הרצאות לרופאים וסטודנטים לרפואה – מחזור פסחא – 04 – תשובות לשאלות

הרצאות לרופאים וסטודנטים לרפואה – מחזור פסחא – 04 – תשובות לשאלות

הרצאות לרופאים וסטודנטים לרפואה

עיונים והנחיות מדיטטיביים להעמקת אמנות הרפואה

רודולף שטיינר

מגרמנית: אלישע אבשלום

www.Tiltanbooks.com

תודה לאלישע אבשלום ולהוצאת תלתן על תרומת ההרצאה לארכיב!

סדרת ההרצאות יצאה לאור גם בתרגום מאנגלית בהוצאת כחותם – ראו כאן

מחזור ההרצאות של הפסחא

24 באפריל 1924  דורנאך

תשובות לשאלות

תקציר

היחס של הנוזל אל המוצק במבנה האורגני. עיצוב תמונות מתוך התרחבות (השפעה קוסמית) והיפוך פנים-חוץ (השפעה ארצית). השפעתו התרפויטית של הפנטום של האיברים באדם הנוזלים. עקרון פלסטי להבנת הנוזלי, עקרון מוסיקלי להבנת היסוד דמוי האוויר. האזנה בדיבור: לימוד של מערך האני.

*********

1.נעל שאלה בנוגע לקשיים הניצבים כיום לאלה המתכוונים להיות רופאים, בלימוד רפואת בית הספר כמו גם בקורס הרפואי בתנועה האנתרופוסופית, נוכל רק להשיב שאֵלֶה בדיוק יהיו מאמצינו, באמצעות התמסורות של מכתב זה לסלק במהלך הזמן קשיים אלה. המדיטציה שצורפה לכאן כהשלמה, ניתנה כבר בידי ד”ר וגמן לאלה שהיה להם צורך בכך.

2. בנוגע ללימודים בגיתאנום.

לגבי הלימוד המעשי יש לדאוג כמובן בהתאם לאפשרויות, אך אנו מבקשים להיות סבלניים בקשר לכך. במכתבים המעגליים נודיע על הזמן שממנו יתאפשרו ההזמנות.

3. בנוגע לשאלה על העלאת נושאים מסוימים לעובדים בסקציה הרפואית [בית הספר הגבוה] למדע הרוח, נעיר שנביא בשמחה את העבודה לכיוון זה. אך הדבר ייעשה פחות באמצעות תוספת למכתב זה, ויותר בקשרים ספציפיים במכתבים שיעסקו בנושאים הללו. אך אנו מבקשים גם כאן סבלנות; אנו נגיע יותר ויותר למטרותינו, אך נוכל להתקדם רק צעד צעד. אנו רוצים גם להוסיף שבשאלות תראפויטיות עתידיות שיעלו לגבי מקרים מיוחדים, לא נענה במכתב המעגלי. שאלות בעלות אופי תראפויטי כללי, שיעלו בנוגע לקורס הרפואי שהתקיים, יתקבלו כמובן בברכה, כמו גם שאלות הנוגעות לבעיות פיסיולוגיות ואנטומיות, הלימודים והעמדה המוסרית האנושית של הרופא.

4. לאותם אנשים בינינו ששאלו אם הם יכולים בזמן הקרוב להגיע לכאן כדי להשתתף בעבודה של בית הספר הגבוה, או – לאחר שיסיימו את הבחינות – מבקשים ללכת בכיוון זה, נעיר כי עם סיום הרצאות הפסחא מ-19-22 באפריל יינתנו שלוש עד חמש הרצאות נוספות, בהן יקבלו אנשים אלה קווים מנחים להמשך עבודתם. הנושא: ישות האדם והתמצאות קוסמית במבט על החינוך והריפוי, כמו גם משימות האנושות החשובות במיוחד בתחום זה.

5. הקמת מפעל רוקחות משלנו באמצעים שלנו היא ללא ספק דבר שאנו שואפים אליו, אולם בינתיים לא ניתן לבצעו מאחר שמבחינת החוק רק רופאים ממשלתיים רשאים לספק את התרופות ההומיאופאתיות. אם נגיע פעם למצב הדומה לרופאים הומיאופאתיים אלה (בנוגע להכרה החוקית) נוכל לעשות גם זאת. בתחילה עלינו להסתפק ברכישת התרופות מבתי מרקחת.

6. על השאלה האם יש למסור לחולים אינפורמציה על דרך הפעולה של אמצעי הריפוי, אפשר לומר שההשפעה ניזוקה כמובן כאשר הידע עליה נקלט במחשבה. אך הנזק קטן יותר כאשר המחשבה נשארת אינטלקטואלית בלבד, גדול יותר כשהיא תמונתית, וגדול במידה הגבוהה ביותר כאשר החולה מסוגל לעקוב בתוך עצמו אחר כל מהלך הריפוי. אך הדבר אינו צריך למנוע מתן כל הסבר שהחולה מבקש על דרך ההשפעה, ולהימנע מריפוי של חולים היודעים על כך. שכן מה שהולך לאיבוד באמצעות הידיעה יכול להיות מושג שוב בשלמותו אם החולה מפתח יראת כבוד כלפי שיטות הריפוי. לכך יש לדאוג במתן האינפורמציה.

7. שאלה על אופן מתן זריקות.

הזריקה אמורה להינתן באופן הרגיל מתחת לעור; רק כאשר החולה אינו מגיב לניסיונות חוזרים, יש להזריק לתוך הורידים, במינון בעל פוטנציאל גבוה. יש לבחון היטב את השפעת הזריקה הראשונה.

8. באחד המכתבים דובר על שני קווים שהראשון בהם עובר בכיוון עמוד השדרה והשני מתנהל מן הראש כלפי מטה דרך עצם הלשון אל עצם הלסת התחתונה, בלוטת התריס והחלק הצדדי של הצלעות. והשאלה היא איזו משמעות יש לכיוון זה של הקו. הקו השני מקביל למה שאצל החיה נוצר באמצעות הגוף האסטרלי מן הסובסטנציות המוצקות ביותר. באדם מובא קו זה באמצעות העמידה הזקופה אל הכיוון בו הוא מהווה זווית משופעת עם הכיוון האנכי. קו זה מוכוון באמצעות מערך האני באופן זה, שבמעלה עמוד השדרה פועל האני הארצי במובן מסוים באורח היפרטרופי; האני המתעצב, הנשאר לאחר המוות, מכוון את חלק הסחוס של הצלעות ועצם החזה באופן היפרטרופי. מאחר שישות רוחית מסוגו של לוציפר דילגה מעל לאלמנט האנושי, חייב עמוד השדרה כמו גם החלק הסחוסי של הצלעות להיות מוסט עם עצם החזה. לכן ראה השואל בפלסטיקה של לוציפר חזה מחודד ונטייה של הצלעות הצידה.

9. בנוגע לשאלה על חללי הראש ומשמעותם, יש לנו לומר את הבא להלן: החלק הפיסי והאתרי של הראש מסודר באופן כזה שבמקומות מסוימים גובר הפיסי ובמקומות אחרים האתרי. במקומות אלה נראים החללים. הם מהווים את נושאי המחשבה המהותיים, בעוד שהמקומות המלאים לגמרי בפיסי הם נושאי החיים בראש ומדכאי חיי החשיבה. אם פעילותם חזקה מדי מופיעים חוסר אונים או הלוצינאציות וכיוצא באלה.

10. בנוגע לשאלה על כישורים מדיומיים.

הכישורים המדיומיים של אדם נובעים מכך שבמצבי הטראנס לא מתקיים מיזוג מלא בין הגוף האסטרלי לאני במסלולי הגוף התחתון והגפיים של הגוף האתרי והגוף הפיסי. עקב כך מתערבבים הגפיים והגוף התחתון באופן בלתי מסודר בסביבה האתרית והאסטרלית כאיברי-חישה. בכך נוצרת קליטה רוחית; אולם בו בזמן מפסיקים לפעול האימפולסים המוסריים והקונבנציונליים הפועלים באיברים הללו באופן הנורמלי, כפי שהם אינם פועלים גם באיברי החושים הרגילים. העין רואה צבע כחול, אך לא רואה הכפשות. קשה מאד להגיע לריפוי פיסי של מדיום. אפשר להגיע אליו רק דרך הזרקת טבק בפוטנציאל גבוה אל חלק מאיברי החושים, למשל אל פנים החצוצרות האוסטאשיות או אל קרנית העין, דבר מסוכן מאד כמובן. ריפוי נפשי דורש בתוקף שלמרפא יהיה רצון חזק מזה של המדיום כשהוא מחוץ לטראנס, ושיוכל לפעול באמצעות סוגסטיה שבמצב עירות.

11. על השאלה האם בהפסקת הריון המיועדת להציל את האם אנו מתערבים בקארמה של האם ובקארמה של הילד, יש לומר: שתי הקארמות יוסטו אמנם לזמן קצר למסלולים אחרים, אך מיד יובאו באמצעות מהלכן שלהן אל הכיוון המתאים, כך שמצד זה קשה לדבר על התערבות בקארמה. לעומת זאת נוצרת התערבות חזקה בקארמה של מבצע ההפלה. הלה צריך לשאול עצמו האם הוא רוצה לקחת על עצמו במודעות מלאה דבר שיביא אותו לקשרים קארמתיים, אשר ללא התערבותו לא היו מתקיימים. אולם על שאלות מסוג זה אי אפשר לענות באופן כללי; הדבר תלוי במיוחדות המקרה. כמה דברים אשר גם בחיי תרבות נפשיים טהורים משמעותם התערבות עמוקה מדי בקארמה, עלולים להוביל לקונפליקטים טראגיים בחיים.

12. שאלה בקשר לשמן כבד דג הקוד.

אפשר להימנע משמן כבד קוד אם הבסיס לנזק המקביל אובחן ומשתמשים באמצעים שלנו – כמו: וולדון 1 – חלבון צמחי, שומן צמחי. וולדון 2 – חלבון צמחי, דומן צמחי, ברזל סיליקט. 3. – חלבון צמחי, שומן צמחי, ברזל סיליקט ו-polygala calcarea.

13. בפצעים שבאו במגע עם אדמה, יהיה יעיל בלדונה 30 D יחד עם שכרון 15 D, אפילו אם תתבצע הזרקה אחת ויחידה.

14. המקרה של חולה סכרת בן 35.

לחולה סכרת זה יהיה ללא ספק הטוב ביותר ריפוי רוזמרין. אפשר לתמוך בו עם חומצת צורנית.

15. שאלה בנוגע לטיפול בטינטון.

בתראפיה של טינטון יש להמליץ באופן כללי על נוזל פרג ב-6 דצימל. לגבי טיפול נפשי, אם המטופל מסוגל לגייס מספיק כוח, מומלץ לשנות את ההישארות הפאסיבית בטינטון בפעולת דימוי אקטיבית, כאילו הוא עצמו גרם לכך. לאחר זמן מה יוכל להיראות שיפור. הטינטון באוזניים נובע מהיחלשות של הגוף האסטרלי לעומת הגוף האתרי באיזור השלפוחית.

16. שאלה על מקרה של שפעת מוח עם תופעות נלוות. לחולה בן ה-38 עם תופעות הנלוות לשפעת, שלא הגיב לתרופות שבהן השתמשנו, חייבים לנסות להזריק פטריות זבובים 30 D ולדאוג שלאחר הזריקה יהיה לו מצב רוח סנגויני שמח.

רודולף שטיינר ד”ר איטה וגמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *