שיעורים אזוטריים – כרך 2 – פרק 63

שיעורים אזוטריים – כרך 2 – פרק 63

שיעורים אזוטריים

רודולף שטיינר

GA266

תרגם מאנגלית: דניאל זהבי

תיקונים: דליה דיימל

חלק 2

פרק 63

מהתוכן של שיעורים אזוטריים

אוסלו 16.6.1910

כשמדברים באופן אקזוטרי, האנתרופוסופיה היא ידע. את מה שאנו תלמידי האזוטריזם לומדים בהרצאות אקזוטריות עלינו להכניס לרגש, לרצון ולחשיבה באופן שנוכל אז למזוג אותו שוב לחיים האקזוטריים. זוהי עבודה אזוטרית. ומה קורה באופן דומה? איך נוכל לשאת אמת תיאוסופית פשוטה למדי ישירות לחיים, למשל, זו העוסקת בשינה ובעירות, כאשר הגופים הפיזי והאתרי נותרים מאחור בזמן השינה, ואילו האני והגוף האסטרלי נכנסים לעולמות הרוח?

האדם הפרימיטיבי נשא תפילה בערב לפני לכתו לישון, ובבוקר לאחר שהתעורר, וזה היה טוב, כי הוא חיזק את נפשו בכוחות רוחניים כשהוא מכין את נפשו לעולמות עליונים, ואחרי שהוא עזב אותם, שוב החדיר לנפשו כוחות גבוהים יותר, ושאב כוחות נפשיים מעולמות הרוח.

ממלכות המינרלים, הצמחים ובעלי-החיים הנמצאות מתחת לאדם, חדורות בכוחות רוחניים המתחדשים תמיד; הדבר נכון גם לגבי ארבעת היסודות אש, מים, אוויר ואדמה. אצל בני האדם הדברים שונים. אם אדם לא מתחבר לכוחות רוחניים אלה, הוא לא מקבל אותם. אם הוא הולך לישון בלי הכנה הוא לא מקבל שום כוחות בעולמות שהוא נכנס אליהם. לא משנה עד כמה הוא מלומד, מדען או מדורג גבוה מבחינה חומרנית, אם הוא נכנס לא מוכן לעולמות הרוח בערב, הוא עומד הרבה מתחת לאדם הפרימיטיבי הפשוט שכבר התחבר אליהם באמצעות תפילתו. בתקופתנו המטריאליסטית עם הישגיה המדעיים הנערצים ביותר האדם שכח יותר ויותר את התפילה. הוא הולך לישון ומתעורר עם מחשבותיו היומיומיות. אבל מה הוא עושה בכך? משהו קורה דרך הזנחה זו. בכל פעם הוא הורג חלק מחיי הרוח ומהכוחות במישור הפיזי.

האדם נכנס לעולמות הרוח באופן לא מודע. למשל, אם הוא הלך לישון לא מוכן בשעה 23:00 ומתעורר בשעה 12:00 בעולמות הרוח, הוא לא ידע את דרכו; תהיה לו הרגשה שהוא פרוש על פני שטחים אינסופיים ושאיבד את מרכזו. הוא יהיה באקסטזה או "ליד עצמו" במובן האמיתי של המילה. במיסטריות הדרואידיות הקדומות האקסטזה הזו נגרמה באופן מלאכותי במודע כדי לאפשר לתלמיד לחוות את העולמות העליונים. אבל 12 עוזרים נאלצו לעמוד לצדו כדי שהתלמיד לא יאבד את האני שלו; הם מזגו לתוכו את כל הכוח של האני הטהור שלהם. זה היה הכוח הדרוש בכדי למנוע התפרקות זו.

התקדשות דרואדית זו הייתה הדרך החיצונית, ואילו זו הפנימית התבצעה במיסטריות המצריות הקדומות. שם היה על המועמד להתקדשות לחפש את הדרך בעולם האסטרלי התחתון במשך שלושה עד חמישה ימים, כלומר לטפס לתוך פנימו, ועל 12 כוהנים טהורים היה לעמוד לצידו, כדי למנוע מדחפיו הנמוכים, מרצונותיו ומתשוקותיו, הרדומים עמוק בטבעו, להשתלט עליו – כי אם זה לא יתרחש הם יפעילו עצמם במהלך התגשמויותיו.

סטיות חסרות תקדים היו מתעוררות בו אלמלא 12 הכוהנים היו מגנים עליו מפני זה על ידי טהרתם. כיום שתי דרכים אלה אינן אפשריות, שכן האדם המודרני היה מורד בהתערבויות כאלה באני שלו ומתנגד להתייחסות אליו כאל ילד ביחס לדחפיו, רצונותיו ותשוקותיו.

בית הספר הרוזנקרויצרי משלב בו את שני הנתיבים וגם משאיר את האדם חופשי לחלוטין. באמצעות המדיטציות שהעניקו לו על התלמיד בעצמו לרכוש את הכוחות שהעוזרים השתמשו ונתנו לו. התלמיד האזוטרי מגדיל את כוחות הרוח הנחוצים לאנושות באמצעות עבודה זו על עצמו. הוא נלחם בשממה המתעוררת באמצעות המטריאליזם הנורא שבו בני האדם פשוט שכחו את הקשר שלהם עם עולמות הרוח ושכחו איך הם יכולים להוציא מהם כוחות לעצמם. כאשר הנפשות הופכות שוממות יותר ויותר, ריקות ומיואשות, תהיה משימתם של התלמידים האזוטריים לתת לכוחות הרוח לפעול בצורה חיה. הם ישמרו על שיווי משקל מלא שמחה של נפשם למרות כל מכות הגורל ובכך יאפשרו לאושר לזרום לשאר בני האדם כדי להקל על עינויי כאבי נפשם, כתוצאה מהשגות המדע החומרני. המודרניות מצאה אמצעים רבים כדי להרדים כאבים פיזיים ובכך להעלימם. אבל הם לא באמת נעלמו כך. המדע האקזוטרי אומר לנו ששום כוח לא הולך לאיבוד, וגם כוח הכאב לא הולך לאיבוד – הוא פשוט משפיע באיזורים אחרים. הכאבים חוזרים כייסורי נפש. בני האדם יצטרכו לעבור כאבי נפש חזקים, והתלמידים האזוטריים ישתמשו בכוחות הרוח שהם מורידים מהגבהים כדי להקל על סבל זה. מכיוון שתהליך זה מאוד לא מודע, אזי כל אחד מאיתנו מקל על סבלות האנושות כשהוא יוצא לדרך האזוטרית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *