שיעורים אזוטריים – כרך 2 – פרק 74

שיעורים אזוטריים – כרך 2 – פרק 74

שיעורים אזוטריים

רודולף שטיינר

GA266

תרגם מאנגלית: דניאל זהבי

עריכת תרגום: דפני ליטמן, עציון בקר

תיקונים: דליה דיימל

כרך 2

פרק 74

מהתוכן של שיעורים אזוטריים

שטוטגרט   31.12.1910

על תלמיד תורת הנסתר להבין מה הוא באמת עושה עם התרגילים שניתנים לנו. לעיתים קרובות הזכרנו כי התלמיד מנסה לשחרר את הגוף האתרי ובאופן כללי את ארבעת הגופים זה מזה. זה יכול לקרות בדרך אזוטרית ואקזוטרית.

אפשר להכין את הגוף הפיזי בצורה יעילה דרך תזונה, תרגילי נשימה וכו’, כך שהוא דוחה או דוחק החוצה את הגוף האתרי. השאיפה לדרך החיים הצמחונית שלנו נועדה בעצם לתמוך בגוף הפיזי. אלה דרכים אקזוטריות לשחרור הגופים. הדרכים האזוטריות הן התרגילים שלנו. וכאן צריך לומר שהן העיקר. בעידננו המטריאליסטי, מטריאליסטים רבים היו מקפידים בשמחה על כללי התזונה הנרחבים ביותר, היו עושים תרגילי נשימה במשך שעות אם הם היו יכולים להשיג משהו בדרך זו. להתאמץ באופן רוחני זה הרבה פחות נוח, וכאן ההתמדה הרוחנית לעיתים קרובות מתבררת כנכונה.

אם היינו דוחקים את גופנו האתרי באמצעים פיזיים בלבד, הגוף הפיזי לא יכול היה לתת לו דבר שיוכל לקחת עימו, והוא היה יוצא ריק אל הלא נודע. ואז מופיעים מצבים שבהם, למשל, איננו יכולים לתפוס משהו עם החשיבה שלנו כשאנחנו רוצים לחשוב עליו. המוח האתרי שלנו לא יכול להשתמש כראוי במוח הפיזי. זה כאילו שהיינו שוחים במים ורוצים לתפוס משהו שממשיך לחמוק מאיתנו. בתנאים כאלה תלמיד תורת הנסתר ההגיוני יאמר לעצמו שראשית עליו לסדר את הדברים באמצעות תרגילים מתאימים לריכוז הרצון ותרגילי חשיבה. אפילו בהתפתחות תקינה יעלו כמה דברים שלגביהם עלינו לומר לעצמנו שזהו סבל זמני. שכן דרך המשיכה החוצה של הגוף האתרי מהגוף הפיזי, מתרחש בגוף הפיזי משהו הדומה למצב שבו צמח לא מקבל את נוזליו. הוא מתייבש. ואף על פי שלא ניתן לראות זאת בדרך פיזית, חלק מהגוף הפיזי מתייבש ואם יש לו נטייה קודמת למחלות, הן מופיעות. אך אם הגוף האתרי הספיג את עצמו באמיתות רוחניות בצורה נכונה, הוא מקבל בכך כוחות חדשים, להם יש השפעה מרפאת על הגוף הפיזי. אפשר לראות כי חתכים ופצעים אחרים בגוף הפיזי נרפאים ביתר קלות אם האדם החדיר עצמו באמיתות רוחניות או אם הוא פשוט מאפשר לצורת החשיבה התיאוסופית לפעול עליו.

אם כן, בהתחלה אנחנו עובדים על הגוף האסטרלי דרך המדיטציות שלנו. הוא הבנאי של מערכת העצבים שלנו שנע אל עבר עמוד השדרה, או כמו שאומרים היום – יוצא ממנו. באמצעות הטבעה מהגוף האסטרלי, אנו אמורים להביא כעת לפתיחת פרחי הלוטוס בגוף האתרי, המחוברים זה לזה, ובכך ליצור כמעין חוט מלפנים.

חוט קדמי זה קיים רק מבחינה אתרית-אסטרלית ויכול להיווצר רק באמצעות ריכוז ומדיטציה. לכן הם החלק החשוב ביותר בהתפתחות האזוטרית שלנו.

שתיית אלכוהול מזיקה מאוד לתלמיד תורת הנסתר. בהחלט יש להימנע מאלכוהול. טוב לתמוך בהתפתחות באמצעות תזונה צמחונית, שכן התרחבות זו של הגוף האתרי כלל אינה קלה היום. מקצועות מודרניים רבים מעוצבים במפורש כדי להניע את הגוף האתרי בחוזקה אל תוך הגוף הפיזי, כך שזה לעיתים קרובות מכאיב לרואה הרוחי לראות דבר כזה. לאוכל שמקבלים בבתי מלון יש את אותה השפעה.

אנו אמורים לרכוש חשיבה, רגש ורצון חדשים באמצעות עבודה אזוטרית על עצמנו. עלינו לומר לעצמנו שכאשר אזרנו אומץ לצעוד בדרך האזוטרית עלינו לעשות קפיצה מעל לְתהום. עלינו לתת לְמחשבה שחשבנו לעבור לתוך הרגשות שלנו ואז להחדיר את הרגשות באופן מלא במחשבה, כך שלא נאמר ברשלנות משהו שלא תפסנו לגמרי. אמירה הנשמעת לעיתים קרובות שנעשה בה בדרך כלל שימוש שגוי: ”אני כריסטיאני”. תלמיד תורת הנסתר צריך להבין שלהיות כריסטיאני הוא אידיאל רחוק שעליו כל הזמן לנסות להשיג. לחיות כמו כריסטיאני פירושו בעיקר לקבל כל מה שהגורל עשוי להביא אלינו בשוויון נפש, לעולם לא לרטון על עבודת האלים ולקבל בשמחה את כל מה שהם שולחים. פירוש הדבר הוא לתת למשפט הבא להיספג בנפשנו ובמהותנו: “הסתכלו על הציפורים שבשמיים, הן לא זורעות, קוצרות או אוגרות באסמים, ובכל זאת אביכם שבשמיים מאכיל אותן”. אנו חיים בהתאם לאמירה זו אם אנו מקבלים בתודה את מה שניתן לנו. אם אנו לא עושים זאת, אנו מחללים את הקודש בדברינו. עלינו להבין שאם לא נכין את עצמנו מספיק לקפיצה מעל התהום ולתוך מרחבים רוחיים, אנו יכולים לגרום נזק כה רב באמצעות מילים ומחשבות, כך שעל האלים להחריב עולמות בכדי להפוך שוב את הנזק לטוב. שכן יש להחריב את מה שנהרס כדי שיוכל להיווצר מחדש.

קמנו מהרוח –  Ex Deo nascimur. וכשאנחנו קופצים מעל התהום אנו מבטאים זאת באמצעות In Christo morimur – בביטחון איתן שאנו באים לחיות שם שוב ברוח הקודש – Per Spiritum Sanctumreviviscimus. אבל מכיוון שעלינו לשמור תמיד על שמו של הקדוש ביותר – שהיה תמיד קשור לאדמתנו – כל כך קדוש שאנו לא אומרים את שמו באופן לא ראוי, יש גרסה אזוטרית לפסוק הרוזנקרויצרי שבו השם מושמט:

Ex Deo nascimur

In … morimur

Per Spiritum Sanctum reviviscimus

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *