גוף, נפש ורוח בחינוך ולדורף – מבוא לפדגוגיה ודידקטיקה אנתרופוסופית

גוף, נפש ורוח בחינוך ולדורף – מבוא לפדגוגיה ודידקטיקה אנתרופוסופית

גוף, נפש ורוח בחינוך ולדורף

מבוא לפדגוגיה ודידקטיקה אנתרופוסופית

ההתפתחות הבריאה של ישות האדם. קורס למחנכים ולמורים

רודולף שטיינר

 GA303

16 הרצאות שניתנו בדורנאך

23 בדצמבר 1921 – 7 בינואר 1922

כולל דיונים שאלות ותשובות שניתנו לאחר ההרצאות

תרגמה מגרמנית ומאנגלית: מרים פטרי

סייעו בעברית: דפני ליטמן, דניאל זהבי, דליה דיימל

ציור הכריכה: דניאל זהבי

תוכן עניינים

הרצאה מספר 1  23.12.1921  ………………………………     9

ההיסטוריה של התנועה האנתרופוסופית. שלושה שלבים: 1) תנועה דתית תיאורטית, שיתוף פעולה עם האגודה התאוסופית. 2) מאמצים להיכנס לתחום האמנות. הגתהאנום. 3) יישומים מעשיים בכל התחומים: חברתי, פדגוגי, מדעי.

הרצאה מספר 2  24.12.1921  ……………………………..      24

החשיבה המודרנית היא מדעית ואינטלקטואליסטית. ספנסר. השקפת העולם המטריאליסטית אינה מסוגלת להסביר את הישות האנושית. הגישה האינטלקטואליסטית אינה מסוגלת לתפוס את המציאות. בני האדם אינם אלא ראשים גדולים.

הרצאה מספר 3  25.12.1921  ……………………………..      41

דרווין. הקל. דו בואה-רימונד. גבולות הידע. סתירה בין אינטלקטואליזם ורוסואיזם. החשיבה המודרנית חייבת להרחיב את החקירה לחיי השינה והחלום. ידע אדם, בסיס הפדגוגיה.

הרצאה מספר 4  26.12.1921  ……………………………..      59

הרוח שלנו צריכה לנוע בזמן באותה החופשיות כמו במרחב: ברגע הנוכחי לראות הן את העבר והן את העתיד. החיה עוברת ישירות מהילדות לזיקנה; האדם מתאפיין בתקופת ביניים ארוכה מאוד. חריגות: זיקנה בטרם עת, ילדות ארוכה מידי. אימגינציה, אינספירציה, אינטואיציה מתפתחות על בסיס האיכויות של שלוש התקופות של הגיל: רעננות וויטליות, חשיבה בהירה, התמסרות.

 הרצאה מספר 5  27.12.1921  ……………………………..      79

הקליטה הרוחנית חייבת להיות חופשית ומלאת חיים בדיוק כמו הקליטה החושית. היחס בין אימגינציה ליצירה האמנותית. אינספירציה והאידיאל המוסרי. אינטואיציה והרגש הדתי. פעולת גומלין בין ההיבט הנפשי-רוחני להיבט הגופני-פיזי. הפרעות הנגרמות כתוצאה מעומס יתר על הזיכרון או מכך שלא מפעילים מספיק את הזיכרון. ציפורניים ארוכות.

הרצאה מספר 6  28.12.1921  ……………………………..      97

בריאות וחולי. שלושת חלקיו של האורגניזם האנושי: בין הקוטב העיצבי-חושי לקוטב המטבולי-תנועתי, הריתמוס/המקצב של הנשימה ושל מחזור הדם. רק חשיבה בעלת יכולת תנועה מסוגלת לתפוס את האדם בשלמותו. החוכמה הלא מודעת של הילד. המורה חייב להשתמש לסירוגין בפעילות הראש ובפעילות הגפיים.

הרצאה מספר 7  29.12.1921  ……………………………..      117

הילד עד גיל 7. עד לשיניים הקבועות, הגוף האתרי עסוק בעיצוב האורגניזם. כוחות מסוימים משתחררים מפעילות זו בסביבות גיל 2.5 (הראש), לקראת גיל 5 (הגוף העליון, בית החזה) ולקראת גיל 7 (חילוף החומרים והגפיים). לפני גיל 2.5 הילד לומד ללכת ולדבר. הוא מחקה את כל מה שאנשים סביבו חושבים, מרגישים ועושים. בסביבות גיל 2.5 מופיע הזיכרון והדמיון. צעצועים. תחושת הסמכות בסביבות גיל 5.

הרצאה מספר 8  30.12.1921  ……………………………..      133

בית הספר ולדורף: השימוש בזמן. הקורס העיקרי. שפות זרות. מלאכה.

הפדגוגיה הזו מתבססת על האנתרופוסופיה. על המורה להיות אמן אשר מפתח את האינסטינקט ואת החוש הפרקטי. הקורס של דת. משמעת. שפות קלאסיות. אחרי הצהריים. התעמלות. אוריתמיה. קורסי אמנות. טקס התפילה של יום ראשון. תעודות.

הרצאה מספר 9  28.12.1921  ……………………………….    151

הילד בין גילאי 9-6: חיזוק הריתמוס של הנשימה ומחזור הדם. הילד בונה את השרירים ואת השלד שלו כמו מוזיקאי; כל ישותו רוטטת כמו כינור. בגיל זה כל תהליך הלמידה חייב להיות אמנותי: קריאה, כתיבה, חשבון. עיקרון הסמכות.

הרצאה מספר 10  1.1.1922  …………………………………    171

בגיל 9 הילד עובר סף מסוים, הוא מתחיל להבדיל בינו לבין העולם הסובב אותו. אז ניתן להתחיל בהוראת מדעי הטבע: התבוננות בעולם הצמחים בקשר שלו עם האדמה, התבוננות בעולם החיות בקשר שלו עם האדם. הזיכרון. מחשבים. שיעורי בית.

הרצאה מספר 11  2.1.1922  …………………………………    191

הילד בין הגילאים 10 ל-14. התפתחות הזיכרון. עייפות התלמיד: מאמץ יתר במערכת העצבים, במערכת המטבולית או המוטורית. התרופה: ריתמוס. בסביבות גיל 12 השרירים מתחברים לשלד. החשיבה נעשית מופשטת. לימוד הטבע האנאורגאני: מינרלוגיה, פיזיקה, כימיה. הוראת ההיסטוריה.

הרצאה מספר 12  3.1.1922  …………………………………    209

התפתחות פיזית-אתרית בריאה כבסיס לשגשוג נפשי-רוחני. לא כל כך חשוב מה האדם יודע, אלא מה הוא מהווה. חשיבות האמנויות: מוזיקה ווקאלית ואינסטרומנטלית, ציור. שפות. דקדוק. מתמטיקה. הטמפרמנטים. הומור.

הרצאה מספר 13  4.1.1922  …………………………………    228

גיל 14. הלידה של הגוף האסטרלי ושל הדמיון היצירתי. מרד נגד עולמנו האבסורדי. ההבדל בין המינים: שינוי הקול, אהבה. מזרח ומערב. השירה הדרמטית. ההיסטוריה: גישה גברית, אפימתאית, וגישה נשית, פרומתאית.

הרצאה מספר 14  5.1.1922  …………………………………    245

חינוך אסתטי. טוויה. אריגה. כניסה לחיים המעשיים. התעוררות החוש ליופי. רקמה: שמלה, כרית, שקית עבודה. רוח השפה. בעיות תרגום. חניכה ברטוריקה.

הרצאה מספר 15  6.1.1922  …………………………………    262

חינוך גופני: תחום מורכב, בו על המורה להפעיל את האינסטינקטים שלו ולפתח ידע אודות סימפטומים. על המורה להימנע מכל פנאטיות או קיצוניות. תזונה: מאכלים מזינים ולא מזינים. ויסות החום: השפעות הקור והחום. תנועה: התעמלות, משחקים בחוץ. אנמיה.

הרצאה מספר 16  1.1.1922  …………………………………    280

החינוך הדתי והמוסרי. חיבור בין התחום הנפשי-רוחני לתחום הפיזי-גופני: אוריתמיה. בית הספר ולדורף פתוח בפני כולם, הן לנפש הפשוטה והן לגאון. כדי לעורר את החיים הדתיים-מוסריים, ללא תיאוריות וציוויים, הפדגוגיה הזאת גורמת לכך שחיי הרגש יחדרו לחשיבה ולרצון: היא פונה להכרת התודה, לאהבה ולחוש האחריות.

שאלות ותשובות…………………………………………………    298

ספרים לקריאה נוספת…………………………………………….. 342

הספר מכיל 348 עמודים   עלותו 110 ש"ח     הוצאת חירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *