שיעורים אזוטריים – כרך 2 – שיעור 102

שיעורים אזוטריים – כרך 2 – שיעור 102

שיעורים אזוטריים

רודולף שטיינר

GA266

תרגם מאנגלית: דניאל זהבי

תיקונים: דליה דיימל

חלק 2

פרק 102

מתכני השיעורים האזוטריים

שטוטגרט  22.02.1912

בהרצאותינו האחרונות למדנו שכל קיומנו מונחה על ידי ישויות גבוהות אשר כל אחת בדרכה פועלת בהתהוות העולם ובתכונותינו האנושיות המיוחדות. אם נרצה לחבר את עצמנו אליהן באמצעות ריכוז ומדיטציה עלינו למלא את עצמנו בתחושת ענווה שלא ניתן להשוותה עם הענווה שיש לנו בחיי היומיום, שכן כאשר אנו מחברים את עצמנו עם הישויות הנשגבות האלה שהן גם המורים שלנו בעולם הרוח, תחושת ענווה זו עומדת גבוה מדי מעל לכל הבנה אנושית. בהמשך, אנו מסוגלים להבחין בין ישויות אמיתיות לכוחות הקורנים מתוכנו. אפשר להרגיש בלב אם מה שנראה מגיע מעולמות עליונים או מתוכנו; הוא עובר דרך הלב בחום ובהתרגשות שקורנים אליו מהקוסמוס. וזאת מכיוון שהלב מחובר לאריה ולשמש, וחום הכוחות האלה משתתף בראייה הרוחנית.

כעת מה המשמעות של להיות תלמיד האזוטריות? אדם ממוקם בקארמה שלו בכל שלבי קיומו באדמה. הוא לא יכול לברוח מזה, כי התוצאות של רגשותיו, חשיבתו ובעיקר מעשיו עוקבות אחריו באופן בלתי הפיך בכל גלגוליו, בין אם זה במוקדם או במאוחר. עליו למגר את העוולות שהוא עשה כאן על האדמה, בהתאם לנסיבות שאליהן הוא נכנס בהתגשמותו. ההדרכה האלוהית דואגת לכך. לפני שהאדם לוקח את התפתחותו בידיו, הכל מתנהל על פי חוקים מוסדרים ששום דבר לא יכול להאיץ. אך אם הוא מתחיל באימון אזוטרי קורה לו משהו אחר לגמרי. הוא משחרר את עצמו מההדרכה, לוקח את התפתחותו בידיו והופך לאדם אחר מבחינה איכותית. דרך מה? דברים שבעבר חשב שהם רצויים והוא אהב אותם בעיקר בזכות ערכם עבורו. השקפותיו ועמדותיו משתנות, והוא רואה שלעיתים קרובות פעל בעבר בצורה לא סימפטית. תחושת האחריות שלו הופכת כעת לעדינה הרבה יותר, והוא מנסה בכל כיוון להפוך את עוולותיו לטובות, לא משנה כמה קורבנות חיצוניים ופנימיים זה עשוי לעלות לו. המדיטציה ותרגילים אחרים הניתנים לתלמיד האזוטריות משנים את גופו האתרי באמצעות חזרה יומיומית, בהנחה שהוא חווה אותם בצורה נכונה, כלומר עם הרגשות הנכונים ודרך תמונות שעולות בתוכו. בכך מפריד את עצמו בהדרגה מהגוף האתרי. לאחר שתרגילים אלה נעשו בסבלנות ועל ידי וויתור על כל הקיום לזמן קצר בכל יום, האדם המתעורר יבחין באופן חלש במשהו נפלא שאינו יכול להביעו במילים, שכן זו תחושה עדינה מאוד של חוויה בעולם הרוח ממנו הוא בדיוק חזר. כעבור זמן מה, הוא רואה צבעים עולים לפניו בהם צורות מתעצבות, ומשהו שאינו דומה למה שהיה רגיל לראות מתייצב מולו. בתחילת ההתפתחות הרוחנית הדברים המופיעים דומים לדברים שבסביבתנו היומיומית, ולעיתים קרובות הם מקרינים מתוך נפשנו כתכונות של זו האחרונה – לכן אל לנו לקחת אותם מיד כחוויות רוחניות. יש להדגיש שאימון אזוטרי לא רק הופך את האדם לטוב יותר. יכול להיות שיש לאדם סגולות מוסריות והוא מאוד מפותח באופן אינטלקטואלי, ובכל זאת מסתתרות בנפשו תכונות לא הרמוניות ורעות, שלרוב לובשות מוסר קונבנציונאלי. אדם הוא באמת גרוע מכפי שהוא חושב בדרך כלל. כאשר האדם לוקח את התפתחותו האזוטרית בידיו, בהכרח מופיעים חסרונותיו, וכאן על תלמיד האזוטריות להשתמש בכל כוחו כדי לשלוט בהם; הוא מעלה את הקארמה שלו ומאיץ אותה באמצעות התפתחותו. עלינו להבין זאת היטב משום שנכנסנו לדרך חיים אחרת; כעת הפכנו לעמיתים של המדריכים הרוחניים הנשגבים שלנו שכיוונו אותנו בעבר, כי כעת אנו מכוונים את עצמנו וגם לוקחים אחריות מלאה לכך.

לעיתים קרובות אנשים אומרים שזה רק אגואיזם אם אדם רוצה להתפתח מהר יותר מחבריו. אך זה לא כך. ברגע שאנו מבינים שיש לנו מקור אלוהי ושעלינו לפתח את עצמנו שוב למקור הראשוני של קיומנו, לאלוהות, זה אפילו חטא הנובע ממחדל אם אנו אומרים: אני לא רוצה להשתתף באלוהות, היא מתישהו תוביל אותי למטרה.

בהצהרה כזו יש הרבה יהירות אינטלקטואלית, כי האלים הניחו בנו את נבטי יכולותינו הרוחניות, וכשאנו מודעים לכך זו חייבת להיות חובתנו לא לתת לכוחות אלה להישאר בחרבה או להשאיר את נביטתם לזרם ההתפתחות הכללי. עלינו לקחת בידינו את התפתחות איברינו הרוחניים, אסור יותר שיובילו אותנו – עלינו להיות עמיתים של מנהיגינו. זו דרך קשה. לא יכולה להיות כאן שאלה של אגואיזם מכיוון שיש לנו חובות ביחס למנהיגים שהראו לנו בעבר את הדרך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.