שיעורים אזוטריים – כרך 2 – פרק 58

שיעורים אזוטריים – כרך 2 – פרק 58

שיעורים אזוטריים

רודולף שטיינר

GA266

תרגם מאנגלית: דניאל זהבי

עריכת תרגום: עציון בקר

תיקונים: דליה דיימל, דפני ליטמן

תיקונים למנטרה: מרים פטרי

כרך 2

פרק 58

מהתוכן של שיעורים אזוטריים

מינכן    13.3.1910

בתורת הנסתר עלינו לציין משהו שאנו מכנים רוח היום. המאסטרים של החוכמה וההרמוניה של הרגשות העניקו לנו מדיטציה שבאמצעותה אנו יכולים להתקרב בכל יום לאחת מהישויות האלוהיות הבוראות הללו. נתחיל בפסוקים המנחים שהמאסטרים נתנו להיום [מיום שבת ליום ראשון].

 

רוח כבירה חובקת,

ארכיטיפים רבים

נבעו מתוך חייִךְ

בתקופה בה כוחות חיי

עדיין לא היו קיימים,

אַתְּ היית.

אני נושא את נפשי אלייך

הייתי בך.

הייתי חלק מכוחותייך.

ליכדת את עצמך

עם ההתחלות הראשונות של האדמה

אל שמש-החיים

והענקת לי כוח חיים.

אני הייתי בכוחות החיים הקורנים שלךְ.

אַתְּ היית.

כוח החיים שלי קרן לתוך כוח החיים שלך במרחב.

הגוף שלי התחיל את התהוותו בתוך הזמן.

אַתְּ היית.

 

רוח כבירה חובקת,

מי ייתן והאני שלי יישא את עצמו מלמטה כלפי מעלה,

מי ייתן ויקבל סימן ממך בחיבוק-כל.

מי ייתן ורוח ישותי תואר

על ידי אור מבשרייך.

מי ייתן ונפש ישותי תוצת בלהבות האש של משרתייך.

מי ייתן והרצון של האני שלי יאחז

בעוצמת המילה הבוראת שלך.

אַתְּ הווה.

מי ייתן וישותך תחדור לרצוני

כדי שהאני שלי יהיה אחוז על ידי הבנת האור הקורן שלך,

בחום-האהבה של חייך

למילת הבריאה של ישותך.

אַתְּ הווה.

 

היום נדבר על הקלות בה תלמיד תורת הנסתר נוטה לשכוח אפילו את האמירות הגלויות הפשוטות ביותר של התיאוסופיה, כגון: כל דבר חושי הוא מאיה או אשליה. על כל תלמיד תורת הנסתר למדוט על כך באופן קבוע. רבים סבורים שהם כבר מבינים את האמירה הזו מזמן. אך מעטים הוגים כמה מעט מזה הם באמת משלבים בחייהם וברגשותיהם ולכן עד כמה הם יצטרכו להפנים. למשל, מישהו יכול לומר: אני מתרגל את תפילת האדון בכל בוקר ושואב כוחות מחזקים במהלך היום כולו מהתוכן הרוחני של תפילה נפלאה זו. כעת, אחד מהמאסטרים של החכמה אמר שהוא מתפלל את תפילת ‘אבינו’ רק פעם בחודש, וביתר הזמן הוא מכין את עצמו לאותה פעם כדי להתפלל באופן הראוי. כעת יכול התלמיד לומר שגם הוא יתפלל פעם בחודש, כי יש ללכת אחרי הדוּגמה של המאסטר. אך מה תבטא אמירה זאת? היא תבטא יהירות. מה שהתלמיד אומר בכך, זה שהוא יכול לעשות את כל מה שהמאסטר יכול לעשות, שמה שהמאסטר יכול לשאוב מהתוכן הרוחני של תפילת האדון, גם נגיש לו. לעיתים קרובות אנו חושבים שכבר מיגרנו תכונה כמו גאווה, אלא שפשוט דחפנו אותה לפינה אחרת של הטבע שלנו. כי כל התכונות הללו גם הן מאיה, וכך גם המושגים שאנחנו מייצרים לעצמנו במישור הפיזי לגבי טוב ורע, נכון ולא נכון. כשדיברנו בשיעורים גלויים על ההשפעות של ישויות לוציפריות גיבשנו את ההשקפה שההשפעות האלה היו רעות ושעלינו להתנגד להן, אך מצד שני אנו יודעים שלוציפר הביא לנו חופש. בהחלט לא צריך לקחת איתנו את המושגים הנרכשים שלנו לגבי טוב ורע, נכון ולא נכון לאיזורים הגבוהים שבהם מתרחש משהו בין לוציפר לאלים הטובים שנראה כמו קרב ובעצם הוא מתרחש בעיקר בנפש האדם. זה סוד אוקולטי שתכונות מסוימות של האדם מתפתחות מהר מידי במהלך התפתחות האדמה, זהו לוציפר שפועל כאן. כיצד זה מתרחש?

לוציפר מגיע מאבולוציית הירח ומביא את המִפְעָם של הירח לכל מה שמגיע תחת השפעתו. מכיוון שהוא משפיע בעיקר על האינטלקט ועל ההיגיון שלנו, הם התפתחו במידה רבה מעבר לזמנם. נעבור התגשמויות רבות נוספות ונחווה מגוון חוויות, אך האינטלקט וההיגיון שלנו יישארו זהים למה שהם כעת. ומהי התוצאה של התפתחות מתקדמת זו? איננו יכולים להביא הרמוניה בין האינטלקט שלנו לבין החכמה שאנו מוצאים בעולם, ובכך נולדות טעויות אחת אחרי השנייה.

אני יכול לתת לכם דוגמה קטנה. לאחר שהסתיימו ההתפרצויות האיומות הראשונות של הר פֶּלֶה,[1] המומחים במקום חישבו שכעת תהיה תקופה רדומה ארוכה. אך ההתפרצויות הגיעו שוב, גרועות מבעבר, והלבה וההריסות קברו את המומחים והכרזותיהם. זוהי דוגמה לאופן שבו השילוב האינטלקטואלי שלנו מסתער קדימה ועולה על המסלול הלא נכון במקום לפלס את דרכו באיטיות לחכמת כוחות הטבע.

ההשפעות של לוציפר פועלות בכל רחבי האדמה. אך נטעה אם נרצה לחפש ביטוי זהה ברעידות אדמה, סערה וברד. נהפוך הוא, עלינו לחפש את השפעתו בכל מה שמתבגר במהירות, ואת ההאצה הזו על האלים הטובים למנוע. אסונות מזג אוויר הם לעיתים קרובות הביטוי של האלים הטובים; הם המכשול שעליהם להציב מול לוציפר כדי למנוע התפתחות מהירה מדי. כלומר הם מכשולים התואמים גם להתפתחות הירח הקדום, כדי לקזז את מִפְעָם הירח של לוציפר; לְמה שהיה נכון על הירח יש כעת השפעות מזיקות.

האלים הטובים חייבים להתערב גם כדי לעכב את ההתפתחות האזוטרית. כי מה עושה לוציפר בחיינו האזוטריים? בגללו אנו לוקחים איתנו את המאיה של המושגים שלנו מהחיים החומריים למדיטציות שלנו. כדי שלא ניכנס לעולמות הרוח לא מוכנים בדרך לא נכונה זו, האלים הטובים משליכים מכשולים על הדרך, כמו כל התכונות הרעות שלנו. אלו הן הרצון הרע, הזעם, הגאווה, הגנדרנות והקנאה שמתפרצים כאשר אנו ניגשים לאלים עם השקפותינו ורגשותינו הארציים. עולמות הרוח נותרים סגורים בפנינו עד שנמנע מהמכשולים הללו, שכן עליהם להישאר נקיים מכל מה שהוא מאיה.

אם נהרהר ביחס זה של האלים הטובים, של כריסטוס, אל הישויות הלוציפריות, אל לוציפר, אז יופיע בפנינו באור אחר לגמרי פסוק המדיטציה: כל מה שמסביבנו הוא מאיה או אשליה. נהיה מודעים באיזו תדירות בחיי היומיום אנו שוכחים שדברים ותכונות שלדעתנו הם חשובים מאוד, הם רק מאיה.

———————————————————————————

[1] Mount Pelée – פלה הוא הר געש שכבתי פעיל בחלקו הצפון-מערבי של האי מרטיניק, מחוז צרפתי מעבר לים באנטילים הקטנים שבים הקריבי. ההתפרצות האחרונה הייתה בשנת 1932. [ויקיפדיה]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *