שאלות ותשובות לגבי הממד הרביעי
רודולף שטיינר
GA324a
מינכן 13.2.1913
תרגום מרומנית: מ. ברכה
עריכת תרגום: דניאל זהבי
תיקונים: דליה דיימל
לספר ראו כאן
מספר 8
שאלה: האם חתך הזהב מבוסס על חוקי תורת הנסתר?[1]
מכיוון שהוא מבוסס על ההשפעה של מה שקיים במרחב, חתך הזהב אכן מבוסס על חוק נסתר. גתה אמר כי חוק זה הוא הנסתר ביותר והגלוי ביותר, ולהיפך, כלומר זהו החוק הקשור באופן אינטימי למבנה האנושי, חוק החזרה והחזרה המגוונת.[2] אם תסתכלו בנאומי הבודהה, למשל, תמצאו שאותו תוכן חוזר על עצמו לעיתים קרובות, עם וריאציות קלות שאין להשמיטם, כי התוכן אינו הגורם החשוב היחידי.[3]
חתך הזהב אינו רק חזרה, אלא גילוי מחדש של אותה הפרופורציה, כיוון שישנם למעשה רק שלושה מרכיבים.[4] האופי העצמאי של החזרה, שלא יצרה את עצמה, הוא הסיבה שחתך הזהב פועל עלינו בצורה כה מושכת.
———————————————————–
- הערות ממפגש שאלות ותשובות בעקבות הרצאה ציבורית שהתקיימה בברלין בבית האדריכלים בנושא: ליאונרדו דה וינצי וגדולתו הרוחנית. (GA62) – יצא לאור בעברית בספר: ליאונרדו דה וינצי ומיכאלאנג’לו – הוצאת חירות. ↑
- לדיונים נוספים לגבי החוק הנסתר הכללי של חזרה וחזרה עם שינוי, ראו את ‘מדע הנסתר בקוויו העיקריים‘ מאת רודולף שטיינר (GA13), פרק 4, “האדם והתפתחות העולם”. [יצא לאור בעברית בהוצאת תלתן]. על חוק החזרה כעיקרון יסודי של העולם האתרי, ראו למשל את הרצאתו של רודולף שטיינר מיום 21 באוקטובר 1908 (GA107), שם ממחיש רודולף שטיינר עיקרון זה באמצעות הדוגמה של גדילת צמח ומדגיש את החזרה עם שונות של תהליך היווצרות מתמשך – העלים. ↑
- המשמעות של החזרות בנאומי הבודהה מוזכרת גם בהרצאותיו של שטיינר שהתקיימו ב-18 בספטמבר 1912 (GA139 – סדרת הרצאות על בשורת מרקוס – יצא לאור בעברית בהוצאה פרטית) ובשעות אחר הצהריים של 27 בספטמבר 1921 (כלולות ב- GA343). ↑
- (Fra Luca Pacioli (1445-1517, שהושפע מ-de Piero della Francesca (1410-1792) ולאונרדו דה וינצ’י (1452-1519), כתב את Divina proportione (ונציה, 1509) באמצעות רישומים שהועתקו מחברו לאונרדו. כתיבה זו הייתה המחקר השלם הראשון, שהתמקד במאפיינים המתמטיים והאסתטיים של חתך הזהב. ↑