שיעורים אזוטריים – כרך 2 – פרק 76

שיעורים אזוטריים – כרך 2 – פרק 76

שיעורים אזוטריים

רודולף שטיינר

GA266

תרגם מאנגלית: דניאל זהבי

עריכת תרגום: דפני ליטמן

תיקונים: דליה דיימל

כרך 2

פרק 76

מהתוכן של שיעורים אזוטריים

שטוטגרט 2.1.1911

עלינו להתייחס לחיים האזוטריים ברצינות, ולכן שיעור אזוטרי חייב להיות תמיד משהו קדוש עבורנו. לעולם אל לנו לקחת זאת כמשהו רגיל. כנראה שלא כולנו היינו מודעים לרצינות הדרושה כשביקשנו להיכנס למעגל אזוטרי זה. אך כעת עלינו להציב זאת ביתר שאת לפני נפשותינו ולשאוף לקשר עם עולמות הרוח כדי שלא ניפול חזרה שוב לחיי היומיום.

עלינו תמיד לראות את התרגילים שניתנו לנו ככאלו אשר הגיעו מהמאסטרים. על תלמיד תורת הנסתר להתבונן בעצמו וברגשותיו ובמיוחד להתמקד בידיעה עצמית. רוב האנשים – ואנחנו כנראה ביניהם – חיים באשליות גדולות לגבי עצמם. עלינו בייחוד לתת את הדעת על אגואיזם. לעיתים קרובות אנו מדמיינים שאנחנו עושים משהו נטול אנוכיות, או שאנו חשים שנאה וקנאה כלפי מישהו שעוד לא הכרנו. אז כתלמידי תורת הנסתר אנו חושבים שאנו חייבים לומר לו את "האמת" ושאין צורך שניקח ממנו משהו כזה או אחר. ברגע שמתעוררים בנו רגשות כאלה, עלינו להבין שאנו חיים תחת אשליות גדולות שהסיבה העמוקה יותר שלהם היא תמיד אגואיזם. תחושות כאלה תמיד באות לידי ביטוי יחד עם תחושת חום הזורמת דרך אתר החום של הגוף האתרי ופועלת הישר לתוך הגוף הפיזי דרך הדם. לרגשות כאלה תמיד יש השפעה מזיקה על בני אדם ועל התפתחות העולם.

ההיררכיות המכוונות קשרים קארמתיים פועלות בצורה כזו שהן ממנות ישויות מיוחדות שהורסות בנו השפעות בונות מסוימות, ובכך יש להן השפעה הרסנית על הנפש ובאופן עקיף על הגוף. אלה הן ישויות לוציפריות שמונו לעבודה מסוג זה.

כשיש לנו ידיעה עצמית נכונה ואנו רואים את הרוע שבתוכנו, תחושה קרה כקרח עוברת דרכנו במקום תחושת החום הנ"ל שמספקת אותנו. כל התשוקות והחשקים שבאים בתוכנו לידי סיפוק מבטאים את עצמם בתחושת החום המתוארת, בניגוד לתחושת הקור המופיעה בידיעה עצמית אמיתית.

הישויות הלוציפריות שניגשות באופן הרסני לתלמיד, מגלות את עצמן בפני רואה רוחי כמארחים מסוימים, שמנהיגם הוא סמאל. ישויות אלה שאינן נראות אנושיות כלל, מוחשות תמיד לעין רוחית. אם בהתעוררות יש לנו תחושת סלידה, כפי שקורה לעיתים קרובות אצל תלמיד תורת הנסתר, אז כמעט תמיד ניתן לייחס הרגשה זו לאגואיזם שלעיתים קרובות יושב בלתי מזוהה במעמקי הנפש הלא-מודעים.

עלינו גם להפנות את תשומת לבנו לכל מה שקשור לחוסר אמת. אודות לחינוכנו אנחנו לא מספרים שקרים גדולים כלשהם, אבל תמיד יש לנו את הנטייה להיראות טובים יותר  ממה שאנו באמת. או אם האמת עלולה לסכן אותנו, אנו מעדיפים לשתוק בנושא ולהסתיר את העובדות. לדברים מסוג זה יש השפעה מזיקה גם על אירועי העולם ובנוסף לכך על בני האדם עצמם. אי אמיתות כאלה פועלות על גופנו האסטרלי ואז על אתר האור שלנו. משם השפעות מזיקות כאלה פועלות על הגוף הפיזי, במיוחד על מערכת העצבים. הישויות הלוציפריות שקשורות לכך ומנהיגם עזאזל, נראות בחלקן כמו בני אדם, בעיקר ראש עם כנפי עורב.

מי שנוטה להיות לא אמיתי, בדרך כלל יוכל להרגיש תחושת מחנק, תחושה מעקצצת בגרון, והוא לעיתים קרובות ירגיש כאילו הוא נצבט בצבתות ומיוסר באלפי זרועות. מי שמתבונן בעצמו בדייקנות יבחין עד כמה עמוק הוא עדיין מסובך בשקרים ובהעמדות פנים.

אז עלינו להיעשות מודעים גם לאדישות וקהות מסוימות ביחס לעולמות הרוח ולהשפעות שלהם. תלמידים רבים מאזינים להרצאה אזוטרית, אך מה שניתן לא מוצא בהם כל הד. הם לא יכולים לרומם את עצמם רוחנית מעל חיי היומיום או להעסיק את עצמם במחשבות רוחניות. אחרים רוצים לראות משהו בעולמות הרוח רק מתוך סקרנות, ולשם כך מודטים בעיוורון, מבלי לרצות להקדיש את עצמם ללימוד סדיר, מאחר וזה יותר מדי לא נוח עבורם. יש לכך השפעה מזיקה על האני, משם על הגוף האסטרלי, אז על הגוף האתרי, בעיקר על החלק שאנו מכנים אתר כימי, ומשם על הבלוטות והנוזלים הפיזיים.

קיים הבדל בין האזוטריקה לאי-אזוטריקה ביחסם אל מארחיו של לוציפר. למשל, עזאל ומארחיו רוצים ליצור השפעות טובות על האחרון, מכיוון שהם פועלים עליהם באופן משלים ולא כדי לגרום להם לחלות. אולם מצופה מתלמידי תורת הנסתר להיות מודעים לחלוטין לאחריותם כלפי העולם וכלפי עצמם. לכן לתלמיד קהה בקלות יכולה להיות הרגשה כשהוא מתעורר בבוקר, שהוא טובע, במיוחד אם הוא מפקיר את עצמו לחיי החושים הרגילים. ולכן על התלמיד כל הזמן להתבונן בעצמו, וזה לא יכאב אם מידי פעם הוא יתעמק אודות עצמו. אז הוא יבין מה המאסטרים של החוכמה מביאים אליו בסיום כל שיעור:

ברוח היה מונח הנבט של גופי.

והרוח שילב בתוך גופי

את העיניים החושיות,

כדי שדרכן אוכל לראות

את אור הגופים.

והרוח הטביעה בגופי

תחושה וחשיבה

ורגש ורצון,

כדי שדרכם אוכל

לקלוט גופים

ולפעול עליהם.

ברוח היה מונח הנבט של גופי.

 

בגופי מונח נבט הרוח.

ואשלב בתוך רוחי

את העיניים העל-חושיות

כדי שדרכן אוכל לראות את אור הישויות הרוחיות.

ואטביע בתוך רוחי

חכמה וכוח ואהבה,

כדי שדרכי הישויות הרוחיות תוכלנה לפעול

ואהפוך לאיבר מודע לעצמו

של מעשיהן.

בגופי מונח נבט הרוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.