סוד השביעונים – הקדמה

סוד השביעונים – הקדמה

סוד השביעונים

זמן והתפתחות בביוגרפיה האנושית

אורנה בן דור ויעל ערמוני

הגהה: אפרת מאייט

לספר ראו כאן

הקדמה בלבד

בבסיס ההחלטה לכתוב את הספר עמדה ההבנה, שהידע הביוגרפי חשוב מכדי שיישאר נחלתם של מתי מעט הלומדים ביוגרפיה ו/או אנתרופוסופיה. זהו ידע משנה חיים, שהעניק משמעות עמוקה לאירועי-חיינו – גדולים כקטנים – ושזר, באופן יוצא דופן, את האירועים הבודדים לפסיפס בעל משמעות.

ספר זה נכתב לאחר שנות עבודה רבות בייעוץ הביוגרפי, ו-98 שנים של מסע חיים (שלנו, הכותבות – אורנה (56) ויעל (42) ביחד…). הידע בספר מועיל גם לאנשים שאינם מכירים את האנתרופוסופיה, מכיוון שהוא עומד בבסיסם של החיים האנושיים בכללותם. לפיכך, מופנה הספר לכל אדם השואף לחקור את חייו בעזרת חכמת-אדם-עולם מפרספקטיבה רחבה ביותר – על מנת להבין את עצמו ואת אירועי חייו כמכלול חד-פעמי, ועם זאת – כנתון לחוקים קוסמיים.

הביוגרפיה האנושית והאישית הינה כעין פסיפס הבנוי מאבנים רבות, מהן נבנית התמונה השלמה של חיי האדם – הגדולה והרחבה מסך חלקיה. חלק מאבני הפסיפס הזה הם החוקים האוניברסליים של השביעונים והגילים המכוננים (על הגילים המכוננים ניתן לקרוא בספרה של אורנה בן דור: סוג הגילים).

בספר זה מוצגת תורת ידע השביעונים (תקופות של שבע שנים) בביוגרפיה של האדם – כל שביעון ואיכותו הוא.

הספר מחולק לשלושה פרקים עיקריים – בהתאם לחלוקת האדם לישות של גוף-נפש-רוח – ופרק נוסף העוסק בנושאים ביוגרפיים אחרים.

בפרק הראשוןהגוף – מתוארים שלושת השביעונים הראשונים בביוגרפיה שבין הגילים 21-0, בהם מתפתחים באדם שלושת הגופים – הפיזי, האתרי והאסטרלי.

בפרק השני הנפש – מתוארים שלושת השביעונים שבין הגילים 42-21, בהם מתפתחת באדם הנפש על מרכיביה השונים.

בפרק השלישי הרוח – מתוארים שלושת השביעונים שבין הגילים 63-42, בהם קיים הפוטנציאל הגבוה ביותר להתפתחות רוחנית.

שני הפרקים האחרונים בספר – ‘קשרי ירח-שמש ומשמעותם בביוגרפיה’ ו’שלוש הלידות באדם‘ – מהווים השלמה להבנת הגילים שאינם מופיעים בספר ‘סוד הגילים’.

מטרת הספר היא לבנות גשר בין החשיבה המדעית והעולם הפוזיטיביסטי-המודרני – שלפי ערכיו חיים כיום רוב בני האדם בעולם המערבי – ובין החשיבה האנתרופוסופית-מדעית-רוחנית, בתוך הקשר מוגדר של סיפור חייו של הפרט.

בספר תוכלו למצוא גם חיבורים למקורות שלנו כעם היהודי, לניסיוננו כיועצות ביוגרפיות, ולדוגמאות רבות מהחיים.

הספר מתאים לכל אדם הרוצה להכיר את עצמו ואת האחר, ו/או עובד עם בני אדם במקצועות החינוכיים, הרפואיים והטיפוליים השונים. כמו כן, יֵעזרו בו הורים המעוניינים להכיר את השלבים השונים של התפתחות ילדיהם, על מנת לחנך את האחרונים להתייחס אליהם ולגדלם בהתאם לידע-רוחני עמוק על ישות האדם.

וכמובן שהוא מהווה ספר בסיס ליועצים הביוגרפיים מהזרמים השונים בארץ ובעולם.

פעמים רבות נשאלנו: מה ההבדל בין הייעוץ הביוגרפי לפסיכולוגיה?

קטֹנו מלהכיר את כל ענפי הפסיכולוגיה הרווחים היום, אך ננסה להסביר דבר מה, שיאפשר לנו הצצה לתוך הפרדיגמה הייעוצית-ביוגרפית. כמובן שמדובר בהיבט אחד בלבד – אך היבט מהותי.

עבור כך נידרש לפסוקים הראשונים מספר בראשית – ובהזדמנות זאת, כגילוי נאות, נאמר – שלמרות שאת רוב הידע הרוחני אנו שואבות ממדע-הרוח האנתרופוסופי – התנ”ך והיהדות הם הקרקע של הידע הרוחי האינסופי, ממנו אנו יונקות את ההשראה שלנו.

בבראשית א’ נאמר: וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם;

התוהו ובוהו זה הכאוס, אותו אנו חשים כשאנו מאבדים כיוון בחיים. בזמני משבר, בזמני אֶבל וכאב – נראה העולם כתוהו ובוהו – ללא סיבה וללא תכלית, או כדבריו של שייקספיר – עולם המנוהל על ידי משוגע. אנו נופלים לתהום חשוכה.

בזמנים האלה סובלת הנפש שלנו מאוד, הן מהמשבר והן מתחושת הריקנות וחוסר התכלית המלווים את הסבל. אנחנו שואלים את עצמנו: למה אני? מה עשיתי? למה ככה? איפה אלוהים? אנחנו מרגישים נטושים מאדם ומאֵל.

צריך להבין שלא ניתן לעזור לנפש דרך הנפש! שהרי מה נגיד לעצמנו ולאחרים, כאשר דברים קשים וחסרי פשר לכאורה מתרחשים בחיינו? כשמישהו אהוב עוזב אותנו, כשאנו או היקרים לנו חולים לפתע במחלה קשה, כשמפטרים אותנו מעבודה לה הקדשנו שנים רבות מחיינו – איך ננחם את הנפש? מה נגיד לה?

כאן עלינו להשתמש בעיקרון גבוה יותר – וזוהי הרוח.

וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם.

רק הידע הרוחי-מעשי מעניק פרספקטיבה רחבה הרבה יותר על האירועים הנחווים בנפש כבלתי נסבלים. רק הידע הרוחי – לא ידע תיאורטי, אלא ידע ממשי הנוגע לנו ולחיים שלנו – מעניק משמעות לדבר הנחווה כחסר משמעות וכאכזריות שרירותית של הגורל אלינו ולאחרים. רק ידע זה יכול להרגיע את הנפש הסובלת, ולאפשר לנו להתגבר על המשבר ואף לצמוח ממנו לרמות תודעה גבוהות יותר.

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר.

אז נכנס האור לחיינו, מעניק לנו נחמה ותקווה, כוח ומשמעות. אנו מבינים את המשבר שלנו בהקשר הרחב של החיים שלנו ושל האחרים, גדלים ממנו ומגיעים למצב הוויה אחר – ממנו הדברים נראים באופן שונה לחלוטין! אנחנו מרגישים את האהבה הגדולה של אלוהים אלינו, וכך אנו מתעצמים ומתעלים לרמה אנושית גבוהה יותר. ערכינו כבני אדם עבור העולם, עולה.

כיועצים ביוגרפים, ידע נוסף העומד לרשותנו הוא ידע הקרמה והחיים החוזרים. ההנחה שלנו היא שכל אדם בעולם אינו נמצא כאן בפעם הראשונה, ושהחזרה לעולם היא על מנת לתקן את אשר לא תוקן – דרך אירועים קרמתיים – ולהמשיך להתפתח ולהשתלם.

הייעוץ הביוגרפי אינו שואף רק להחזיר את המיועץ למצב תפקודי טוב, או לגרום לו לחוש נינוח בחייו. מטרת הייעוץ הביוגרפי היא למצאו את המשמעות של חיי היחיד, בהקשר לקרמה האינדיבידואלית שלו, ולקרמה של הקוסמוס כולו.

בבסיס הייעוץ הביוגרפי נמצאת ‘רוח אלוהים’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *