלנה לפעול

ואהפוך לאיבר מודע לעצמו

של מעשיהן.

בגופי מונח נבט הרוח.

———————————————————————

[1] מדע הנסתר בקוויו העיקריים – יצא לאור בעברית בהוצאת תלתן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *